Costurile firmelor şi autorităţilor locale implicate în proiecte finanţate din fonduri europene vor scădea.
Ministerul Finanţelor a hotărât să renunţe la garanţia de 15% din valoarea proiectului, care trebuia să fie depusă de cei care realizau proiecte mici, a declarat Eugen Teodorovici, secretar de stat în Ministerul Economiei şi Finanţelor, în cadrul unui seminar. De asemenea, prin modificarea ordinului de ministru privind cheltuielile eligibile, garanţia de bună execuţie de 50% din valoarea proiectului pe care trebuie să o depună beneficiarii proiectelor mari va scădea la 20%.
În prezent, o parte din programele finanţate din bani europeni sunt deja lansate şi se depun proiecte, altele vor fi lansate în lunile ce urmează. Programele „fruntaşe“ sunt cel regional, alături de cel de mediu, potrivit lui Ştefan Ciobanu, director în cadrul Autorităţii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS). Însă în ambele cazuri proiectele mari au fost pregătite din fonduri de preaderare şi aşteaptă acum doar acordul final al Comisiei Europene pentru finanţare. Programele neinteresante vor pierde fondurile
Din cauza procedurii de alocare a banilor prin decontare, reprezentantul ACIS nu mizează pe o absorbţie mare în acest an. „Pentru proiectele mai mici va exista absorbţie şi în 2008, însă grosul absorbţiei se va simţi la sfârşitul lui 2008 - începutul lui 2009“, susţine Ştefan Ciobanu.
Dacă anumite programe sau axe din cadrul unui program atrag mai multe proiecte decât poate finanţa bugetul alocat, în timp ce alte operaţiuni nu sunt interesante pentru potenţialii beneficiari, autorităţile române pot decide să transfere fondurile de la o operaţiune la alta, de la o axă la alta şi chiar de la un program la altul.
„În 2009 vom fi martorii unor modificări masive din acest punct de vedere“, spune Eugen Teodorovici. La fel, dacă vor să atragă mai multe proiecte pentru o anumită axă sau program anul acesta, pot folosi şi banii alocaţi pentru anul viitor. Astfel, proiectele depuse anul acesta pentru investiţiile IMM-urilor din Programul Operaţional „Creşterea Competitivităţii Economice“ vor folosi şi fondurile pentru 2009. Instanţă pentru contractele din fonduri europene
În cazul în care firmele de consultanţă sau de execuţie care realizează proiectul nu-şi fac treaba, contractele încheiate cu acestea trebuie reziliate, iar contestaţiile pe care acestea le depun lungesc procesul, ajungându-se la costuri mari şi la întârzierea proiectului. Reprezentanţii Ministerului de Finanţe au declarat că vor posta pe site-ul instituţiei lista companiilor care nu şi-au respectat obligaţiile asumate prin contracte.
Pentru a rezolva mai repede aceste cazuri, reprezentanţii Ministerului de Finanţe susţin crearea unei instanţe specializate pe contracte. Aceasta poate fi compusă din judecători şcoliţi care să fie specialişti în contractele finanţate atât din fonduri UE, cât şi de la stat. O altă variantă propusă de cei de la Finanţe este „înfiinţarea unui organism care să emită opinii pe fiecare speţă în parte, pe baza cărora să se pronunţe instanţa“, spune secretarul de stat. PREADERARE ISPA, pe ultima sută de metri Despre rezultate concrete ale proiectelor finanţate din fonduri europene putem vorbi deocamdată în cazul fondurilor de preaderare. Până în prezent, au fost semnate 262 de contracte finanţate din fondurile de preaderare ISPA. Valoarea totală a acestora se ridică la 2,3 miliarde de euro şi vizează proiecte de mediu şi transport. Prin intermediul programului ISPA sunt disponibile 2,7 miliarde de euro, din care două miliarde de euro sunt bani europeni, restul reprezentând cofinanţarea naţională.
Până acum, în conturile beneficiarilor au ajuns aproximativ 768 de milioane de euro, a declarat Eugen Teodorovici. Potrivit acestuia, până astăzi au fost finalizate zece contracte, alte 21 fiind pe ultima sută de metri. Au mai rămas de semnat încă 60 de contracte, majoritatea urmând să fie semnate în acest an. Principalele probleme care duc la costuri suplimentare şi nerespectarea termenelor proiectelor sunt întârzierea studiilor de fezabilitate, calitatea scăzută a documentelor depuse şi achiziţiile de terenuri pentru proiectele de transport.