Dacia are 55 de ani. Simbolul industriei auto din România, de la ambiția lui Ceaușescu la marcă internațională

Dacia are 55 de ani. Simbolul industriei auto din România, de la ambiția lui Ceaușescu la marcă internaționalăsursa foto: Arhiva EvZ

În urmă cu 55 de ani, mai precis pe data de 11 mai 1968, s-a dat startul construcției primului model Dacia 1100. După câteva luni de eforturi susținute, pe 20 august 1968, a ieșit de pe poarta Uzinei de la Colibași primul autoturism Dacia 1100 produs în serie.

Într-un timp record de doar un an și jumătate, uzina Dacia a fost construită începând cu 1966, cu o capacitate de producție de 55.000 de mașini pe an. În semn de omagiu față de Ziua de 23 august 1968, producția în serie a demarat, iar Dacia 1100 a devenit primul model de autoturism produs de producătorul român de automobile, Dacia S.A.

Acest model a fost vândut între anii 1968 și 1971 și a reprezentat un model intermediar până la lansarea modelului 1300.

Prima mașină Dacia a fost oferită cadou lui Nicolae Ceaușescu

De fapt, Dacia 1100 era un model derivat din Renault 8, o berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul autoturism produs la uzina Dacia a fost oferit cadou Președintelui Republicii Socialiste România de atunci, Nicolae Ceaușescu. Conform acordului încheiat, Renault a furnizat toate componentele necesare, iar cei de la Dacia s-au ocupat de asamblare. Dacia 1100 atingea o viteză maximă de 138 km/h și era dotată cu un motor de 46 de cai putere.

Până la finalul anului 1972, erau deja peste 37.000 de exemplare ale Daciei 1100 în circulație în țară.

În prezent, Dacia produce în România aproape 350.000 de autoturisme pe an. Se mai adaugă peste 500.000 de motoare și peste 500.000 de cutii de viteză, iar modelele Daci sunt vândute în 44 de țări, pe patru continente, potrivit ziarulunirea.ro.

Dacia a fost o ambiție de-a lui Nicolae Ceaușescu

Deși Dacia a reînviat la începutul anilor 2000, după ce a intrat sub controlul Renault, autoturismul a reprezentat la început ambiția lui Nicolae Ceaușescu de a avea o mașină fabricată în România conform standardelor occidentale.

Atunci, Ceaușescu a dat dovadă de o oarecare deschidere. În loc să încerce să construiască o industrie auto de la zero, a decis să producă mașini sub licența unui constructor occidental cu experiență. Au fost primite mai multe oferte din partea unor companii precum Alfa Romeo, Fiat, Peugeot și Ford. În cele din urmă, a fost aleasă licența de la Renault.

Ceaușescu a ales să colaboreze cu Renault mai mult din motive politice decât tehnice sau economice. La acea vreme, Renault era o companie deținută de stat și, în plus, în 1966, Ceaușescu a primit vizita istorică a președintelui francez Charles de Gaulle. Din acest motiv, la nivel de partid, s-a decis ca uzina Dacia să producă sub licență Renault.

Cum a ales fostul conducator numele de „Dacia”

Nicolae Ceaușescu a ales numele mărcii - Dacia, din cauza obsesiilor sale cu privire la Burebista, Decebal și cei 2050 de ani de la formarea primului stat centralizat dac. Cu toate acestea, mașina a fost construită în totalitate sub licență Renault. Potrivit contractului, toate componentele modelului erau furnizate de Renault, iar cei de la Dacia le asamblau.

Părțile mari erau livrate din Franța sau Spania (Valladolid) și erau asamblate în România. În ceea ce privește motoarele și cutiile de viteze, acestea erau deja montate, românii trebuind doar să le pună ulei.

În 1978, Ceaușescu a hotărât că Dacia poate să producă mașini singură și a decis să renunțe la fabricarea modelului R18, precum și să rupă contractul cu Renault. Deși Dacia a continuat să producă modelul R12, din punct de vedere tehnologic rămânea în urmă. Totuși, sub licență, Dacia a mai produs serii mici de Renault Estafette - D6 - pentru Poștă, Renault 20 și Dacia 2000 - pentru înalții demnitari de partid și Securitate.

La începutul anilor '80, el a cerut tuturor instituțiilor, inclusiv Comitetului Central, să folosească exclusiv mașini Dacia 1300, deși acestea aveau o capacitate redusă, potrivit evenimentulistoric.ro.