Codul Rutier. Spionii din trafic. Cea mai periculoasă schimbare

Codul Rutier. Spionii din trafic. Cea mai periculoasă schimbareSofer. Sursa foto: freepik.com

România. Începând din toamnă, Codul Rutier va avea noi modificări care vor permite polițiștilor să aplice sancțiuni pe baza înregistrărilor provenite de la camerele de bord sau de supraveghere.

Polițiștii vor putea să sancționeze comportamentele agresive în trafic înregistrate de participanți, dar doar dacă aceste înregistrări sunt realizate accidental, conform noilor reglementări. Legislația va specifica clar ce înseamnă o înregistrare accidentală pentru a asigura aplicarea corectă a sancțiunilor.

Codul Rutier. Noi sancțiuni pentru manevrele agresive din trafic

Începând din toamnă, modificările aduse Codului rutier vor permite sancționarea șoferilor agresivi pe baza înregistrărilor audio-video trimise de alți participanți la trafic. Cu toate acestea, pentru ca o astfel de sesizare să fie validă, manevrele agresive ale șoferului trebuie să fi fost surprinse „în mod nemijlocit și întâmplător” de către persoana care a realizat înregistrarea. Această condiție vizează evitarea abuzurilor și asigurarea că înregistrările sunt obținute într-un context legitim.

Conform Ordonanței de Urgență 84/2024, sesizările privind comportamentele agresive nu vor fi acceptate dacă persoana care le face a observat mai mult de o posibilă faptă contravențională a aceluiași vehicul într-un interval de 24 de ore, sau mai mult de trei fapte într-un interval de 15 zile. De asemenea, sesizările legate de același loc nu vor fi considerate întâmplătoare dacă sunt raportate mai mult de trei posibile fapte contravenționale într-o zi sau mai mult de șapte într-un interval de 15 zile.

Aceste reglementări au fost introduse pentru a preveni eventuale abuzuri și „vânătoare” de șoferi, asigurându-se că înregistrările sunt realizate accidental și nu în cadrul unor campanii sistematice de observare. Astfel, polițiștii vor putea să se bazeze pe dovezi clare și relevante pentru aplicarea sancțiunilor în trafic.

Mașină

Mașină. Sursă foto: freepik

Ce prevede noua ordonanță

Pentru a reclama un șofer agresiv în trafic, persoana care a surprins comportamentul neprincipial trebuie să adreseze o sesizare către polițiștii rutieri, conform noilor reglementări. Sesizarea trebuie să conțină datele personale ale reclamantului, inclusiv numele complet, codul numeric personal sau codul unic de identificare, precum și informațiile de contact, precum numărul de telefon și adresa de corespondență. De asemenea, trebuie să fie inclusă o declarație pe propria răspundere privind veridicitatea înregistrării audio-video sau video și detalii esențiale despre incident, cum ar fi data, ora și locul în care a fost surprinsă fapta contravențională. Sesizarea trebuie semnată și să fie însoțită de înregistrarea relevantă.

Conform ordonanței, sesizările vor fi transmise poliției rutiere prin intermediul unor platforme informatice dedicate serviciilor electronice. Această modalitate de transmitere permite o gestionare mai eficientă a reclamațiilor și facilitează accesul rapid la dovezi pentru polițiștii care investighează presupusele încălcări ale regulilor rutiere, potrivit avocat.net

Codul Rutier. Ce trebuie să conțină  o înregistrare pentru a putea fi luată în considerare de autorități

Pentru ca o înregistrare audio-video sau video să fie considerată validă în cadrul unei sesizări, aceasta trebuie să conțină informații esențiale despre incidentul înregistrat. În primul rând, filmarea trebuie să surprindă clar manevrele agresive efectuate de șoferul în cauză. De asemenea, trebuie să fie specificate data și ora în care au fost observate comportamentele agresive, precum și locul sau elemente care ajută la identificarea locației exacte a incidentului. Alte informații necesare includ detaliile vehiculului implicat, cum ar fi numărul de înmatriculare sau înregistrare, și semnalizarea rutieră relevantă pentru a stabili contextul contravenției.

Polițiștii vor respinge sesizările care nu respectă aceste cerințe sau care sunt incomplete. De exemplu, dacă sesizarea nu este formulată de un participant direct la trafic, aceasta nu va fi luată în considerare. De asemenea, dacă persoana care face sesizarea nu a observat manevrele agresive în mod nemijlocit și întâmplător sau dacă sesizarea nu conține informațiile necesare despre reclamant și o declarație pe propria răspundere, aceasta va fi clasată. În plus, sesizările transmise după mai mult de 30 de zile de la data incidentului sau care nu includ înregistrarea completă și toate detaliile cerute vor fi respinse.

Astfel, pentru a asigura validitatea unei sesizări și a facilita aplicarea sancțiunilor corespunzătoare, este esențial ca toate aceste condiții să fie îndeplinite cu rigurozitate.

Ce comportamente sunt considerate agresive conform precizărilor din Codul Rutier

Codul rutier definește comportamentul agresiv în trafic printr-o serie de manevre specifice pe care conducătorii auto le pot efectua. Printre acestea se numără schimbarea succesivă a benzilor de circulație pentru a depăși un șir de vehicule, întoarcerea vehiculului folosind frâna de ajutor, și pornirea de pe loc cu patinarea excesivă a roților motoare. Alte exemple de comportament agresiv includ circulația la o distanță extrem de mică față de alte vehicule, reducerea bruscă a vitezei pentru a intimida alți șoferi, și folosirea abuzivă a semnalelor sonore și/sau luminoase pentru a forța schimbarea benzii de circulație.

De asemenea, Codul rutier sancționează comportamente precum conducerea unui moped sau motocicletă cu o singură roată în contact cu partea carosabilă, mersul cu spatele pentru a intimida alți participanți la trafic, și realizarea intenționată a unui derapaj controlat. Accelerarea repetată a motorului pentru a stânjeni persoanele din zona drumului public este, de asemenea, considerată o formă de agresivitate în trafic. Toate aceste acțiuni sunt clasificate drept conduite periculoase și nejustificate, ce pun în pericol siguranța rutieră și a altor participanți.

Pentru aceste fapte, șoferii riscă sancțiuni severe, inclusiv amenzi din clasa a II-a, care variază între 660 și 825 de lei, și suspendarea permisului de conducere pentru o perioadă de 30 de zile.