Învăţătoarea-eroină

Învăţătoarea-eroină

La fiecare patru ani, clasa Sterianei Chetroiu e completată până la refuz cu elevi din toată Capitala.

Caietele colorate aşteaptă pe catedră, în două rânduri frumos aşezate. Nişte mâini mici le-au aranjat acolo, probabil emoţionate, iar acum doamna învăţătoare le ia pe rând şi le citeşte cu atenţie. Tabla e ştearsă regulamentar, băncile sunt aşezate cum trebuie, iar pereţii au multe desene.

Pare tabloul unei rare normalităţi într-o şcoală românească a zilelor noastre, surprins în clasa învăţătoarei Steriana Chetroiu. Predă la Liceul „Ion Barbu“ din sectorul 5 al Capitalei de 24 de ani şi i s-a dus vestea că este una dintre cele mai bune învăţătoare din oraş. Ca dovadă, faptul că, la fiecare patru ani, şeful de promoţie al liceului provine dintr-o fostă clasă de-a dumneaei. Cei mai mulţi dintre foştii elevi ajung olimpici, alţii termină doctorate în străinătate, dar un număr mare de ex-şcolari are timp de Sărbători pentru un telefon către un număr vechi, iar asta înseamnă poate mai mult decât toate la un loc.

Dragoste şi severitate, în doze măsurate Pentru a prinde un loc în clasa dumneaei, unii părinţi fac efortul de a-i aduce de prin Ghencea, Piaţa Unirii, Drumul Taberei sau din Calea Moşilor şi încearcă să forţeze limita de 25 de elevi. Atunci când se putea şi când îi venea mai greu să refuze, prin 1992, a avut un record de 44 de elevi într-o singură promoţie. Primul din secretele meseriei e dozarea: „Nici dragoste absolută, nici severitate exagerată. Copiii trebuie să simtă că eşti exigent, nu rău“, spune învăţătoarea. Are încredere că fiecare şcolar are o parte bună, care trebuie încurajată, şi consideră că rezultatele slabe ale unuia reprezintă o provocare. Peste toate se presară multă răbdare. Rezultatele se văd în gimnaziu, când profesorii „se bat“ să devină diriginţi la fosta sa clasă şi, mult mai departe de atât, când cei care termină ca şefi de promoţie licee şi apoi facultăţi sunt „dintre ai săi“. Se comportă altfel la şcoală

Nu are nostalgii ieftine şi este de acord că generaţia de azi nu seamănă cu cea de ieri, iar asta nu aduce prezentului vreun handicap.

„Copiii s-au schimbat. Merg uneori în ţară, dascălii se plâng că cei de azi sunt agitaţi. Nu cred că sunt atât de mulţi hiperkinetici, trebuie doar să-i faci să fie atenţi. Se simte că părinţii sunt mai ocupaţi, dar dacă ştii să-i faci să colaboreze cu şcoala lucrurile se schimbă“, consideră ea.

Ţine permanent legătura cu părinţii, însă - pentru a nu încuraja comparaţiile - nu vorbeşte despre rezultatele unuia sau ale altuia în timpul şedinţelor.

De multe ori, părinţii află cu uimire că odraslele lor se comportă diferit acasă şi la şcoală: „Sunt copii agitaţi acasă şi la clasă stau atenţi, apoi sunt potoliţi acasă şi devin năzdrăvani la şcoală“. Din experienţa sa, este un lucru absolut normal, care ţine de felul de a socializa al fiecăruia. Calculatorul în exces devine periculos Jocul în aer liber ar trebui să fie principala preocupare la vârste fragede, chiar dacă mulţi vin din grădiniţă cu noţiunile legate de calculator la ei, mai spune învăţătoarea. Cei care exagerează cu butonatul la tastatură riscă să fie excluşi de colegi, lucru care i-ar putea marca la vârste fragede: „Copiii au reţinut că trebuie să iasă afară pentru a comunica, pentru a se dezvolta fizic. Asta îi ajută şi să socializeze. Dacă nu, pot deveni închişi şi timizi. Am avut un copil de excepţie, supradotat, însă foarte timid, închis, neacceptat de grup, stătea doar la calculator. A ajuns doctor în matematică, dar n-a fost niciodată iubit de către colegi“, îşi aminteşte Steriana Chetroiu.

O gură de aer proaspăt şi o mare doză de iubire îi ajută însă pe cei mai mulţi să crească frumos. CV

Autor de manuale şi metodist

> Steriana Chetroiu s-a născut în judeţul Galaţi, dar a făcut Liceul Pedagogic la Bârlad (judeţul Vaslui). Apoi, Facultatea de Drept la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, terminată la Universitatea Bucureşti, în 1988; > E de 28 de ani în învăţământ, iar la Liceul „Ion Barbu“ - de 24 de ani;

> Are un masterat în management educaţional, care i-a fost de ajutor în perioada în care a fost director adjunct - între 1996 şi 2006; > De 15 ani, este metodist al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti;

> De şase ani, expert în cadrul Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare a Instituţiilor de Învăţământ Preuniversitar (CNEAIP), apoi al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP); > Autoare a trei manuale avizate de Ministerul Educaţiei. "Nici dragoste absolută, nici severitate exagerată. Copiii trebuie să simtă că eşti exigent, nu rău." - Steriana Chetroiu învăţătoare

Ne puteți urmări și pe Google News