Președintele PSD, Marcel Ciolacu, i-a scris, la începutul lunii martie, o scrisoare președintei Comisiei Europene, în care se plânge de „derapajele nedemocratice” ale Guvernului. El susține că executivul a politizat acordarea banilor din buget și a fondurilor europene.

Mai mult el a reproșat Guvernului Cîțu și „atacul public și radical al Guvernului împotriva Avocatului Poporului, a membrilor Curții Constituționale a României și Consiliului Superior al Magistraturii.”

Ciolacu a solicitat președintei Comisiei și vicepreședintelui Frans Timmermans să ia „poziții publice” pentru ca cetățenii români să se simtă „protejați” de Uniunea Europeană când guvernele „încalcă principiile democratice ale statului de drept”.

Răspunsul Ursulei von der Leyen la scrisoarea lui Marcel Ciolacu

Ea a atras atenția atrage că derogările de la Tratatul fiscal nu pot fi folosite drept o justificare pentru creșterea uriașă a datoriei publice și precizează că autoritățile de la București trebuie să regândească politicile fiscale pe termen mediu pentru a asigura sustenabilitatea datoriilor, sporind în același timp investițiile.

Ursula von der Leyen intervine și în modul în care puterea de la București vrea să schimbe Avocatul Poporului și atrage atenția că deși numirea și eliberarea din funcție a acestuia este o prerogativă a Parlamentului român, acest lucru trebuie făcut prin dialog și consens pentru respectarea practicilor europene în materia statului de drept.

Nici modul în care a fost alcătuit Planul Național de Redresare și Reziliență nu a fost uitat. Ursula von der Leyen reamintește că la elaborarea PNRR trebuie să participe toți actorii relevanți din societate: autorități centrale și locale, organizații patronale și sindicale, societate civilă, iar contribuțiile acestora să se regăsească în document.

Prezentăm documentul semnat de Ursula von de Leyen

„Stimate domnule Ciolacu,

Vă mulțumim pentru scrisoarea dvs., trimisă vicepreședintelui executiv Frans Timmermans și mie.
Scrisoarea dvs. se referă la aspecte legate de democrație și statul de drept, care se află în chiar inima Uniunii Europene. După cum știți, consolidarea respectului pentru legislația și valorile comune ale articolului 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană este o prioritate pentru Comisia.

Comisia monitorizează cu atenție evoluțiile legate de regula legislația în toate statele membre, inclusiv în România.
În acest sens, la 30 septembrie 2020, Comisia a adoptat primul său raport, ca parte a noului mecanism european al statului de drept. Raportul se concentrează asupra evoluții semnificative în domenii care influențează direct statul de drept, adică justiţie, anticorupție, pluralismul și libertatea mass-media și altele probleme instituționale. Avocatul Poporuluil joacă un rol important rolul în controalele și soldurile din statele membre. În timp ce parlamentele au competența să numească sau să demită Avocatul Poporului, asigurând spațiu pentru discuții și căutare consensul rămâne întotdeauna o bună practică.

Scrisoarea dvs. se referă și la procedura de adoptare a bugetului de stat, care ar trebui respectă atât cadrul fiscal național, cât și cel european. Activarea clauzei  nu suspendă procedurile Pactului de stabilitate și creștere. Acesta se aplică în special României, care se află în prezent într-o procedură de deficit excesiv.

În acest context, politica fiscală ar trebui să continue să sprijine redresarea în 2021, în timp ce protejarea sustenabilității fiscale pe termen mediu. Toate statele membre ar trebui treptat să treacă de la un răspuns de urgență de protecție la măsuri care sprijină recuperarea.
Politicile fiscale pe termen mediu ar trebui să vizeze restabilirea pozițiilor fiscale prudente și asigurarea sustenabilitatea datoriilor, sporind în același timp investițiile. Completarea bufferelor fiscale în timp va fi fi important să fii pregătit pentru viitoarele crize.

În ceea ce privește planurile naționale de reziliență și recuperare (PNRR), pregătirea acestora este în curs de desfășurare în toate statele membre, inclusiv în România, și dialogul tehnic dintre Serviciile Comisiei și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are loc în prezent. În același timp, Regulamentul privind facilitatea de recuperare și reziliență (RRF) solicită statelor membre să explice modul în care autoritățile locale și regionale, partenerii sociali,
organizațiile societății civile, organizațiile de tineret și alte părți interesate au fost consultate și cum au fost reflectate intrările lor în plan.

Rolul parlamentelor naționale în PNRP depinde foarte mult de guvernanța în vigoare. Cu toate acestea, înainte de implementare, o recuperare reușită efortul în România și în toate celelalte state membre ale UE depinde de ratificarea propriilor resurse de către toate statele membre. Aceasta este o condiție prealabilă pentru ca Comisia să fie capabil să finanțeze efortul european de redresare. Orice întârziere în acest proces se va traduce într-o întârziere în depășirea pandemiei și a consecințelor sale economice și sociale în întreaga Europă.

Astfel, așteptăm cu nerăbdare ratificarea deciziei de către Parlamentul României.
Vă rugăm să fiți siguri că Comisia va continua să urmărească îndeaproape evoluțiile din România, fie că este vorba de chestiuni fiscale, de fonduri europene și PNRR, sau sub regula mecanismul legii și Mecanismul de cooperare și verificare. În acest sens, Comisia rămâne ferm angajată să susțină legislația și valorile UE în interesul UE cetățenii României și ai restului Uniunii Europene.

Cu stimă, Ursula von der Leyen”.