Metrorex visează să brăzdeze Capitala și Ilfov: 60 de stații noi de metrou, un plan pasat noului Guvern
- Andi Miron
- 31 octombrie 2019, 23:32
Linia de metrou din Drumul Taberei (Eroilor – Râul Doamnei) este finalizată în proporție de 87%. Așa cum v-a informat săptămâna trecută Evenimentul Zilei, șansele ca proiectul de infrastructură să fie gata în acest an sunt aproape de zero. Târâș-grăpiș, lucrările vor fi gata în 2020, după ani de zile de amânări. Între timp, proiecte și mai ambițioase sunt anunțate de Metrorex.
Metroul bucureștean transportă zilnic între 600.000 și 800.000 de călători. În prezent, în Capitală sunt operabile 49 de stații, iar numărul călătorilor ar putea crește semnificativ, odată cu construcția altor zeci de stații. Potrivit planului de dezvoltare al Metrorex, Bucureștiul ar urma să aibă cel puțin 110 stații de metrou.
Aeroportul Henri Coandă, Bd-ul Dacia, Piața Rahova, Parcul Plumbuita, Arena Națională, Spitalul Fundeni și Gara Progresul se numără printre punctele importante din București care vor beneficia de metrou, potrivit Metrorex. Mai precis, este vorba despre linia din Drumul Taberei, care va fi continuată de la Eroilor, care va trece pe la Universitate și va ajunge în Pantelimon, linia Bragadiru – Voluntari, respectiv Pajura – Otopeni.
Linia de metrou din Drumul Taberei, doar o mică parte a unui proiect amplu
Magistrala 5 nu presupune doar legătura Eroilor – Râul Doamnei, ci este un proiect mult mai complex ce practic străbate Bucureștiul din Sud-Est, în Nord-Vest. Mai precis, dacă Ministerul Transporturilor și Metrorex se chinuie de 8 ani cu metroul din Drumul Taberei, o adevărată provocare îi așteaptă de acum încolo, adică legătura Eroilor – Pantelimon.
Pentru secțiunea Eroilor – Piața Iancului „documentația pentru atribuirea serviciilor de proiectare şi asistenţă tehnică a fost finalizată şi avizată în Consiliul Tehnico-Economic al Metrorex”. Achiziţia serviciilor a fost demarată, iar procedura de licitaţie este în desfăşurare, spune operatorul de transport subteran.
Momentan, termenul cu privire la data de finalizare rămâne „în aer”. Metrorex spune că totul depinde de gestionarea bugetelor de investiții ale Ministerului Finanțelor, respectiv ale Ministerul Trasnsporturilor. Un lucru este cert și anume faptul că implemetarea proiectului este estimată la 5 ani.
Se pregătesc lucrările pentru metroul care va duce la Aeroport
Bucureștenilor li s-a promis de aproape un deceniu și finalizarea liniei de metrou 1 Mai – Aeroport Henri Coandă. Inițial, era vorba că lucrările vor începe în 2015 și vor fi gata în 2020. De fapt, proiectul se află doar pe hârtie. „Construcţia proiectului Magistrala 6 de metrou va începe după finalizarea procedurilor de achiziţie a serviciilor de proiectare şi execuţie lucrări de structură de rezistenţă, procedură care la această dată se află în derulare. Termenul estimat de finalizare al lucrărilor este 48 de luni de la demararea lucrărilor conform H.G. nr. 930/2016”, informează Metrorex.
Bucureștenii din Rahova și Colentina mai au nevoie de răbdare
Puțini bucureșteni știu că Rahova și Colentina sunt și ele incluse în planurile autorităților. Mai precis, este vorba despre linia Bragadiru – Voluntari, care vă tăia Capitala de la Sud-Vest, la Nord-Est. Proiectul încă nu are o dată fixă de finalizare. Metrorex vorbește despre „după 2030”, care ar putea însemna de fapt 2035 sau 2040.
„Realizarea magistralei 7 de metrou, Bragadiru – Alexandriei – Colentina – Voluntari este propusă în Strategia de Dezvoltare a Metroului din Bucureşti 2016-2030 şi reprezintă un proiect pe termen lung. Implementarea magistralei 7, Bragadiru – Voluntari implică realizarea unui traseu de metrou cu o lungime totală de aproximativ 26 km cale dublă, a 27 de staţii de metrou, precum şi a două depouri. Aceasta este prevăzută a fi finalizată după anul 2030, fiind inclusă pe lista proiectelor strategice de investiţii ce urmează a fi pregătite şi atribuite în Parteneriat Public Privat (PPP)”, a transmis Metrorex.
Alte linii care sună a titluri de filme science-fiction
În afară de proiectele menționate, Metrorex mai are în vedere și construcția unei magistrale din Berceni (Gara Progresul – Gara de Nord), prelungirea Magistralei 4 de la Străulești, cu o stație care să ducă la Mogoșoaia, prelungirea M2 cu o stație până la Tunari și realizarea unei stații până la Cernica. Metrorex le-a anunțat de acum doi ani de zile, însă prea multe amănunte încă nu sunt cunoscute. De câte alte generații va fi nevoie pentru ca București să-și dubleze numărul de stații, rămâne de văzut...
Investiții la M2 și M4
Magistrala 2 (Berceni – Pipera) va fi extinsă cu o stație în zona de Sud. Mai precis, stația de metrou va fi construită între stația Berceni și Șoseaua de Centură. În prezent, Ministerul Transporturilor, Metrorex și Primăria Sectorului 4 se află în etapa de căutare a constructorului. În acest moment, inițiativa se află în pregătire pentru demararea procedurii de achiziție în atribuirea contractului, care se referă la înlocuirea căii de rulare, iar termenul de execuție este de 48 de luni.
În ceea ce privește cea mai neglijată magistrală de metrou din București, M4 (Basarab - Străulești), care funcționează cu trenuri vechi din anii '60 și vandalizate, fără o firmă de pază contractată, Metrorex promite investiții importante. Potrivit planului Metrorex, în 2020 vor fi achiziționate 12 trenuri de metrou, plus încheierea unui contract cu o firmă care să asigure siguranța călătorilor. Totul depinde însă de politica fiscal-bugetară și de prioritățile Ministerului de Finanțe și a Ministerului Transporturilor.
Cifră rotundă pentru metroul bucureștean
Pe 16 noiembrie, metroul din București va împlini 40 de ani. Acesta a fost inaugurat de către Nicolae Ceaușescu pe 16 noiembrie 1979 și avea doar șase stații: Semănătoarea (actuala Petrache Poenaru), Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii, Timpuri Noi.