Cum se irosesc banii publici la Primăria Sectorului 1. Incompetență sau inginerii financiare?

Cum se irosesc banii publici la Primăria Sectorului 1. Incompetență sau inginerii financiare? Clotilde Armand. Sursa foto: Arhivă EVZ

În anul 2021, în timpul mandatului primarului Clotilde Armand și al directorului general de la Compania de Investiții a Sectorului 1 a cărui revocare s-a lăsat cu amenințări de plângeri penale pentru PNL Sector 1, compania finanțată din bani publici a plătit o chirie cu 200% peste media pieței. Cui a plătit această chirie? Primăriei Sectorului 1. Practic, banii publici s-au rulat între două entități, fără ca ei să genereze plus valoare. Un exemplu de manual de ineficiență și risipă. Sunt inginerii financiare sau doar incompetență pe linie? Rămâne de văzut.

Încă din primele zile de la schimbarea managementului Companiei de Investiții și Dezvoltare în Sănătate și Domenii de Interes Public-Privat Sector 1 S.A. au fost constatate o serie de nereguli și deficiențe care au ținut această entitate complet ineficientă și captivă. Noua conducere a companiei și-a asumat transparență maximă, astfel că vom prezenta absolut fiecare blocaj descoperit. Majoritatea trenează din 2019 și 2020, din mandatul fostului primar, dar au fost perpetuate și în actuala administrație.

Companie finanțată din bani publici plătește Primăriei Sectorului 1 chirie cu 210% mai mare decât media pieței

Astăzi vă prezentăm situația chiriei pe care compania o plătește pentru spațiul în care își desfășoară activitatea, pe strada Mureș din Sectorul 1, și care este cu 210% mai mare decât media pieței. Plătită din bani publici. După cum se poate vedea și în tabelul de mai jos, Compania de Investiții plătește încă din primul an de funcționare o chirie mult peste media pieței.

Cum arată situația pe fiecare an în parte:

Ne puteți urmări și pe Google News

2019 (primul an de funcționare a companiei)

  • Număr mediu de angajați - 19 persoane;
  • Spațiu total închiriat: 1621 mp;
  • Cost total chirie fără TVA - 1,58 milioane lei = 354.076 euro (calculat la curs mediu 4,4752 lei/euro în 2019);
  • Cost chirie pe mp - 18.21 euro fără TVA;
  • Suprafață medie alocată per angajat - peste 85 mp, un apartament generos cu 2 sau 3 camere.

2020

  • Număr mediu de angajați - 37 persoane;
  • Spațiu total închiriat: 1621 mp;
  • Cost total chirie fără TVA - 2,01 milioane lei = 416.516 (calculat la curs mediu 4,8371 lei/euro în 2020);
  • Cost chirie pe mp - 21,42 euro fără TVA;
  • Suprafață medie alocată per angajat - peste 85 mp. În scădere față de anul anterior, ca urmare a creșterii numărului de angajați, o garsonieră spațioasă.

Ce au făcut acești angajați răsfățați în foarte mult spațiu și foarte scump? O machetă pentru un spital invizibil și un spot de sute de mii de euro, care a ajuns și tema unei anchete DNA.

2021 (nouă administrație, nouă conducere la companie)

  • Număr mediu de angajați - 61 persoane (la cei 37 se mai adaugă 24; proiecte în plus: aproximativ două, ambele în mare întârziere);
  • Spațiu total închiriat: 1029,8 mp (observăm o micșorare a spațiului);
  • Cost total chirie fără TVA - 1,28 milioane lei =260.298 euro (calculat la curs mediu 4,9204 lei/euro în 2021);
  • Cost chirie pe mp - 21,07 euro fără TVA;
  • Suprafață medie alocată per angajat - peste 16,8 mp, o scădere semnificativă la confortul angajaților, nu și la costuri.

Pe lângă aceste costuri, au mai fost făcute cheltuieli de amenajare a spațiului de aproape 800 de mii de lei, în 2019, fără acordul proprietarilor de la acel moment (Administrația Piețelor).

Conform analizelor pieței imobiliare, o chirie pentru spațiile de birouri din București, zona 2, cum este și cazul Pieței Mureș, este aproximativ 10-12 euro/mp la nivelul anului trecut. În plus, prețurile au scăzut cu circa 12-17%, ȋn funcție de zonă, la nivelul Capitalei, în principal din cauza pandemiei și a lucratului de acasă. Compania de investiții nu doar că a plătit cu mult peste prețul pieței, ci a și „beneficiat” de o creștere a costului cu chiria, în timp ce piața scădea.

„Pur și simplu nu există nicio logică în această risipă de bani”

Conducerea executivă a companiei a transmis Consiliului de Administrație un raport complet, în vederea identificării unei soluții care să reducă semnificativ costurile cu chiria.

„Practic, o companie finanțată din bani publici plătește înapoi la primărie o chirie cu mult peste media pieței. Pur și simplu nu există nicio logică în această risipă de bani publici începută în administrația PSD și perpetuată de actuala administrație. Cel mai trist este că această rostogolire a banului public nu generează nicio valoare adăugată pentru bucureștenii din Sectorul 1. Compania de Investiții are două proiecte mari și late, reabilitările Teatrelor Excelsior Masca și Bălcescu, ambele demarate pe la mijlocul anului trecut și în mare întârziere. Iar în Primărie (n.r. Sectorul 1) avem doar blocaj administrativ, haos general și lipsa de investiții majore.

Salutăm decizia noului management al companiei de a eficientiza aceste costuri și sperăm ca situația să se tranșeze rapid. Este doar un prim exemplu al risipei și incompetenței acestei administrații. Din fericire, cel puțin în cazul Companiei de investiții, lucrurile au intrat pe un făgaș normal, de competență și transparență. Vom face publice absolut toate neregulile descoperite și fiecare pas făcut spre normalitate. Cetățenii sectorului 1 sunt singurii noștri parteneri”, a declarat Sebastian Burduja, președinte PNL Sector 1.