Echiparea mașinilor pentru iarnă, obligatorie! Accesoriile care te ajută să faci față traficului pe zăpadă

Echiparea mașinilor pentru iarnă, obligatorie! Accesoriile care te ajută să faci față traficului pe zăpadă

Ninsorile abundente din ultimele ore și viscolul care afectează mai multe zone ale țării, în special în est și sud-est, pune mari probleme șoferilor care pornesc la drum. În aceste condiții, poliția rutieră recomandă doar deplasările de strictă necesitate, în condiții de siguranță sporite. Șoferii trebuie să se asigure, înainte de a porni la drum, că mașina este echipată corespunzător pentru a face față traficului în condiții de iarnă dificilă.

Lanțurile de zăpadă pentru roți trebuie să intre în dotarea oricărui șofer care pornește la drum în aceste zile, în care ninsorile abundente și viscolul afectează circulația rutieră pe mai multe drumuri din țară.

Condițiile de șofat sunt mai periculoase și imprevizibile, mai ales că multe suprafețe de drum sunt acoperite parțial sau total cu gheață și zăpadă. Porțiunile de „drum curat” alternează cu cele umede, acoperite de gheață sau zăpadă. Acest lucru necesită o atenție sporită și o mașină dotată cu toate echipamentele necesare. Iar lanțurile sunt accesoriile cele mai comune care pot ajuta la depășirea unor momente dificile în trafic.

Pe timp de iarnă, legislația impune echiparea roților cu lanțuri pe anumite sectoare de drum, în special pe cele montane sau care duc către stațiunile de schi. Cerința este semnalizată, pe aceste trasee cu semnul oficial rutier B26.

Ne puteți urmări și pe Google News

Lanțuri de zăpadă se recomandă la anvelopele de vară

Deși legea obligă conducătorii auto să schimbe anvelopele de vară cu cele de iarnă, odată cu instalarea anotimpului rece, cei care continuă să le folosească (în ciuda riscurilor) ar fi bine să se doteze cu lanțuri antiderapante.

Anvelopele de vară sunt concepute pentru a fi utilizate la temperaturi mai mari de 7°C, însă mulți oameni continuă să le folosească pe tot parcursul anului. Folosirea lanțurilor este esențială când se circulă, cu astfel de anvelope, pe drumurile acoperite de zăpadă.

Recomandări pentru utilizarea lanțurilor

Mulți șoferi tind să aștepte până în ultima clipă, chiar și atunci când se pornesc la drum să monteze lanțurile. O fac după ce devine mult prea riscant să șofeze în condiții nesigure, cu aderență și tracțiune slabă. În unele cazuri montarea lanțurilor în vreme rece se face pe timp de noapte și pe marginea drumului, în condiții destul de dificile. Acest lucru nu este o experiență plăcută, motiv pentru care se recomandă montarea lanțurilor înainte de a pleca la drum.

De menționat că legislația rutieră valabilă pe teritoriul României stabilește că viteza de circulație cu lanțuri montate pe roți nu poate fi mai mare de 50 km/h.

În plus, din motive de siguranță, pentru a evita deteriorarea acestor accesorii, se recomandă ca lanțurile să fie scoase imediat ce vremea și-a revenit, iar șoseaua nu mai este acoperită de zăpadă.

Pentru a evita neplăcerile provocate de folosirea lanțurilor antiderapante, se recomandă, totuși, echiparea vehiculelor cu anvelope adaptate condițiilor de trafic.

Performanța lanțurilor de zăpadă

Lanțurile sunt mai eficiente pe zăpadă proaspătă și pe polei și se pot folosi pe orice tip de vehicul. Cele mai multe mașini folosesc lanțuri clasice sau standard, dar sunt și unele care au nevoie de lanțuri speciale. Este vorba despre acele vehicule care au compartimentele roților mai mici, caz în care utilizarea lanțurilor standard poate duce la deteriorarea autovehiculului.

Înainte de a alege un set de lanțuri antiderapante trebuie cunoscut modelul autovehiculului și dimensiunea anvelopelor. Mai trebuie luat în considerare sistemul de propulsie. La autovehiculele cu tracțiune pe față, lanțurile de zăpadă trebuie să fie atașate numai anvelopelor din față, în vreme ce vehiculele cu tracțiune pe spate trebuie să fie echipate cu lanțuri pe toate roțile. Aceasta pentru a asigura tracțiunea pe spate și aderența în față. Vehiculele cu tracțiune integrală au nevoie de lanțuri pe toate cele 4 anvelope.

Legea prevede echiparea cu lanțuri antiderapante a mașinilor grele, de peste 3,5 tone, care transportă marfă, dar şi a celor care transportă persoane. Încălcarea acestor reguli se pedepsește cu reținerea talonului auto plus o amendă cuprinsă între 2.500 si 4.000 de lei. Folosirea lanțurilor pe drumuri curate, fără zăpadă sau gheață se sancționează cu amenzi din cauză că aceste accesorii pot provoca stricăciuni carosabilului, conform michelin.ro.

Anvelopele de iarnă sau All Season

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru orice mașină, comercială sau autoturism personal și se montează odată cu apropierea sezonului rece. Sunt șoferi care preferă cauciucuri All Season, iar acest lucru îi scapă de grija schimbării seturilor de anvelope odată cu schimbarea anotimpurilor.

Anvelopele de iarnă și cele All Season, pentru toate anotimpurile, sunt proiectate pentru condusul în condiții de iarnă. Cauciucul lor rămâne flexibil și la temperaturi scăzute, iar canelurile adânci crește aderanța pe teren umed și rece, ca și pe zăpadă. Chiar și așa, lanțurile pot fi utile deoarece măresc și mai mult aderența pe gheață sau zăpadă, crescând nivelul de siguranță în circulație. Pneurile de zăpadă sunt marcate cu literele „M + S” (sau „M.S.” sau „M & S”).

Potrivit legislației în vigoare, maşinile trebuie să fie dotate cu cauciucuri de iarnă când circulă pe drumurile publice acoperite cu gheață, zăpadă sau polei. Reglementarea nu ține cont de anotimp, așa cum se întâmpla în legea veche. Anvelopele de iarnă sunt obligatorii și pe timpul verii, atunci când se circulă pe porțiuni de drum înghețate sau acoperite cu polei, în special în zonele de munte.

Pentru cei care nu se conformează și nu folosesc anvelope de iarnă adaptate drumurilor, legea prevede amenzi care pot ajunge până la 4.000 de lei. În plus, se poate reţine şi talonul auto. În cazul în care o maşină nu are anvelope potrivite pe timp de iarnă și este implicată într-un accident de circulație iar șoseaua unde s-a întâmplat accidentul este distrusă, administratorul de drum poate cere recuperea costurilor cu reparațiile.