Amandoua au inceput cu un rol de Ana, isi sarbatoresc ziua in iunie si s-au refugiat, dupa ani de filme, in teatru: Irina Petrescu si Ioana Bulca.
Doua frumuseti ale ecranului romanesc de altadata, una celebra pentru „Ana lui Slavici”, alta pentru ingenua Ana din „Valurile Dunarii” a lui Liviu Ciulei, au fost aduse de curand pe scena TIFF-ului si premiate pentru intreaga activitate.
La apogeul carierei lor, prin anii ‘60-’70, aveau propriii fani si roluri in peliculele celor mai apreciati regizori ai momentului. De cativa ani insa s-au refugiat in teatru si apar rareori pe ecrane. „In filmele romanesti nu mai sunt roluri de bunici ingenue si matusi severe. Tinerii regizori de astazi au alte framantari”, a glumit Irina Petrescu, la Cluj, in incercarea de a argumenta absenta sa de 15 ani de pe marile ecrane.
Ecranul, nemilos cu varsta
„Filmul, practic, s-a incheiat pentru mine. Ecranul e foarte crud cu infatisarea, e un martor care nu iarta. In teatru ma simt mult mai libera, e mult mai usor sa glumesti cu varsta ta”, considera Irina Petrescu, a carei ultima aparitie intr-un lungmetraj a fost in 1992, in „Hotel de Lux”, regizat de Dan Pita si premiat cu Leul de Argint la Venetia.
Cea mai recenta incercare in cinema, memorabila de altfel, e a Ioanei Bulca, cu un rol excelent de tragediana, in superproductia lui Nae Caranfil „Si restul e tacere”. „Un rol foarte greu, Aristita Romanescu. A trebuit sa ma imbatranesc, sa am o alta incarcatura, femeie de 80 de ani. Eu nu am varsta asta nici fizica, nici psihologica”, spune actrita de 71 de ani.
Debut cu Ciulei
Un fel de Brigitte Bardot a ecranului romanesc, Irina Petrescu a fost descoperita de Ciulei cand avea vreo 18 ani, in niste fotografii. In timp ce lua masa cu parintii ei, la un restaurant din Bucuresti, figura i-a fost remarcata de un alt regizor, Savel Stiopul, care i-a cerut tatalui permisiunea s-o fotografieze.
Era proaspat picata la Filologie, cu ganduri sa dea la Arhitectura si fara vreo idee despre actorie. A ajuns sa dea probe si sa o joace pe Ana, in „Valurile Dunarii” (1959), un rol stangaci, vazut dupa aproape 50 de ani. „Atunci cand urmaresc „Valurile Dunarii” exista momente cand imi acopar ochii vazand cata stangacie exista in jocul meu.
Cel mai reusit film in care am jucat ramane „Duminica la ora 6”, al lui Pintilie”, crede Irina Petrescu. Film memorabil si pentru jocul pe care-l face alaturi de acel James Dean autohton, cum a fost numit adesea Dan Nutu, stabilit in SUA.
Parteneri in film i-au fost si Stefan Iordache, in „Diminetile unui baiat cuminte” (1967) de Andrei Blaier - care i se pare „de zece ori mai bun acum decat atunci” - Toma Caragiu, Geo Barton, Radu Beligan si chiar Ciulei.
In paralel a jucat si teatru, la Bulandra. Vede diferente mari intre generatiile de actori si reclama indulgenta pentru vechea „tanara generatie”. Ca atitudine si stil de joc se recunoaste in Maia Morgenstern si Oana Pellea, pe care le admira: „Cu Oana aveam chiar o gluma. Ii spuneam ca, daca as fi avut un copil si ar fi fost fetita, cu siguranta ar fi fost chiar ea”.
„Asta-i Ana lui Slavici!”
Cele doua frumuseti s-au intalnit in „Rautaciosul adolescent” al lui Gheorghe Vitanidis, film care i-a adus Irinei Petrescu premiul pentru interpretare la Festivalul de la Moscova, in 1968.
Ioana Bulca avea deja 32 de ani si un debut spectaculos cu Ana, in „La Moara cu Noroc” al lui Victor Iliu, in 1955. „Aveam 18 ani jumate, eram in anul I la Teatru si m-a vazut Victor Iliu.
Nici n-a mai fost nevoie de probe, ca Iliu a zis: „Gata. Asta-i Ana lui Slavici!”„, povesteste Ioana Bulca. Avusese parinti „care se uitau la mine ca la soare” si care i-au dat lectii de canto, de pian, limbi straine, dupa care au trimis-o in Capitala.
„Eram extrem de tanara pe atunci, veneam de la Sibiu, aveam cozi foarte lungi si nu stiam nici macar sa ma dau cu rimel. I-am cunoscut pe marii actori Geo Barton sau Colea Rautu, si eram tot timpul concentrata sa tin pasul cu ei”.
Roluri dificile
Victor Iliu avea ganduri mari cu Ioana, in roluri de „romanca adevarata”. „Voia sa fac rolul Victoriei Lipan din „Baltagul” si altele, dar a plecat prea devreme”. Rolul Anei ramane antologic, dar, daca ar fi sa-l aleaga pe cel mai drag, s-ar gandi de doua ori.
„Ana ramane unul dintre cele mai dragi roluri, dar daca ma gandesc la Hecuba din „Trilogia antica”, pusa in scena de Andrei Serban la National, dupa Revolutie... Sunt cumva pe aceeasi traiectorie, a femeii puternice. De fapt, toate rolurile pe care le-am jucat eu in viata asta au fost grele”, marturiseste actrita.
IRINA PETRESCU
Actrita la Bulandra
Nascuta pe 19 iunie 1941, la Bucuresti, Irina Petrescu a absolvit IATC in 1963. Incepand din 1959, a jucat in filmele unor regizori ca Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Mircea Veroiu, Dan Pita sau Malvina Ursianu.
Actrita a Teatrului Bulandra, a avut in jur de 30 de roluri apreciate in piese ca „Unchiul Vanea” de Cehov, „Oblomov” sau „Casatoria” de Gogol, in regia lui Yuri Kordonski.
IOANA BULCA 50 de ani de actorie
Recent, a sarbatorit 50 de ani de la absolvire, la Studioul Casandra. S-a nascut pe 7 iunie 1936 in Podari, Dolj. A jucat in circa 20 de filme regizate, printre altii, de Dan Pita, Geo Saizescu sau Gheorghe Vitanidis si in aproape 30 de spectacole de teatru, la Nationalul din Capitala si la Craiova. Are Meritul Cultural in grad de Cavaler si Premiul de excelenta din partea Centrului National al Cinematografiei, din 2002.