De ce Ungaria a reușit plafonarea prețurilor la carburanți şi România nu. Kelemen Hunor: „Greșelile vechi ale statului au o umbră lungă”

De ce Ungaria a reușit plafonarea prețurilor la carburanți şi România nu. Kelemen Hunor: „Greșelile vechi ale statului au o umbră lungă”Kelemen Hunor. Sursa foto: Arhiva EVZ

Toată lumea se întreabă cum a reușit Ungaria să plafoneze prețurile la carburanți, după ce Guvernul de la Budapesta a anunțat că a extins până la 1 octombrie plafonarea la pompă dar şi la unele alimente de bază. Kelemen Hunor a explicat mecanismele prin care Ungaria a reușit cu succes să ușureze viața de zi cu zi a cetățenilor maghiari după invadarea Ucrainei de către Rusia.

Guvernul de la Budapesta a luat măsuri din timp spunând că preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,25 dolari) pe litru la benzinării, sub preţurile actuale, de peste 500 de forinţi. De asemenea, în februarie, au fost plafonate prețurile unor alimente de bază, măsuri care au tăiat 5-6 puncte procentuale din inflaţia de bază, anunța Viktor Orban.

Președintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat că în coaliția de guvernare au fost discutate mai multe variante de reducere a prețurilor la carburanți, însă că în final a fost decisă compensarea cu 50 de bani. El consideră că „marea majoritate a traderilor” vor aplica această compensare, având în vedere că au existat discuții cu reprezentanți ai marilor companii OMV și Rompetrol.

Unde a greșit România cu privire la companiile petroliere

Kelemen Hunor, a explicat că impactul unei plafonări a prețurilor la benzină și motorină prin lege ar fi „brutal” pentru piață și, având în vedere că statul român nu mai deține majoritatea în niciuna dintre companiile petroliere, nu mai poate controla nici prețul, așa cum a făcut guvernul maghiar.

„Mecanismele de aplicare a acestei decizii vor fi stabilite de Ministerul Energiei, Ministerul Economiei și Ministerul de Finanțe, dar nu vom umbla până la urmă la TVA și la accize, ci va fi o compensare din bugetul statului pentru cei care vor aplica această reducere. Cred că marea majoritate a traderilor vor aplica această compensare. A fost o discuție cu reprezentanții OMV-ului, cu cei de la Rompetrol.

Acest lucru înseamnă deocamdată pentru 3 luni de zile. Nu sunt convins că așa va rămâne, dar este o primă perioadă. Pe de altă parte, efortul bugetar va fi în jur de 800 – 900, până la 1 miliard de lei pentru 3 luni. În acest moment, atât am putut asuma de la bugetul de stat pentru 3 luni, dar eu recunosc că au fost mai multe variante de lucru pe masa Coaliției”, a declarat Kelemen Hunor.

În România rafinăriile nu sunt în proprietatea statului. În Ungaria au 80%

„Toată lumea spune cum au făcut ungurii, cum au făcut alții. Noi am făcut o mare prostie acum foarte mulți ani și trebuie să spunem acest lucru. Statul român nu mai controlează aproape nimic din ceea ce înseamnă industria de petrol. Rafinăriile nu sunt în proprietatea statului.

În Ungaria, MOL-ul este proprietar cam 80, 80 și ceva la sută din tot ce înseamnă industria petrolului și statul este acționar majoritar în MOL. Și ei au redus marja de profit. De acolo au reușit să plafoneze pentru o perioadă, nu știu cât de lungă. Noi nu avem această posibilitate, din păcate. Acum se demonstrează că greșelile vechi au o umbră lungă, care vine până în 2022.

Atunci am mers pe ideea că totul trebuie să dai la privat. Nu prea ai dat la privat, că OMV-ul cât de mult e privat e o altă discuție. Statul român a scăpat din mână tot ce înseamnă control pe acest sector și nu numai. În zona de energie, această perioadă demonstrează că e bine să ai pârghiile de control, dincolo de autoritatea de reglementare, care are niște posibilități, dar destul de limitate. În acest moment noi nu putem să mergem pe varianta de a umbla la marja de profit, fiindcă nu deținem noi majoritatea în aceste companii”, a explicat  Kelemen Hunor la digi24.