Daciile, tot mai rare în târgurile de maşini second-hand
- Ciprian Iancu
- 17 martie 2011, 09:37
Din cele peste 600 de automobile scoase la vânzare weekendul trecut la un târg de maşini din judeţul Hunedoara, doar zece erau Dacii şi numai una a fost vândută.
Dacia 1300 sau Dacia 1310, în diferite "variante", cu carburator sau cu injecţie, sunt apariţii extrem de rare în târgul auto de la Bălata - judeţul Hunedoara. Asta cu toate că, în fiecare weekend, peste 500 de proprietari din mai multe judeţe îşi aduc aici autoturismele de care vor să scape.
Mai bine în târg decât la programul "Rabla"
În fiecare dimineaţă de duminică, zona dintre Şoimuş şi Bălata freamătă de maşini. Predomină cele cu motoare economice, de până în 100 de cai-putere şi 1.600 cm cubi. Cele mai multe par a fi Ford, Volkswagen şi Opel. Nu lipsesc nici "asiaticele" Hyundai, sau Nissan, care, alături de "englezoaicele" de la Rover, dau impresia că domină oferta de 4x4. Ici-colo, câte un Logan ori câte o Solenza îşi aşteaptă noul stăpân, contra unei sume de patru ori mai mici decât cea de la cumpărare.
Undeva, la marginea dinspre şosea a ţarcului, stă proaspăt spălată şi cu capota ridicată o Dacia Berlină. Vânzătorul pare mai degrabă "samsar" de maşini decât împătimit al modelului. Sporeşte această bănuială atunci când, întrebat de numărul de kilometri, se duce să se uite pe bord înainte de a spune: "74.000".
"O dau, c-o dat canceru-n ea. 2.600 de lei cer. Îi maşână din ’96, de-aia cer atâta. De dus la programul «Rabla» n-are rost, fiindcă oricum n-am bani de una nouă, iar eu, dup-aia, pe voucher iau mai puţin de 2.000 de lei", spune Constantin Faur, proprietarul singurei Dacii "clasice" prezente duminică după-amiază la târg. "O mai fost una, o Dacie faină, din 1974, da’ o plecat omu’ cu ea cu tot, că şi-o zis că nu mai vinie că numa’ consumă benzina degeaba şi plăteşte taxa de târg aiurea", mărturiseşte Faur.
Marfă ceva mai nouă
Din aceeaşi "specie" automobilistică mai e de găsit în târg o Dacie Break, din 1999. Tinerelul care o păzeşte abia mai scoate o vorbă. Se scapă cumva şi spune că maşina o are de la un prieten care a rămas fără permis pe o perioadă lungă, iar acum încearcă să facă şi el o mică afacere: vrea să o vândă pe 4.800 de lei.
Ceva mai încolo, un ardelean din Zalău încearcă să scape de un "papuc" carosat 4x4. Spune că a făcut cu maşina doar 4.700 de kilometri, din 2006 şi până acum, şi cere pe ea 3.000 de euro.
"Nu-i deloc confortabilă. Doar pe coclauri merită să te duci cu ea. De o iei la un drum lung e vai de oasele tale", spune Damian Codruţ, proprietarul, în timp ce se uită cu jind după clientul căruia tocmai îi prezentase maşina, un pensionar de prin vreun sat (după vorbă, după port) care plecase spre celălalt "papuc" 4x4, cu 74.000 de km parcurşi şi cu un preţ de 2.650 de euro.
NOSTALGIE
Martor la decăderea Daciei
Mihai Cojocaru e "notarul" cel mai vechi al târgului auto de la Bălata. Spune că, încă din 1994, de când a fost înfiinţat târgul amplasat iniţial la Sântuhalm, duminică de duminică veneau sute de proprietari cu maşini de vânzare din Hunedoara, Alba, Sibiu, Caraş– Severin, Sălaj, Cluj, Arad sau Timiş.
"La vechiul târg erau cam 300 de maşini în vânzare în fiecare zi. Aproape toate Dacii. Se vindeau cam 30–40 de maşini pe zi. Acum e dezastru. De azi dimineaţă şi până acu’, iaca-i ceasu’ unu, s-or vândut numa’ cinci maşini: o Dacie din ’99, un Fiat Panda, o Skoda Octavia şi un VW Golf. Atât. Daciile nu mai prea apar pentru că dacă le duci la Rabla iei voucherul de 3.800 de lei pe ele şi vezi tu dup-aia ce faci cu el. Iară ăştia care vor Dacie o cumpără cu 500–1.000 de lei direct de-acasă de la om, ca să tragă de ea un an sau doi, cât au nevoie. Ziarele sunt pline cu anunţuri de vânzare de Dacii. Dar încă-i bine că le mai vedem. Peste doi-trei ani numa’ din greşeală o să mai zărim câte una pă stradă", adaugă Mihai Cojocaru.
Per ansamblu, din peste 600 de maşini expuse duminica trecută în târgul Bălata, doar 10 erau Dacii: două Dacia 1310 (una vândută, alta nu), cinci Dacia–papuc COMERŢ. Amatorii de maşini, studiind motorul unei Dacii în târgul de la 4x4, două Loganuri şi o Solenza.