Furnizorii de energie ameninţă că vor da în judecată compania de căi ferate şi vor pune sechestru pe gări dacă nu-şi primesc creanţele.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, care are în administrare reţeaua feroviară, se află în imposibilitatea de a achita datoriile istorice la furnizorii de electricitate, care deja au fost eşalonate în 12 rate lunare, începând cu luna iulie.
Potrivit directorului general al companiei, Alexandru Manea, din luna noiembrie, CFR se va trezi din nou cu furnizorii la uşă, fără a avea banii necesari pentru a achita facturile la energie, dacă Ministerul Finanţelor nu aprobă majorarea taxei de utilizare a infrastructurii.
Acord respectat doar două luni
CFR SA s-a angajat ca, până la sfârşitul lunii iulie a anului viitor, să plătească integral datoria în valoare de peste 948 de milioane de lei pe care o are către toţi cei patru furnizori de energie electrică, respectiv Electrica, E.ON, CEZ şi Enel, prin achitarea unei rate lunare de circa 90 de milioane de lei. Electrica şi Enel au de recuperat cea mai mare sumă, în valoare de aproximativ 750 de milioane de lei.
Pactul a fost respectat, însă doar în primele două luni, adică iulie şi august. În septembrie şi octombrie, compania de căi ferate a reuşit să achite mai puţin de 17% din rata stabilită, respectiv 15 milioane de lei.
Sistemul feroviar, favorizat în faţa legii
Până acum, CFR a reuşit să plătească circa 210 milioane de lei din datoria de aproape un miliard de lei. La patru luni de la încheierea acestui acord, furnizorii ar fi trebuit să primească de la CFR SA circa 360 de milioane de lei.
Pe de altă parte, furnizorii de electricitate care au creanţe la compania de căi ferate nu au primit nicio notificare oficială cu privire la imposibilitatea de plată a datornicului. Astfel că se feresc să facă declaraţii oficiale cu privire la măsurile pe care le vor lua în acest caz pentru a-şi primi banii. „Vom acţiona în justiţie CFR şi vom pune sechestru pe orice mijloc fix putem“, au spus oficiali ai Electrica. La rândul lor, surse din conducerea CEZ Vânzare ne-au precizat că au dat deja în judecată CFR şi au deconectat unele puncte de alimentare cu electricitate, care nu au afectat activitatea companiei. „Acele puncte de alimentare, care includ gări de mici dimensiuni, ar fi fost reconectate în momentul în care datoriile ar fi fost plătite integral. Astfel, ele vor rămâne în beznă pe termen nelimitat“, au spus reprezentanţii societăţilor de energie.
Aceştia au explicat că nu pot lua alte măsuri legale împotriva CFR, întrucât acesta este considerat un client de importanţă strategică pentru siguranţa cetăţenilor.
La mâna guvernului
Toţi banii achitaţi deja către furnizori provin din datoria pe care CFR Călători o are la CFR SA şi care se ridică la circa 370 de milioane de lei. Compania feroviară de călători mai are de achitat către CFR SA circa 160 de milioane de lei, sumă egală cu restanţele la ratele din septembrie şi din octombrie. Speranţele CFR SA de achitare a datoriilor stau în aprobarea de către executiv a proiectului de hotărâre de urgenţă care cere majorarea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI).
Surse oficiale din companie au mai declarat că Ministerul Finanţelor nu a alocat sume suficiente pentru repara- ţiile la calea ferată Bucureşti-Constanţa, iar constructorii ameninţă cu oprirea lucrărilor. „Finanţele ne-au promis fonduri la următoarea rectificare bugetară“, au spus sursele.