Mick Jagger va lansa spectacolul de la Bucuresti intr-o "parcare", flancata de doua blocuri.
Doua blocuri cu patru etaje incadreaza „parcarea” din care, pe 17 iulie, Mick Jagger va lansa spectacolul „A Bigger Bang” la Bucuresti. Probabil va incepe cu celebra „Start Me Up”, urmata, presupun cei care au vazut deja show-ul, de un foc de artificii.
De la inceputul turneului mondial „A Bigger Bang”, in 1995, 117 camioane cara prin lume celebra scena Rolling Stones, decorul in care rockerii britanici isi invita, de data aceasta, si spectatorii. Cu o greutate totala de 300 de tone, dintre care 170 de tone reprezinta numai grinzile de otel ce formeaza scheletul constructiei, la care se adauga cele 130 de tone de decoruri si echipamentele tehnice, scena are parametri impresionanti: o deschidere de 62 de metri, adancime de 32 de metri si inaltime de 29 de metri.
Dincolo de aceste cifre, acest decor nou, complet diferit de cele folosite de trupa in precedentele turnee, anunta si o schimbare de viziune a celor patru rockeri britanici. „Sigur ca nu pot descifra cu adevarat metaforele pe care au dorit ei sa le faca, dar scena folosita de Rolling Stones in acest turneu este o trimitere evidenta la cultura urbana.
Pana la urma, cultura pop este un element urban, iar Rolling Stones si-a dorit si prin noul lor album, „A Bigger Bang” (care este mai simplu si mai aproape de radacini), sa revina in sufletul oamenilor”, explica Ioan Big, unul dintre marii fani ai trupei si singurul scriitor care a publicat o biografie Rolling Stones in limba romana.
De la grandoare spre sufletul oamenilor
„In cazul precedentelor spectacole Rolling Stones, decorul te impresiona mai degraba prin monumentalitate decat prin caldura. In ultimii 15 ani, turneele celor patru britanici au crescut progresiv in grandoare, si, de la un moment dat incolo nu mai aveau ce sa faca, in afara, poate, de a duce lucrurile undeva la limita dintre ridicol si absurd. Era timpul sa se intoarca spre radacini”, spune Ioan Big.
Cei mai impatimiti dintre fanii Rolling Stones au, de regula, intaietate la biletele puse in vanzare in randurile de „apartamente” din cele doua „blocuri” de pe scena. In Romania, aceste bilete nu au fost puse in vanzare. Cei care au vazut deja spectacolul in Muntenegru spun ca cele doua blocuri „Stones” nu au fost, nici in acest caz, „locuite”.
„Elementele laterale de scenografie, acele blocuri stanga-dreapta, sunt, de regula, pline de spectatori. In Muntenegru, fanii nu au avut acces acolo si am remarcat si o simplificare a structurii lor de rezistenta. Acele decoruri laterale nu erau proiectate sa sustina oameni.
Poate fi vorba de o eficientizare a bugetelor sau un exercitiu de „risc management”. Venind pentru prima data in anumite orase sau tari, e posibil ca trupa sa nu-si fi asumat riscul de a avea public pe scena”, explica Ioan Big.
In plus, spun amatorii de concerte, in Europa de Est biletele sunt mult mai ieftine, ceea ce ar putea afecta costurile de productie. „La Paris, un bilet pentru concertul Rolling Stones era, la nivel minim, 70 de euro, media de „stat jos” era 150 de euro, iar in zona VIP, preturile variau intre 400 si 500 de euro. Si in Budva, in zona VIP, un bilet a fost 500 de euro. La noi, cel mai scump bilet costa 225 de euro”, explica Ioan Big.
Imaginea face diferenta
Elementul care face o diferenta intre acest show si toate celelalte in care se folosesc proiectiile mari este, spun cunoscatorii, cel vizual. „Probabil doar Madonna mai are acest gen de proiectii.
Nu este vorba de o simpla retransmisie pe ecranul cu leduri din mijlocul scenei, ci de o intreaga regie, facuta desavarsit de o echipa de specialisti: fiecare piesa beneficiaza de un tratament special, pornind de la cromatica transmisiei, care se adapteaza piesei, pana la ritm si simboluri.
In plus, ceea ce am vazut la Budva este un concert rock, extrem de antrenant, fara ruperi de ritm semnificative. In tarile in care apar pentru prima data, cum ar fi Romania, cei patru britanici vor canta mai putin piese de pe albumul „A Bigger Bang”, preferand o retrospectiva a marilor lor succese din cei 45 de ani de cariera”, mai spune Ioan Big.