Tot mai multe materiale de construcții continuă să se scumpească, iar dezvoltatorii imobiliari și cei implicați în acest domeniu se confruntă cu dificultăți în această perioadă.
În contrast cu anul 2023, când producătorii de materiale de construcții se angajau în campanii promoționale active, situația s-a schimbat în prezent, devenind tot mai dificil pentru aceștia să mențină prețurile la un nivel competitiv fără să compromită calitatea produselor.
Competitivitatea a devenit un adevărat exercițiu de echilibristică. Cu toate acestea, specialiștii asigură că există soluții pentru a face față acestei noi realități.
Materiale de construcții care se scumpesc în 2024
Prețurile materialelor de construcții sunt în creștere în acest an. De la fierul beton și polistiren, până la ciment, OSB și panourile sandwich, toate înregistrează majorări de cost:
- fierul beton a crescut cu aproximativ 10-15%,
- polistirenul s-a scumpit cu 5-8%,
- panourile sandwich cu 10%,
- cimentul cu 3-5%.
Prețul OSB-ului va urca progresiv, cu o creștere de 10% în luna martie, urmată de încă 7% în luna următoare.
Chiar și cărămida, care beneficia de reduceri substanțiale anul trecut, a înregistrat creșteri de până la 17% după ce aceste promoții au încetat.
Și evoluția prețurilor nu dă semne că se va opri, mai ales în contextul inflației. Bineînțeles, ajustările vor fi făcute în funcție de cererea din piață.
În căutarea soluțiilor
Criza izocianatului, o materie primă esențială în producția de panouri sandwich, a afectat semnificativ costul final al acestui produs, determinând furnizorii să caute alternative pentru a evita majorările de preț și pentru a menține oferta accesibilă consumatorilor. În plus, contextul politic complică aprovizionarea, deoarece clienții sunt reticenți să achiziționeze materiale de construcții provenite din Ucraina, din cauza lipsei de garanții privind respectarea standardelor UE.
Majorarea prețului lemnului a condus producătorii locali de OSB să-și extindă sursele și să importe din țări precum Cehia, Ungaria sau Polonia. Această strategie ajută la reducerea impactului imediat al creșterii prețurilor și contribuie la stabilitatea proiectelor de construcții pe termen lung.
Scumpirile și noile oportunități
Așa cum se întâmplă în orice perioadă de criză, se ivesc și oportunități pentru afaceri: producătorii autohtoni de cărămizi au repornit producția, iar la începutul lunii martie vor reintroduce pe piață propriile lor produse. De asemenea, se prevede inaugurarea a două noi fabrici de panouri sandwich în România.
„Piața actuală este foarte dinamică, iar asta implică atât plusuri, cât și provocări: nu este facil pentru furnizori să caute constant soluții pentru a oferi materiale de construcții fără a face rabat la calitate, mai ales in contextul inflației crescute la nivel global. Dar acest context poate aduce și avantaje clienților, fie aceștia persoane fizice ori firme mici sau mijlocii. De exemplu, doi mari producători au anunțat că vor deschide noi fabrici de panouri sandwich în România, ceea ce înseamnă că produsele vor fi mai ușor de procurat, iar termenele de livrare se vor reduce: dacă în anii trecuți comenzile soseau în 6-7 săptămâni, atunci când materialele de construcții vor fi produse în țară, clienții le vor primi în maximum 3 săptămâni”, a declarat pentru Adevărul, Cosmin Răileanu, CEO Vindem-Ieftin.ro, unul dintre principalii furnizori din acest sector.
Într-o piață în mișcare, mereu în schimbare, provocările sunt inevitabile. Cu toate acestea, ceea ce poate părea inițial o criză pentru un sector economic ar putea fi o oportunitate valoroasă de explorat pentru altul. Cu condiția ca antreprenorii să acționeze prompt, să recunoască oportunitatea și să o exploateze.