Compania americană care a investit la Automobile Craiova vrea să folosească talentul angajaţilor români.
Lyle Watters, directorul de strategii al Ford în Europa şi artizanul achiziţiei de la Craiova, ne spune ce fel de angajator este producătorul auto american şi la ce se poate aştepta Cetatea din Bănie. În presa internaţională, numele Ford a apărut în ştiri negative, despre restructurări şi pierderi. Cum ar trebui să privească aceste lucruri craiovenii şi românii în general? Fără îndoială, compania Ford continuă să treacă printr-o perioadă mai grea în SUA. Este însă interesant şi încurajant că, în ciuda dificultăţilor din America, echipa de management a companiei a avut totuşi curajul şi încrederea să cumpere fabrica de la Craiova. Asta spune enorm de mult. Ford nu s-ar fi angajat într-un proiect de o asemenea anvergură, cu asemenea investiţii, doar pentru ceva pe termen scurt. În toate planurile există un element de „speranţă“ şi de incertitudine, dar guvernul român a obţinut un contract cu garanţii şi penalităţi pentru a se asigura de anumite investiţii. Tranzacţia: un succes pentru România
Ce le spuneţi celor care afirmă că Ford a obţinut un chilipir? Le-aş spune să se uite la întregul context. Avem în plan să atingem un nivel al forţei de muncă de 7.000 de oameni şi, de obicei, efectul de multiplicare în regiune este de patru sau cinci locuri de muncă create de apariţia fabricii pentru fiecare loc de muncă din interior. Din 2012, Ford va cheltui un miliard de euro pe an în România. Tranzacţia este un succes enorm pentru ţara dv., nu numai pentru Ford. Vi s-a cerut mită, fie în mod direct sau indirect? Mă bucur că m-aţi întrebat. Nici mie, nici membrilor echipei Ford nu ni s-a făcut nici măcar o aluzie la asta, niciodată pe parcursul procesului. Siguranţa angajaţilor, prioritate absolută
Ce fel de angajator este Ford? În primul rând, Ford este un angajator integru, un angajator pentru care siguranţa oamenilor la locul de muncă este prioritatea absolută şi un angajator care se implică în comunitatea locală. Vrem să atragem şi să păstrăm oameni talentaţi. În viitor, vrem să ne implicăm în comunitate, să creăm şi să cultivăm legături cu învăţământul universitar, de exemplu, atât pentru a-i sprijini, dar şi pentru a dialoga despre programele de pregătire pentru industria auto. Ford vrea să utilizeze talentul angajaţilor indiferent de unde vin ei. Este posibil ca unii dintre liderii de mâine ai companiei să se fi născut la Craiova. Renault, cu care concuraţi, se confruntă cu un conflict industrial în România. Cum priviţi această situaţie? Nimănui nu-i plac astfel de situaţii, dar este responsabilitatea Renault să o rezolve şi nu aş vrea să comentez despre altă companie decât Ford. Noi avem zeci de ani de experienţă a dialogurilor cu sindicatele peste tot în lume. CV
O carieră la Ford Lyle Watters este directorul de stategii al Ford Europa. A fost negociator-şef din partea Ford în cazul privatizării Automobile Craiova şi va rămâne în perioada următoare la Craiova ca preşedinte al Consiliului de Administraţie al Ford România. S-a angajat la Ford în 1987, în departamentul financiar. În 1998, după un stagiu în SUA, a fost numit trezorier al diviziei europene a companiei. Doi ani mai târziu a fost avansat în funcţia de director financiar al diviziei Premier Automotive Group, iar în 2003 este numit director financiar pentru marketing şi operaţii de producţie pentru mărcile Jaguar şi Land Rover.