Cum s-a schimbat industria aviației în 2021. Pandemia de coronavirus și-a lăsat amprenta. Cu ce se vor confrunta turiștii în viitor

Cum s-a schimbat industria aviației în 2021. Pandemia de coronavirus și-a lăsat amprenta. Cu ce se vor confrunta turiștii în viitorSursă: Pixabay

A fost un alt an turbulent pentru aviație. La finalul anului 2021, miile de zboruri de vacanță anulate din cauza variantei Omicron, care s-a dezlănțuit, au aplicat o nouă lovitură unei industrii care se luptă cu pierderi de venituri, pasageri perturbatori și se află în prima linie atât în interpretarea, cât și în aplicarea reglementărilor guvernamentale COVID-19.

Cele mai importante evoluții din aviație din ultimele 12 luni.

Problema certificatelor de vaccinare

Este greu de crezut, dar abia a trecut un an de când Margaret Keenan din Marea Britanie a devenit în decembrie 2020 prima persoană din lume care a fost vaccinată anti-COVID-19. Astăzi, au fost administrate peste opt miliarde de doze de vaccin.

Industria aeronautică a trebuit să se adapteze rapid. În timp ce acum ne obișnuim cu toată documentația digitală de care avem nevoie pentru a zbura, abia în ianuarie Statele Unite au introdus testarea anti-COVID și se specula asupra eticii și a caracterului practic al introducerii „pașapoartelor de vaccinare”.

În Asia-Pacific, anul a început cu îngrijorarea legată de posibilitatea ca echipajele de zbor să răspândească virusul în națiuni de altfel foarte bine închise, iar Singapore Airlines spera să fie prima companie aeriană din lume complet vaccinată.

Atitudinile față de obligativitatea vaccinării personalului companiilor aeriene au variat în întreaga lume, fiind deosebit de controversate în SUA, unde Delta Air Lines și Southwest s-au opus obligativității vaccinurilor pentru angajații lor.

Dr. Anthony Fauci, principalul consilier medical al Casei Albe, a declarat în septembrie că este în favoarea unui mandat și pentru pasageri, însă industria turismului nu a fost de acord, iar această măsură rămâne una relativ neobișnuită la nivel mondial. În octombrie, Air New Zealand a devenit una dintre companiile aeriene de profil care a anunțat un mandat pentru pasageri, pe care îl va pune în practică în februarie 2022.

Prima linie de aplicare a legii

Se așteaptă ca pierderile nete ale industriei pentru anul 2021 să se apropie de 52 de miliarde de dolari, dar, pe lângă aceste probleme financiare, munca nu făcea decât să devină tot mai grea pentru acei lucrători responsabili de a ne transporta aerian.

În SUA, în 2021 au fost raportate mai multe incidente cu pasageri perturbatori decât în întreaga istorie de 31 de ani de înregistrare a comportamentului indisciplinat. Unii însoțitori de bord au trecut chiar la antrenamente de autoapărare.

Pe lângă lupta cu pasagerii care nu vor să poarte măști sau care încearcă să își bea propriul alcool în timpul zborului, companiile aeriene au trebuit să țină pasul cu legislația COVID, care se schimbă rapid și adesea este confuză.

În aprilie, un zbor intern australian a fost întârziat atât de mult timp încât regulile de carantină s-au schimbat în timp ce pasagerii se aflau în aer. În decembrie, aeroportul internațional din Ghana a introdus unele dintre cele mai stricte reglementări din Africa, amendând companiile aeriene cu 3.500 de dolari pentru fiecare pasager nevaccinat pe care îl transportau în țară.

Avioane aglomerate și tarife în creștere

Anulările, avioanele pline și tarifele tot mai mari au devenit „noua normalitate” pentru transportul aerian din SUA, scria CNN în noiembrie. Falimentele operaționale de la Southwest și American Airlines au stat la baza anulării recente a mii de zboruri, dar și lipsa de personal a condus la suprasolicitarea echipajelor de zbor, în timp ce alegerea mai puțin variată a zborurilor a condus la creșterea prețurilor biletelor.

Un mic avantaj pentru consumatori în era COVID este că, la nivel global, multe companii aeriene au introdus și păstrat o flexibilitate mult mai mare atunci când vine vorba de schimbarea zborurilor în scurt timp. Cu toate acestea, zborul cu avionul este în prezent o experiență stresantă și costisitoare în general, lucru la care nu ajută faptul că testarea Covid este încă un fel de „Vest Sălbatic” de companii private care oferă niveluri foarte diferite de servicii și de raport calitate-preț.

