Cu o investiţie de peste 90.000 de euro, se poate „cumpăra“ exclusivitatea Wu Xing pe zonă.
Aproximativ 700 de bucureş teni şi, de curând, câteva zeci de clujeni comandă, în fiecare zi, mâncare chinezească de la Wu Xing. În special la prânz şi seara, aceştia vor să primească la birou sau acasă mâncare dintr-un meniu variat de peste 120 de feluri, care cuprinde şi şapte deserturi. Ingredientele proaspete, fiecare porţie pregătită doar la primirea comenzii şi prepararea rapidă sunt câteva motive pentru care Wu Xing are astăzi, numai în Bucureşti, peste 100.000 de clienţi.
În luna martie a acestui an, compania a deschis prima unitate francizată la Cluj, după ce, în 2006, a luat decizia de a se extinde în acest fel. „Pe de o parte, pentru ritmul de extindere în ţară pe care îl dorim, efortul financiar este foarte mare, iar pe de altă parte, chiar dacă dispui de resurse, este mai greu să conduci de la distanţă. Din acest motiv, când cineva investeş te este un argument suplimentar de cointeresare“, explică Adriana Gioadă, directorul francizei Wu Xing, motivele pentru care acest brand se extinde în franciză. Fără concurenţă în oraşul tău Francizorul, compania CSC Exim ’92, şi-a propus să se extindă cu două-trei francize pe an, pentru 2008 fiind prevăzută încheierea a două noi contracte, ne-a spus Adriana Gioadă. Potrivit estimărilor sale, în următorii doi-trei ani vor fi deschise încă cinci sau şase restaurante Wu Xing în oraşele din România care au o populaţie de cel puţin 200.000 de locuitori şi un nivel economic ridicat. Principalele oraşe vizate pentru extindere sunt Braşov, Constanţa, Iaşi, Timişoara, Ploieşti şi Piteşti.
Potrivit conceptului francizei Wu Xing, francizatul are avantajul să deţină exclusivitate teritorială în oraşul în care funcţionează. Poate deveni francizat Wu Xing un „om în vârstă de 25-45 de ani, suficient de matur şi tânăr ca să se implice într-o activitate solicitantă, care să aibă experienţă managerială, să aibă spirit organizatoric şi să fie dispus să înveţe şi să respecte regulile francizei“, susţine reprezentantul companiei. Investiţie de 95.000 de euro Pe lângă calităţile enumerate, acesta trebuie să dispună şi de un capital de circa 95.000 de euro, valoarea investiţiei iniţiale. Din aceşti bani, 10.000 reprezintă taxa de franciză, alţi aproximativ 10.000 de euro vor fi investiţi în amenajarea amplasamentului, iar 20.000 de euro vor fi depuşi drept garanţie pentru preluarea de la francizor a utilajelor şi echipamentelor principale, proiectate special.
Tot din investiţia iniţială fac parte şi 25.000 de euro necesari pentru dotări complementare cum ar fi frigidere, echipamente IT, ustensile de bucătărie etc., 3.000 de euro bugetul de marketing care va pregăti lansarea şi circa 25.000 de euro pentru cumpărarea de maşini pentru aprovizionare şi livrare. Amortizare în mai puţin de trei ani Francizatul va plăti o redevenţă de 5% din cifra de afaceri, cu un plafon minim de 1.000 de euro. De asemenea, el va contribui la bugetul naţional de marketing cu 1% din valoarea afacerilor pe care le derulează, dar nu mai puţin de 200 de euro. Pentru echipamentele preluate de la francizor, întreprinzătorul va plăti o chirie lunară de 1.900 de euro. O unitate francizată poate demara cu trei maşini, pe care le va cumpăra cu reducere de la dealerul auto cu care are contract francizorul, şi cu mai puţin de 30 de angajaţi.
Punctul de lucru trebuie să se situeze într-o zonă centrală sau semicentrală a oraşului, astfel încât să poată livra cu uşurinţă comenzile către orice adresă din localitate. „Un nivel de comenzi în creştere cuprins între 70 şi 140 de comenzi pe zi, de o valoare medie de 40-45 de lei, permite recuperarea investiţiei în doi ani şi jumătate, care este un nivel mediu în domeniul alimentaţiei“, precizează directorul francizei Wu Xing. Astfel, chiar din primul an de funcţionare, o unitate francizată se va putea lăuda cu o cifră de afaceri de 360.000-370.000 de euro. EXTINDERE Catering de bucate tradiţionale Afacerea cu mâncare chinezească livrată la domiciliul clienţilor s-a născut în anul 1999, când Sabin Cernea, preşedintele firmei CSC Exim ’92, a deschis restaurantul Wu Xing. Astăzi, compania are trei puncte de lucru în Bucureşti prin care acoperă solicitările clienţilor din toate cartierele Capitalei. CSC Exim ’92 mai deţine şi brandul de mâncare tradiţională românească „Hai La Masă“, care, la fel ca în cazul Wu Xing, se livrează exclusiv la domiciliu.
„În 2009, avem în plan să deschidem al patrulea punct de lucru, în nordul Bucureştiului, o investiţie proprie pentru care avem deja cumpărat terenul“, ne-a spus Adriana Gioadă.
Din planurile pentru anul viitor mai face parte şi dezvoltarea unei divizii de catering de mâncare românească. Compania a deschis un centru de formare profesională pentru propriii angajaţi, dar şi pentru personalul francizaţilor. Livrările de mâncare au generat, anul trecut, o cifră de afaceri de aproape două milioane de euro, în creştere cu 50% faţă de 2006.