Lacrimile de crocodil ale celor care nu vor să ia "mită" de la Guvern!

Lacrimile de crocodil ale celor care nu vor să ia "mită" de la Guvern!

Ajutorul dat de guvernul Orban către presă printr-un program de publicitate este la fel de important ca și cel dat IMM-urilor, sau sectorului HORECA. În presă muncesc peste 125.000 de oameni, iar acest sector este foarte grav afectat de criză.

Cred că ați văzut numeroase apeluri ale unor patroni de siteuri sau analiști de blog care spun că ei nu vor lua "mită" de la Guvern, respectiv nu se vor înscrie în programul de publicitate creat de Guvernul Orban. Un program de ajutor care a stârnit numeroase controverse, o parte a patronilor de presă, în general al unor publicații de nișă sau fără mare audiență, au anunțat că nu vor participa.

În primul rând vreau să fie foarte clar, Editura Evenimentul și Capital va aplica la această campanie de publicitate inițiată de guvern. Pentru că ne interesează ce se se întâmplă cu afacerea, da, presa este o afacere ca oricare alta, pentru că avem 100 de angajați pe care nu i-am trimis în șomaj tehnic, trei siteuri, evz.ro, capital.ro, evenimentulistoric.ro, două publicații tipărite - Capital și Evenimentul Istoric pe care vrem să le punem pe piață în luna mai, dar și pentru că suntem cu taxele și impozitele la zi. Aici este cheia mistificării.

Așa zisa dilemă etică a celor care refuză să se înscrie are la bază două elemente importante: fie AU DATORII LA STAT și atunci nu sunt eligibili, fie AUDIENȚA SITEULUI SAU TIRAJUL PUBLICAȚIEI SUNT ATÂT DE MICI încât nu pot cheltui banii puși la dispoziție de către guvern. Fariseismul cu care au mascat aceaste probleme care arată lipsa lor de performanță este tipic propagandiștilor din epoca de glorie a comunismului. "Noi nu luăm bani de la guvern! pentru că ne păstrăm curați", spun ei, dar iau cu două mâini bani de la ambasade/ONG-uri sau partide politice. Preferă contractele dubioase de sponsorizare, contractele de consultanță, așa-zisele donații, unui proces transparent.

Ne puteți urmări și pe Google News

Vă dau un singur exemplu. Cel mai recent. Sabin BOrcan, patronul francizei Newsweek, s-a certat cu fostul prieten și fin de cununie, bloggerul Mălin Bot exact pe această temă. „Înțeleg că boschetarul de presă Bot face spume la gură ca n-a fost inclus și el în lista instituțiilor media care vor primi publicitate de la stat. Asta pentru că, evident, orice scelerat care umblă cu bățul prin piață se crede o instituție media", scria elegant Sabin BOrcan. Nu reiau tot scandalul, îl puteți citi aici. Peste nici 24 de ore, Sabin BOrcan anunță că nu participă la acest program pe care tocmai îl lăudase, din motive etice. O minciună, așa cum mi-au dezvăluit unii din colegii săi. De fapt, publicația francizată nu poate livra ceea ce cere guvernul.

Tirajul minuscul al publicației Newsweek, undeva la 2.500 de exemplare de-abia îl califică să ia cei 3.000 lei/lună pentru publicațiile tipărite, iar numărul de cititori de pe site, 1,4 - 1,5 milioane pe lună reprezintă cam cât face Digi24 într-o zi. Deci și de acolo lua vreo 1.000 de euro pe lună. Așa că preferă să ia bani de la partide, prin contract direct, decât să ia transparent un ajutor de la guvern.

Ce să faci, nu-i ca la donațiile primite de la firmele de pariuri, domn' Borcan... Mai bine rămâi în zona contractele dubioase de sponsorizare, contractele de consultanță, a seminariilor pe armament și IT, că vin bani buni și băieții cu ochii albaștri nu te întreabă de tiraj sau audiență. Ca să nu zic că nu sunt deranjați să fie moderați de un plagiator al propriei biografii universitare.

Directorul Newsweek, Sabin Orcan, şi-a falsificat biografia în legătură cu studiile

Scuze, falsificator.

Așa sunt majoritatea celor care au anunțat că nu aplică la "mita" de la Guvern. Fie nu pot, fie nu ar câștiga la fel de mult cât iau de la PSD sau PNL. Despre asta este vorba, nu despre etică.

Etica unui ziarist nu se măsoară în contractele de publicitate, ci în ceea ce scrie, în ceea ce crede. Criteriile de integritate nu pot fi stabilite și asumate de o mână de bursieri care și-ar dori să aibă monopol pe piața de mass-media. Din fericire nu se poate. Interesul publicului rămâne singurul criteriu cu care se măsoară succesul unei afaceri de presă. Nu te citește lumea, înseamnă că nu spui lucruri inteligente și atractive. Nu se uită lumea la tine, înseamnă că ești neinteresant.

Cum vom ieși din această pandemie este greu de spus, dar în mod cert sigur nu s-a schimbat un lucru: fariseismul rămâne la modă!