„Legenda Căpitanului” și „BESTIA” : Strategia GENIALĂ cu care Matteo Salvini a CUCERIT Italia

„Legenda Căpitanului” și „BESTIA” : Strategia GENIALĂ cu care Matteo Salvini a CUCERIT Italia

Vicepremierul Matteo Salvini a dublat popularitatea partidului său, Liga, în doar șapte luni, dovedind o abilitate politică ieșită din comun.

Salvini, care s-a inspirat copios de la modelul său, Trump, în campania „Prima gli italiani” („Italienii, în primul rând”), a construit o mașinărie de comunicare eficientă, menită nu doar să consolideze popularitatea partidului său, ci și să ajute forțele naționaliste și anti-imigrație să câștige alegerile pentru Parlamentul European.

Salvini se bucură de un succes ieșit din comun pe Facebook, rețeaua socială cea mai populară din Italia, cu 34 de milioane de utilizatori activi pe lună la un număr de italieni cu drept de vot de 46,6 milioane.

Deși cele 3,2 milioane de „like”-uri ale paginii lui Salvini par nesemnificative în comparație cu 23,5 milioane ale lui Trump, adepții liderului Ligii sunt mult mai „angajați”, potrivit lui Pietro Raffa, un strateg digital din Milano, citat de Reuters.

Ne puteți urmări și pe Google News

În prima săptămână din iulie, de exemplu, 2,6 milioane de persoane au dat „like”, au comentat, au distribuit sau au urmărit clipuri video în legătură cu cele 82 de postări ale lui Salvini, față de numai 1,5 milioane la cele 32 de postări ale lui Trump, arată Raffa.

„Salvini are parte de mai multă angajare decât Trump”, a declarat Luca Morisi, strategul lui Salvini pentru rețelele sociale, cu ocazia unui seminar al sociologilor și realizatorilor de sondaje, organizat la începutul lui octombrie.

Fostul strateg al lui Donald Trump, Steve Bannon, a declarat pentru Reuters că politicienii americani ar avea multe de învățat de la metodele lui Salvini.

„Utilizarea rețelelor sociale și a Facebook Live... sunt dovezi de măiestrie”, a declarat Bannon, care s-a întâlnit cu Salvini de mai multe ori. „Am rămas uluit de nivelul său de sofisticare și de modul în care a reușit cu foarte puține resurse.”

O mare parte din acest merit îi revine lui Morisi, de 45 de ani, care, înainte de a se alătura echipei lui Salvini, a creat un soft de succes pentru companiile financiare. Echipa sa de zece persoane lucrează 24 de ore din 24, dacă este nevoie, cu o medie de postări pe Facebook de 10 pe zi și conținut difuzat pe YouTube, Twitter și Instagram ca și pe WhatsApp sau Telegram.

Cu ajutorul unei matrici de softuri numită „Bestia”, echipa lui Morisi creează grafice, difuzează anunțuri publicitare pentru evenimentele viitoare, postează pe toate platformele sociale posibile și monitorizează știrile.

O cohortă din ce în ce mai mare de „oameni reali” oferă voluntar sprijin pentru Salvini pe rețelele sociale, a spus Morisi într-un expozeu cu titlul „Legenda Căpitanului”, supranumele tot mai popular al liderului Ligii.

„Este o comunitate care s-a construit de-a lungul timpului, bucată cu bucată, cărămidă cu cărămidă, și care astăzi este foarte puternică”, a spus Morisi.

Mașinăria a demarat efectiv în ianuarie 2014, la mai puțin de o lună după ce Matteo Salvini a preluat frâiele partidului care avea 3% în sondaje și era minat de scandaluri de corupție, a declarat Morisi pentru Reuters.

Acum Liga are 34%, peste partenerul său de guvernare, Mișcarea 5 Stele. În septembrie, pagina de Facebook a lui Salvini a înregistrat 28 de milioane de vizitatori unici.

De curând, spune Morisi, a atins 30 de milioane.

Ca și Trump, Salvini nu se ferește de controverse care provoacă dezbateri și fac trafic: „Cu cât mai mult ne fac rasiști, cu atât mai repede ajungem la 51%”, declara el pe un video de pe Facebook la 25 septembrie.

„Secretul comunicării lui Salvini este Salvini însuși, în asociere cu o echipă de oameni care lucrează cu el de multă vreme și care planifică și amplifică mesajul”, afirmă Morisi.

Plinuț și bărbos, Salvini îi invită pe oameni să vină în lumea sa, postând imagini cu sine însuși urmărind emisiuni TV precum „Insula iubirii” sau, la ora 23.30, castanele pe care și le-a copt pentru o gustare.

„Cât de mult îmi plac castanele!”, scria el pe 3 octombrie. „Să petreceți o seară liniștită între prieteni. Puteți conta pe mine.”

„Aceste postări sunt foarte importante deoarce creează o relație directă cu oamenii și fac deosebirea dintre Salvini și clasa impopulară a politicienilor”, spune Morisi.

Mesajele personale sunt combinate cu postări automate pentru aparițiile sale la radio și TV sau cu știri.

Sunt apoi intervențiile Facebook Live video, inclusiv una de pe acoperișul Parlamentului – „singurul loc din clădire unde am putut găsi o conexiune 4G”, explică Morisi – de unde Salvini i-a atacat pe „eurocrații” de la Bruxelles.

Împreună cu Marine Le Pen, Viktor Orban și alții, Salvini vrea să răstoarne „establishmentul” stângist al UE și de a restaura puterea Statelor-Națiuni.

Când a fost pus sub anchetă pentru răpire și sechestrare de persoane, după ce a refuzat să le permită imigranților de pe vasul Aquarius să debarce în Italia, Salvini a apărut pe Facebook din biroul său de ministru de Interne pentru a deschide ordinul venit de la tribunal alături de simpatizanții săi.

Acolo unde alți politicieni s-ar fi ferit jenați, Salvini a acționat ca și cum ancheta la adresa sa era o decorație, cu publicul său părtaș la acest eveniment fericit.

„Voi sunteți cei care ați cerut ca acest minister să controleze frontierele, să controleze porturile, să limiteze debarcările de imigranți clandestini”, le-a spus el privitorilor.

Pentru a menține trează atenția pe internet, este necesară o varietate grafică, o voce narativă coerentă, ortografie și gramatică corectă, scurtime și rapiditate”, spune Morisi.

 „O zi pe rețelele sociale este ca o săptămână în era presei pre-sociale”, a declarat strategul italian. Trebuie publicată o postare la două ore, pentru a arăta că „barul este deschis”.

„Dacă lași o pagină chiar și numai câteva ore fără conținut nou, se prăbușește ca un sufleu.”

Pentru a amplifica mesajul lui Salvini înaintea alegerilor generale din martie, Morisi a creat un concurs: persoana cea mai rapidă care dă „like” la postările politicianului își va vedea publicată fotografia pe pagina acestuia. Primii patru din acest concurs care a durat trei săptămâni au câștigat o cafea și un selfie cu „Căpitanul” lor. Au participat circa 50.000 de oameni.

Iar algoritmul Facebook amplifică orice creștere a cifrelor, explică Morisi.

Strategul a dezmințit informațiile din La Stampa sau alte ziare că softul „Bestia” este cel care îi dictează lui Salvini, în funcție de dispoziția persoanelor active pe rețelele de socializare, ce tip de postare să facă.

„Nici un algoritm nu ne spune nouă sau lui Salvini ce trebuie să vorbim”, declară Morisi. „Un expert în comunicare cu ani și ani de experiență nu are nevoie de un algoritm care să-i spună să posteze o imagine cu castane coapte.”