Cele mai mari spaime ale românilor în vremea Pandemiei. Sondaj cu rezultate neașteptate
- Feri Predescu
- 13 mai 2020, 15:29
Conform unui studiu Eurostat din aprilie 2019, România se confruntă cu un paradox: deşi este un producător important de fructe şi legume, românii sunt codaşi la consumul acestora. Un an mai târziu, în context pandemic, consumatorii chestionaţi arată o realitate modificată: ei declară că au cumpărat mai mult decât înainte de criză fructe proaspete (30%), legume (26%). Pe următoarele locuri se situează produsele congelate şi conservele. Produsele de bază (făină, ulei, mălai), apă îmbuteliată şi răcoritoarele sunt şi ele cumpărate mai mult în această perioadă de 25% dintre consumatori.
Pe de altă parte, anumite categorii de alimente sunt cumpărate mai puţin decât înainte - mâncarea gata preparată (39%), alcoolul (35%), dar şi snacks-urile (33%), produsele de panificaţie/brutărie (29%) şi mezelurile (28%).
"Apar şi alte schimbări în comportament în această perioadă, o mare parte având legătură cu igienizarea - 88% dintre consumatori spală fructele şi legumele cu mai multă atenţie decât înainte, iar 60% dezinfectează ambalajele produselor după achiziţionare", arată sondajul.
Principalele măsuri aşteptate de la producători pentru garantarea siguranţei alimentelor fac referire la echipamentele adecvate de protecţie pentru angajaţi - 78%, dar şi la măsuri sporite de igienizare a spaţiului de producţie - 68%.
"Adiţional, consumatorii consideră oportune şi alte măsuri, precum extinderea procedurii de testare a sănătăţii angajaţilor, dar şi ca producătorii să automatizeze cât mai mult din procesul de producţie sau să dezvolte măsuri suplimentare de sterilizare a produselor. Nu în ultimul rând, consumatorii şi-ar dori ca brandurile să comunice mai mult despre acţiunile pe care le întreprind pentru a asigura siguranţa alimentelor", susţin autorii sondajului.
Pe de altă parte, frecvenţa de cumpărare a produselor alimentare a scăzut semnificativ de la declanşarea crizei sanitare. Dacă înainte de criză 83% dintre cei chestionaţi făceau cumpărături de produse alimentare cel puţin de câteva ori pe săptămână, criza pandemică a determinat schimbări în tiparul de cumpărături. Acum, 62% declară că fac cumpărături de produse alimentare o dată pe săptămână sau mai rar. Totodată, tinerii între 18 şi 24 de ani sunt categoria care la care volumul de cumpărături a crescut cel mai mult.
În această perioadă, cumpărătorii au frecventat predominant canalele moderne de comerţ - hipermarketuri (53%), magazine tip discounter (48%) şi supermarketuri (43%), în vreme ce pieţele agroalimentare au fost vizitate de doar 23% dintre consumatorii din mediul urban. Potrivit sondajului, magazinele care fac parte din reţele internaţionale beneficiază de cea mai mare încredere din partea consumatorilor (56%), avantajele menţionate spontan fiind gama largă de produse oferite (24%), standardele de calitate menţinute (17%) şi preţurile avantajoase (16%).