Comisia de la Veneția a reacționat după ce Avocatul Poporului a fost revocat. Scrisoare critică a instituției
- Nicolae Comănescu
- 23 iunie 2021, 11:05
Membrii Comisiei de la Veneția au reacționat, prin intermediul unei scrisori deschise, după ce Renate Weber a fost revocată din funcția de Avocat al Poporului.
Comisia de la Veneția a criticat revocarea Renatei Weber din funcția de Avocat al Poporului. Respectiva instituție a trimis scrisori adresate către Anca Dragu, președintele Senatului și Ludovic Orban, președintele Camerei Deputaților.
Ce se precizează în scrisoare trimisă de Comisia de la Veneția
Comisia de la Veneția spune că a fost o bună practică să fie dezbătute rapoartele de activitate ale acestei instuţii, însă critică modul în care s-a ajuns la revocarea Avocatului Poporului, conform Antena 3.
Membrii comisiei au afirmat că era nevoie să se identifice o culpă, o conduită necorespunzătoare sau incapacitatea de a-şi exercita funcţia, pentru a se putea face revocarea. La finalul respectivei scrisori, cei de la Comisia de la Veneţia le cer explicaţii celor doi preşedinţi ai Camerei cu privire la motivele care au stat la baza revocării Avocatului Poporului. Comisia vorbeşte şi despre majoritatea parlamentară care a luat această decizie.
Constatările membrilor instituției de la Veneția
„Directoratul general Drepturile Omului și Statul de Drept Comisia de la Veneția
Domnule Președinte al Camerei Deputaților, Doamnă Președinte a Senatului,
Comisia de la Veneția a fost informată de intenția Parlamentului de a o demite din funcție pe doamna Weber, Avocatul Poporului din România.
Se pare, într-adevăr, că la o ședință comună a Comisiei juridice, de disciplină și imunități din Camera Deputaților și a Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări din Senat, ținută în data de 25 mai 2021, în timpul căreia au fost prezentate și dezbătute rapoartele de activitate ale Avocatului Poporului pentru anii 2018, 2019 și 2020, s-a dat un vot de respingere.
În același timp, se pare că acest vot de respingere a permis ulterior destituirea Avocatului Poporului din funcțiile sale
Dacă prezentarea și dezbaterea raportului de activitate al Ombudsmanului în fața Parlamentului constituie o bună practică, care este prevăzută în Principiile de protecție și promovare a instituției Ombudsmanului („Principiile de la Veneția”), și este susținută de Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei, condițiile legitime pentru întreruperea mandatului unui ombudsman sunt, de asemenea, clar stipulate, după cum urmează:
"11. Ombudsmanul poate fi revocat din funcție numai în conformitate cu o lista exhaustivă de condiții clare și rezonabile, definite de lege. Aceste condiții se referă numai la criteriile esențiale de "incapacitate" sau "incapacitate de a îndeplini atribuțiile", "conduită necorespunzătoare" sau "culpă", care trebuie interpretate îndeaproape. Majoritatea parlamentară necesară pentru revocarea din funcție a Ombudsmanului - chiar de către Parlament sau de către o instanță la cererea Parlamentului - trebuie să fie cel puțin egală cu, și de preferință mai mare decât cea stabilită pentru alegerea sa. Procedura de revocare este publică, transparentă și prevăzută de lege".
Pentru a înțelege mai bine situația, v-aș fi recunoscător dacă ați avea amabilitatea să ne furnizați bazele și elementele juridice care au dus la această decizie grea, de a demite din funcție un Ombudsman în timpul exercitării mandatului său.
Între timp, vă rog să acceptați expresia celei mai înalte considerații.
Gianni BUQUICCHIO,
Președintele Comisiei de la Veneția”, se spune în scrisoare.