Investitorii americani din România avertizează! Ce riscă țara noastră

Investitorii americani din România avertizează! Ce riscă țara noastră

Mesaj tranșant al Camerei de Comerț Americane în România (AmCham) cu privire la desele modificări fiscale din legislație.

Într-un comunicat remis presei, AmCham prezintă datele sondajului pe care l-a realizat în lunile iulie-august 2019, în rândul companiilor membre, pentru a evalua percepția acestora cu privire la principalele măsuri de politică fiscală și modul în care acestea afectează deciziile de investiții și derularea afacerilor în România. Concluzia unanimă este că țara noastră are nevoie de un sistem fiscal predictibil, coerent și relevant pentru afacerile din era digitală.

Politica fiscală adoptată de România reprezintă una dintre direcțiile principale ale strategiei adoptate de agenda AmCham Romania, iar răspunsurile celor 128 de firme care au participat la acest sondaj confirmă observațiile și recomandările pe care AmCham le înaintează decidenților din domeniul fiscal. În primul rând, majoritatea companiilor care fac parte din AmCham apreciează în continuare cota unică de impozitare ca fiind cea mai atractivă măsură fiscală oferită de România.

Pe de altă parte, dacă nu se au în vedere observațiile mediului de afaceri, atunci  se poate ajunge în situația ca o implementare deficientă a prevederilor fiscale să transforme în dezavantaje și avantajele obținute până acum.

Ne puteți urmări și pe Google News

De ce întârzie procesul de digitalizare a administrației fiscale

Una dintre barierele puse în calea investițiilor străine în România, dar și un foarte mare neajuns în relația contribuabililor cu administrația fiscală o reprezintă întârzierea procesului de digitalizare a administrației fiscale.

„Deși politica fiscală a fost întotdeauna în centrul atenției mediului de afaceri, în ultimii ani importanța sa a crescut ca rezultat al modificărilor frecvente cu care ne-am confruntat, al inițiativelor care au fost lansate de multe ori doar la nivel de  intenție în spațiul public și, dăcă ne referim doar la ultimele 12 luni, datorită măsurilor fiscale, unele impuse în mod netransparent, altele îndelung discutate cu decidenții, dar încă neadoptate”, subliniază Ionuț Simion, președintele AmCham Romania.

Avantaje ale politicii fiscale românești

Și, totuși, politica fiscală din România prezintă și unele avantaje, dintre care se evidențiază:

  • Cota unică - în continuare cel mai apreciat avantaj competitiv oferit de România, în opinia a 75% dintre respondenți;
  • Impozitul de 5% pe dividente - vine pe doi în acest neoficial „top”;
  • Stimulentele fiscale - sunt apreciate ca fiind favorabile de 60% dintre participanții la sondaj, dar, atenție, aceste stimulente pot deveni un dezavantaj pentru investitori în lipsa implementării din cauza imaterialității sau a dificultăților practice, deși sunt un element care ar putea contribui la consolidarea uneia dintre cele mai valoroase industrii - cea de software;
  • Armonizarea legislației fiscale cu legislația europeană, considerată de 58% dintre respondenți un element de stabilitate și predictibilitate;
  • Legislația pentru regimul de holding - a strâns „numai” 30% din voturi.

În ce privește neajunsurile legislației fiscale, cele mai multe răspunsuri au plasat pe primele poziții:

  • Atractivitatea scăzută a stimulentelor fiscale, cu 64% dintre voturi, fiind vorba în special de stimulentele pentru activități de cercetare-dezvoltare-inovare care există doar pe hârtie, fără a fi implementate în practică, în ciuda beneficiilor pe care le-ar aduce României;
  • Adoptarea intempestivă de măsuri fiscale în regim de urgență în mod nejustificat economic și netransparent (OUG 114);
  • Nearmonizarea la timp a legislației fiscale cu cea contabilă - 57% din voturi;
  • Neplafonarea CAS și CASS se menține, cu 52% în topul neajunsurilor, mediul de afaceri solicitând o corelare echitabilă a valorii și calității serviciilor de sănătate pe care asigurații le pot accesa în contul contribuțiilor pe care le achită.

Legat de principalele neajunsuri ale administrației fiscale, care constituie o piedică în calea investițiilor suplimentare și pentru mediul de afaceri în general, răspunsurile la această întrebare plasează, cu peste 85% din voturi, lipsa digitalizării ANAF în topul neajunsurilor. Deși este un deziderat comun pentru mediul de afaceri și decidenți, semnalarea de către majoritatea respondenților a acestui aspect transmite urgența nevoii de modernizare prin digitalizare a infrastructurii administrației fiscale, o condiție esențială pentru creșterea gradului de colectare a veniturilor bugetare.

Sfaturi pentru îmbunătățirea legislației fiscale

Referitor la măsurile recomandate în vederea îmbunătățirii legislației fiscale, companiile AmCham care au participat la sondaj au oferit următoarele soluții:

  • Predictibilitatea procesului de adoptare a măsurilor de politică fiscală;
  • Transparența și stabilitatea politicii fiscale;
  • Reducerea evaziunii fiscale prin digitalizare și alte măsuri de combatere a evaziunii;
  • Modernizarea ANAF;
  • Implementarea unei strategii de stimulare a investițiilor cu valoare adăugată mare.

Cel mai bogat român, fondatorul UiPath, trage un semnal de alarmă

Mihai Faur, reprezentant al companiei UiPath, fondată ce cel mai bogat român din lume, Daniel Dines, a punctat că, „în timp ce noi stagnăm, statele care înțeleg oportunitățile economiei digitale și provocările actuale își adaptează legislația fiscală pentru atragerea și favorizarea modelelor de afaceri bazate pe inovație și valoare adăugată mare. Dacă România nu va lua urgent măsuri pentru a atrage funcțiile importante ale modelelor de afaceri contemporane - adică să se îndrepte către tehnologie și activități de cercetare-dezvoltare, veniturile fiscale alocate vor fi drastic reduse în comparație cu statele ce oferă un cadru național complex favorabil investițiilor”.