În jurul acestui din urmă subiect, controversele sunt ample. Unii spun că materia nu ar trebuie să fie inclusă în programă, alţii cred că ar trebui să fie obligatorie.

Religia, cerere pentru sau împotriva?

Sunt şi unii care susţin că ea ar trebui să fie opţională, dar nu ca acum. În prezent, copiii sunt înscrişi automat la orele de religie, dar sunt liberi să facă o cerere pentru a absenta de la aceste cursuri.
În noua lege a educaţiei, nu se va modifica statutul religiei. Aşadar, nu vă întrebăm dacă religia este bună sau nu în şcoli, ci doar:

  • În cazul orelor de religie, este corect să depui cerere pentru a NU le frecventa? Sau ar fi mai bine ca elevii să nu fie înscrişi automat şi să depună cerere pentru a frecventa aceste clase?
  • Elevii care cer să nu facă religie au parte de o oră liberă. Cum ar trebui să folosească acest timp?

Desen, muzică, teatru, arte?

Mergem mai departe şi discutăm despre orele de desen şi muzică. În prezent, acestea sunt obligatorii în învăţământul primar şi gimnazial. Întrebările sunt:

  • Pot fi aceste discipline unite într-un modul care să se numească, de exemplu, arte? Teatrul şi-ar găsi şi el loc printre aceste arte de şcoală?
  • Aceste ore ar trebui să fie opţionale sau obligatorii?

Astronomia, pro sau contra?

În ultimul timp, elevii români au avut rezultate deosebite la concursurile şi Olimpiadele Internaţionale de Astronomie şi Astrofizică. Olimpiada naţională de profil a ajuns la a opta ediţie, competiţia reunind 125 de elevi din toată ţara.
În prezent, materia nu apare deloc în programa (nici la obligatorii, nici la opţionale), dar, în trecut, materia era studiată în şcolile româneşti. Acum, elevii români învaţă singuri această materie, sprijiniţi, în timpul liber, de profesorii de fizică. Întrebări:

  • Este bine că astronomia nu apare în programa şcolară? Dacă nu, care ar fi locul acestei ştiinţe în programă?

Limba latină, "străină de progres"?

În fine, ajungem la subiectul limba latină. După ce Ministerul Educaţie a decis transformarea materiei din obligatorie în opţională, dascălii acestei materii au depus numeroase memorii. Ei cred că, deşi limba "poate fi percepută ca sterilă şi lipsită de utilitate" şi chiar "străină de progres", ea are o importanţă deosebită în formarea de cetăţeni pentru societate.

"Limba, istoria, poziţia geografică şi spiritualitatea ţării noastre, legate de latinitate şi de Bizanţ, justifică necesitatea unei prezenţe pregnante a studiului limbilor clasice în învăţămîntul românesc", cred aceştia. Întrebări:

  • Limba latină ar trebui să fie obligatorie sau opţională?
  • Credeţi că limba latină este utilă elevului român. Dacă da, de ce?

Materii în funcţie de cerinţele locale?

O altă direcţie a dezbaterii se orientează în punerea mai multor cursuri la dispoziţia şcolii. În funcţie de interesul local, şcoala ar urma să decidă asupra introducerii unor cursuri.
Un exemplu de primă mână ar putea fi următorul: dacă avem o şcoală dintr-o zonă de interes turistic, să zicem Delta Dunării, Sighişoara sau oraşele de pe litoral, ar putea fi introdus un curs de formare în domeniul turismului. Întrebări:

  • Este potrivită această propunere? Dacă da, cine ar trebui să predea aceste cursuri?

Ce alte materii credeţi că nu îşi găsesc locul în programa de gimnaziu şi liceu? Sunt materii pe care le-aţi include în programă, deşi acum nu sunt?