Până în acest moment oferta Dacia a fost schimabtă de trei ori, de fiecare dată fiind oferită un salariu mai mare.

"Am încheiat consultările la ora 13.00 şi pot să confirm că salariaţii celor trei schimburi de la Dacia, întrebaţi de noi prin toate secţiile, şi-au dat acordul pentru continuarea grevei generale. Nimeni nu a fost de acord cu noua propunere salarială, deci rămânem în grevă generală", a declarat viceliderul sindical Ion Iordache.

Dacia a făcut trei oferte sindicaliştilor până acum, fiecare dintre ele mai mare decât precedenta.

"Sindicaliştii trebuie să înţeleagă că pentru această ultimă ofertă Dacia face un efort financiar foarte mare. Credem că oferta făcută aseară este rezonabilă şi ne exprimăm speranţa că atât şefii de sindicat, cât şi salariaţii, se vor gândi foarte bine la ea", a declarat directorul de comunicare al Dacia.

La negocierile de ieri, administraţia Dacia Piteşti a majorat oferta salarială, propunând o creştere salarială pentru acest an cu 394 de lei brut, în două tranşe, faţă de 250 de lei brut, cât oferise până acum. Sindicatul uzinei solicitase o majorare de 550 de lei.

Administraţia Dacia Piteşti a contestat în instanţă legalitatea grevei generale declanşată de muncitori în 24 martie, depunând în acest sens o plângere la Tribunalul Agreş.

În acest moment ambele părţi sunt în aşteptarea verdictului Tribunalului Argeş în ceea ce priveşte legalitatea mişcări de protest.

ŞTIRE ACTUALIZATĂ LA ORA 18:00

Înţelegere

Ieri, după mai bine de trei ore de negocieri, patronatul de la Dacia şi reprezentanţii greviştilor par să fi căzut la pace. Sindicaliştii au calificat drept „rezonabilă“ propunerea patronatului de majorare a salariilor cu 300 de lei brut şi participarea la profit, ceea ce ar urma să aducă un venit suplimentar lunar de 94 de lei brut fiecărui angajat. Azi, liderii sindicali vor prezenta oferta în faţa muncitorilor şi vor decide dacă pun capăt grevei, care durează de două săptămâni.

Muncitorii au cerut iniţial o majorare salarială de 550 de lei şi au refuzat în repetate rânduri oferta patronatului, de 250 de lei. În cazul în care nu vor fi de acord cu noua ofertă a patronatului francez, muncitorii vor ieşi mâine în stradă, pentru a doua oară de la declanşarea grevei. La acest miting ar putea participa peste 8.000 de sindicalişti de la Dacia, la care se adaugă alte câteva sute de la Blocul Naţional Sindical şi de la sindicatele independente din industrie.

Muncitorii decid astăzi

Chiar dacă săptămâna trecută patronii francezi au ameninţat că nu vor mai face nicio ofertă până când muncitorii nu vor reîncepe munca, aceştia au venit ieri cu o ofertă îmbunătăţită. Dacia a oferit o creştere salarială de 210 lei începând cu 1 ianuarie 2008, plus 90 de lei, de la 1 septembrie. La negocierile de ieri nu s-a discutat însă despre condiţiile de lucru sau facilităţile la achiziţionarea autovehiculelor Renault.

„Într-adevăr, e o ofertă de luat în seamă. Chiar dacă, după negocieri, am căzut de acord, trebuie să vedem mâine (astăzi – n.r.) dacă muncitorii vor accepta aceste creşteri“, ne-a declarat liderul de sindicat Nicolae Pavelescu.

Pe 24 martie, aproximativ 10.000 de salariaţi de la Uzina Dacia au declanşat greva generală, pentru prima dată de la preluarea acesteia de către grupul Renault, în anul 1999. După 11 zile de grevă, costurile opririi producţiei la Dacia ating 120 de milioane de euro şi vor mai creşte cu 10,5 milioane de euro în fiecare zi, dacă muncitorii nu vor fi de acord cu noua ofertă a patronatului.

SUSŢINERE

Francezii strâng bani pentru grevişti

Liderii sindicali ai Dacia au făcut concesii în negocierile cu patronatul chiar în ziua în care sindicatele uzinei Renault din regiunea Normandia au început să strângă bani pentru susţinerea financiară a grevei de la Mioveni. Până la ora prânzului, francezii au strâns circa 500 de euro, relatează cotidianul „La Tribune“, în ediţia on-line. „Sprijinindu-i pe colegii noştri de la Dacia înseamnă că ne sprijinim pe noi înşine, pentru că şi unii, şi alţii suntem supuşi aceluiaşi şantaj: delocalizarea“, a declarat liderul sindical, Gilles Cazin.

EFECT DE DOMINO

Elba Timişoara a închis fabrica de faruri

Pierderi de 700.000 de euro, o fabrică închisă şi 200 de muncitori trimişi în şomaj tehnic. Aceasta este situaţia la Elba Timişoara, cel mai important producător de corpuri de iluminat din ţară, din cauza grevei prelungite a muncitorilor de la Dacia Piteşti. Compania din oraşul de pe Bega aproviziona Dacia Piteşti cu faruri pentru modelele Logan.

În fiecare săptămână de grevă la Piteşti, compania timişoreană a înregistrat pierderi de 350.000 de euro. „Greva de la Dacia ne afectează tare. Am fost nevoiţi să oprim o fabrică (compania Elba Timişoara este formată din trei fabrici – n.r.) şi să trimitem 200 de oameni acasă, în şomaj tehnic“, ne-a declarat, ieri, managerul companiei Elba Timişoara, Gheorghe Cocian.

Una dintre fabricile companiei, cea care fabrica faruri de Logan, avea 89% din producţie orientată spre deservirea Dacia Piteşti. Managerul Elba a decis în urmă cu o săptămână închiderea fabricii, pentru că nu mai existau nici măcar locuri de stocare pentru farurile de Logan. Din cei 500 de angajaţi ai unităţii, 200 au fost trecuţi în şomaj tehnic, pe cheltuiala Elba, iar restul de 300 muncesc, cu normă redusă, în secţiile celorlalte două fabrici ale companiei.

Compania Elba Timişoara are o tradiţie de 85 de ani în domeniu. (Georgeta Petrovici)

Citiţi şi 4.000 de concediaţi la Combinatul din Galaţi