Fenomenul „selfie”. Cum afectează ecosistemele goana turiștilor după imagini unice

Fenomenul „selfie”. Cum afectează ecosistemele goana turiștilor după imagini unice selfie. Sursă foto: Freepik

Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) trage un semnal de alarmă. Este vorba de fenomenul în creștere al „turismului selfie”. Potrivit organizației, acesta ar putea distruge unele dintre cele mai emblematice locuri din lume.

UNESCO definește turismul selfie ca fiind „tendința călătorilor de a vizita destinații în primul rând pentru a-și face și împărtăși fotografii”. Organizația recunoaște că, deși a face fotografii a fost un hobby al călătorilor de când există aparatele foto, turismul selfie este cu totul altceva.

Turismul și fenomenul „selfie”

„Acest fenomen a câștigat o tracțiune semnificativă odată cu creșterea platformelor social media. Conținutul vizual atractiv determină implicarea utilizatorilor. În timp ce oamenii au făcut întotdeauna fotografii în vacanță, accentul s-a mutat de la captarea amintirilor la crearea de momente partajabile. Adesea, cu scopul de a obține like-uri, adepți și faimă în social media”, a declarat un purtător de cuvânt al UNESCO

Fenomenul selfie a dus la invadarea unor zone și ecosisteme sensibile de către turiștii dornici de poze. Ceea ce, în unele destinații, a avut un impact negativ asupra localnicilor. „În multe cazuri, a dus la supraaglomerarea anumitor puncte de reper. A creat presiune asupra infrastructurii locale și a contribuit la degradarea experienței generale a vizitatorilor”, a explicat purtătorul de cuvânt.

Ne puteți urmări și pe Google News

Distrugerea siturilor istorice

UNESCO a adăugat că fenomenul a accelerat „uzura siturilor istorice, a peisajelor naturale și a infrastructurii”. Acesta a menționat că „epoca turismului selfie” ar putea duce la degradarea și pierderea strălucirii unor destinații.

„Unele destinații, anterior mai puțin cunoscute, au fost propulsate în lumina reflectoarelor globale prin intermediul social media”, a continuat purtătorul de cuvânt. A rezultat „un val de vizitatori care poate afecta mediul și comunitățile locale” a adăugat acesta.

Cu toate acestea,UNESCO a precizat că supraaglomerarea nu este singura problemă îngrijorătoare. Ca întotdeauna, călătorii cu un comportament neadecvat riscă să strice distracția celorlalți. „În plus, concentrarea pe capturarea fotografiei perfecte poate duce uneori la un comportament lipsit de respect sau dăunător. Cum ar fi încălcarea proprietății, vandalism sau chiar accidente. Oamenii fac eforturi mari pentru a obține fotografia ideală”, a declarat organizația.

Critici pentru influenceri

UNESCO i-a criticat pe influencerii care „au creat precedente pentru milioane de urmăritori” prin postarea de selfie-uri turistice. Aceștia i-au încurajat să ofere exemple mai bune fanilor lor. „UNESCO îndeamnă vizitatorii să abordeze aceste situri cu respect și curiozitate. Îi încurajează să își facă timp pentru a experimenta cu adevărat cultura și patrimoniul unic al destinațiilor și să își amintească faptul că acțiunile lor au un impact asupra conservării acestor situri”, a sfătuit organizația.

Turismul selfie a dus la unele incidente periculoase în ultimele luni. Luna trecută, un turist a murit în timp ce încerca să facă un selfie la o cascadă populară din Bali. În aprilie, un bărbat a fost sfâșiat de un urs brun după o încercare dezastruoasă de a face un selfie, conform Yahoo News .

Revista presei
Singurătatea mărilor