Cine are de câştigat din reducerea taxei auto. VEZI aici documentul
- Antoaneta Etves
- 1 septembrie 2011, 12:53
Guvernul a aprobat reducerea taxei auto cu până la 25% şi a decis să returneze banii celor care au plătit prea mult pentru înscrierea unei maşini după 1 iulie 2008.
Deşi Executivul a decis să reducă taxa auto cu până la 25%, aceasta nu se aplică pe principiul poluatorul plăteşte. Astfel, noua regulă îi obligă pe cei care cumpără o maşină pentru care nu a fost plătită taxa de primă înmatriculare, înainte de 2007, să o achite. În această categorie mai intră şi cel care îşi ia o maşină nouă. Potrivit documentului, este obligat să achite taxa, persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului şi care nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului.
Taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei. În schimb, cei care nu mai vând niciodată maşina, mai veche de patru ani şi jumătate, nu mai achită nicio taxă de poluare.
Citeşte AICI documentul
ONG-urile nu achită taxă
Singurele autovehicule scutite de la plată sunt cele încadrate în categoria maşinilor istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate. Noile schimbări nu scapă statul român de sancţiunile europenilor, care au condamnat recent România că încalcă normele europene prin modul de percepere a taxei auto.
Astfel, orice român ar putea câştiga un proces de discriminare intentat statului român, privind taxele, potrivit juriştilor.
Statul restituie anul acesta 240 de milioane de lei
Statul va restitui celor care au înmatriculat maşini după vechea taxă auto, considerată discriminatorie de Curtea Europeană de Justiţie, 240 milioane de lei în 2011.
"Am făcut o estimare, deocamdată, cu privire la sumele ce vor intra la Fondul pentru Mediu, dar şi şi sumele ce vor fi restituite cumpărătorilor, prin direcţiile judeţene de Finanţe Publice. Circa 110.000 de autoturisme înmatriculate înainte de ianuarie 2007 şi-au schimbat proprietarul în 2010 şi nu au achitat această taxă, iar veniturile suplimentare vor fi de 331 milioane de lei ", a explicat Ministrul Mediului, Laszlo Borbely.
În luna aprilie, Instanţa europeană a decis că dreptul UE se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare pentru autovehicule cu ocazia primei înmatriculări.
ANALIZĂ
Istoria taxei şi ce principiu trebuia aplicat
Ianuarie 2007, aprilie 2008, februarie 2009 sau decembrie 2010 sunt doar câteva dintre momentele în care miniştrii care s-au perindat pe la Ministerul Mediului sau la cel al Finanţelor au decis că este momentul să reinventeze roata, taxând emisiile de noxe produse de automobile fără să poată demonstra că respectă multtrâmbiţatul slogan "poluatorul plăteşte".
Pornind de la principiul "poluatorul plăteşte", ar trebui luate în calcul, simplu, doar emisiile poluante. Numai că ministrul Borbely, deşi admite că există maşini mai vechi care poluează mai puţin decât nişte bolizi noi cu propulsoare mari Euro5, este de părere că "un vehicul vechi va circula mai puţin. "Cei care după 1 iulie 2008, când a intrat prima lege în vigoare, au plătit mai mult, vor primi înapoi banii care au fost plătiţi suplimentar." LASZLO BORBELY, ministrul Mediului CITIŢI ŞI:
- România încalcă legile europene cu taxa auto
- Taxa auto ar putea să scadă cu 20-30%
- Cine nu va plăti noua taxă auto şi cum scade valoarea ei
- Borbely: Taxa de primă vânzare va fi plătită de cumpărător