Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, dezaprobă poziția Ligiei Deca după publicarea rezultatelor PISA 2022

Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, dezaprobă poziția Ligiei Deca după publicarea rezultatelor PISA 2022Mircea Miclea, fost ministru al Educației. Sursa foto: arhivă EvZ

Mircea Miclea, fost ministru al Educației, dezaprobă cu fermitate declarațiile pline de optimism ale Ligiei Deca privind rezultatele testării internaționale PISA, care plasează România în coada Uniunii Europene.

Mircea Miclea se evidențiază ca fiind singurul ministru al Educației din România care și-a prezentat demisia în urma neacordării de către guvern a alocării de 6% din PIB pentru Educație, așa cum fusese promis la începutul mandatului său.

De asemenea, el este unul dintre principalii arhitecți ai legii educației adoptate în 2011.

Mircea Miclea, dezacord cu actualul ministru al Educației, Ligia Deca

După publicarea rezultatelor PISA 2022, Ligia Deca a menționat: „Avem un sistem de educație rezilient și țara noastră a reușit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei”.

Analizând situația prezentă, Mircea Miclea a exprimat opinia că este complet neadecvat să considerăm că ocuparea ultimului loc în clasament reprezintă o formă de reziliență.

Fostul ministru consideră că această situație evidențiază mai degrabă că am atins pragul inferior și nu mai există posibilitatea de a scădea și mai mult în ierarhie.

Ceea ce m-a îngrijorat pe mine în această prezentare (făcută de ministrul Educației, n.red.) este că s-a negat realitatea. Ori e foarte greu să găsești soluții când negi realitatea.

Prin urmare, și soluțiile care au fost oferite, de exemplu soluția pe care am auzit-o de la doamna ministru, aceea de a înmulți evaluările nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, nu cred că este de fapt o soluție”, a declarat acesta.

Ligia Deca

Ligia Deca, criticată de Mircea Miclea. Sursa foto: Razvan Valcaneantu

Ce îngrijorări ridică rezultatele testelor PISA

Mircea Miclea menționează că din Legea Educației nr. 1 din 2011 există deja evaluări efectuate în clasele a II-a, a IV-a și a VI-a.

Aceste evaluări au fost realizate cu scopul de a putea face previziuni cu privire la succesul elevilor în clasa a IX-a.

Potrivit fostului ministru, prin intermediul unei analize efectuate înainte de pandemie, s-a constatat că procentul celor care obțin rezultate slabe în clasele a II-a și a IV-a este similar cu cel al elevilor de la clasa a VIII-a.

Ceea ce este îngrijorător din nou în această evaluare PISA este faptul că din 2012 și până în prezent practic am avut o scădere semnificativă a rezultatelor.

Nu este vorba numai despre pandemie. Cele mai bune rezultate au fost în 2012. Cred că a fost mai multă coerență în sistem atunci, Daniel Funeriu a încercat să pună coerență și cred că s-a văzut”.

Fostul ministru al Educației afirmă că aceste constatări indică faptul că într-un interval de zece ani, performanțele elevilor la evaluarea PISA au înregistrat o scădere de până la 17 puncte.

Desigur, în ultimii ani, au fost susținute diverse inițiative, precum proiectul prezidențial „România educată”. Însă impactul acestuia se dovedește a fi neînsemnat în ceea ce privește performanțele educaționale.

Mircea Miclea: „Rezultatele actuale arată un declin”

Fostul ministru afirmă că la echitatea educațională, România se situează pe ultimul loc în rândul tuturor statelor participante, iar asta nu este o noutate.

Ceea ce îngrijorează este că legislația susținută acum prin această nouă lege a educației, din păcate, pare să adâncească această inechitate.

Și asta deoarece introducerea unui nou examen pentru admiterea la liceu impune o presiune suplimentară asupra părinților, crescând astfel inechitatea.

Astfel, se pare că această inechitate va fi accentuată în continuare, spune Mircea Miclea.

Cred că rezultatele actuale de la PISA arată într-adevăr un declin, mai ales în raport cu 2012, când am obținut maximum de performanță la aceste teste.

Sunt mulți factori implicați și nu există o singură soluție care ne va scoate din această situație; cu siguranță, pandemia a afectat situația în toate statele, dar nu doar pandemia, ci probabil și disciplina și autodisciplina”, a mai spus fostul ministru al Educației în cadrul dezbaterii organizate de Edupedu.ro și World Vision România.