În februarie, Bombardier a anunțat că încetează producția iconicului avion Learjet, micul avion privat cu reacție care a reprezentat timp de decenii omologul călătoriilor de afaceri de lux.

La capătul opus al scalei de mărime, ultimul Airbus A380 - cel mai mare avion de pasageri din lume - a fost livrat în decembrie companiei aeriene Emirates, clientul său.

Avioanele A380, precum și zeci de alte avioane, au continuat să fie ținute în depozit de către companiile aeriene din cauza lipsei de cerere, deși multe au intrat în funcțiune odată cu creșterea numărului de călătorii în timpul sezonului estival. În deșertul californian, a existat chiar și o problemă legată de faptul că avioanele A380 parcate atrăgeau șerpi cu clopoței.

Alitalia, compania aeriană de pavilion a Italiei, în vârstă de 74 de ani, a dat faliment în august, iar însoțitorii de bord concediați s-au dezbrăcat în semn de protest. Noua companie aeriană națională a țării, ITA Airways, a fost lansată în octombrie.

Compania aeriană americană JetBlue a lansat în august prima sa cursă transatlantică, între New York și Londra, iar Richard Quest de la CNN a fost la bord.

Iar în China s-a deschis mult-așteptatul aeroport internațional Chengdu Tianfu. Construit la un cost de aproximativ 10,8 miliarde de dolari, prima fază a mega-hubului are capacitatea de a prelua până la 60 de milioane de pasageri pe an.

„Deturnarea” din Belarus

În luna mai, zborul Ryanair FR4978 de la Atena la Vilnius a fost deviat cu forța spre Minsk, escortat de avioane de luptă belaruse, pentru ca autoritățile belaruse să îi aresteze pe activistul de opoziție Roman Protasevici și pe însoțitoarea sa rusă Sofia Sapega.

La trei zile după acest incident, companiile aeriene europene au fost oficial oprite de la survolarea spațiului aerian belarus, redesenând efectiv harta aeriană a Europei.

Problema carbonului

În cadrul reuniunii sale anuale din octombrie, Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) a aprobat o rezoluție în sprijinul unei emisii nete de carbon zero până în 2050.

Călătoriile cu emisii de dioxid de carbon nu au fost în niciun caz scoase de pe ordinea de zi în 2021. „Zborurile spre nicăieri” - tururi turistice dus-întors - au fost o modă, în special în Asia-Pacific. O călătorie Qantas pentru a vedea Luna și eclipsa totală de lună deasupra Australiei s-a vândut în luna mai în 2,5 minute.

Visul supersonic s-a lovit de turbulențe

Visul îndelungat al unui succesor al Concorde s-a mai stins puțin atunci când Aerion, unul dintre principalii jucători în cursa pentru construirea unui avion supersonic de pasageri, s-a prăbușit în luna mai după ce a rămas fără bani. Trecuseră doar câteva luni de când anunțase planuri mărețe pentru un nou sediu global de lux pentru a-și produce familia de avioane cu reacție.

Între timp, Boom Supersonic, cu sediul în Colorado, își continuă planurile de a lansa în aer prototipul la scară 1:3 al avionului său Overture. Planurile sale rămân ambițioase: CEO-ul Blake Scholl a declarat pentru CNN în luna mai că scopul companiei este de a „zbura oriunde în lume în patru ore pentru 100 de dolari”.

Hermeus, cu sediul în Atlanta, lucrează la un avion de pasageri hipersonic și mai rapid - ceea ce înseamnă viteze de Mach 5, adică de cinci ori mai mari decât viteza sunetului. Astfel, un avion ar putea ajunge de la New York la Londra în doar 90 de minute.

Evoluția cabinei

În ceea ce privește noile inovații în materie de design, protecția împotriva COVID-19 a fost, evident, o prioritate în acest an. Airbus a proiectat un cort de carantină COVID în timpul zborului, în timp ce compania aeriană japoneză ANA a introdus uși de toaletă care să nu necesite utilizarea mâinilor.

Au existat concepte de cabină fără ferestre și chiar concepte de cabină subacvatică, precum și o mulțime de modele neobișnuite și atrăgătoare de scaune de avion.

Privind spre 2022 și dincolo de acesta, clasa întâi este pe cale de dispariție de la multe companii aeriene, opțiunile de la clasa business devenind în schimb mai luxoase.

În februarie, presa internațională a transmis că premium economy este „cel mai tare scaun de avion” din 2021 și s-a discutat despre cum, în noul Mint Studio al JetBlue, revoluția scaunelor a creat unul dintre cele mai mari paturi din cer.