Cele mai grele subiecte de BAC din ultimii 20 de ani. Mai mult de jumătate dintre elevi au picat examenul

Cele mai grele subiecte de BAC din ultimii 20 de ani. Mai mult de jumătate dintre elevi au picat examenulSursa foto: EVZ

Elevii de liceu aflați în ultimul an așteaptă cu mari emoții examenul de Bacalaureat. O încurajare pentru aceștia vine din faptul că anul trecut, la BAC 2022, procentul de promovare a fost de peste 70%, mai mare ca în ultimii 5 ani. Totodată, viitorii absolvenți de liceu susțin că subiectele sunt foarte grele, mai complexe ca în trecut.

Va fi sesiunea de BAC din această vară una extrem de solicitantă pentru absolvenții de liceu? Potrivit rezultatelor de la simulare, elevii sunt mai pregătiți anul acesta comparativ cu cei din anii trecuți.

Ei vor susține probe la Limba și Literatura Română, la o probă obligatorie de profil (Istorie sau Matematică) și, în funcţie de profil şi specializare, ei vor putea alege una dintre următoarele discipline: Geografie, Logică şi Argumentare, Psihologie, Economie, Sociologie, Filosofie, Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică.

Care a fost cel mai greu BAC din ultimii 20 de ani?

Potrivit procentului de promovare anunțat de Ministerul Educației în fiecare an, anul 2012 a fost cel mai greu pentru absolvenții de liceu. Dintre toți, doar 44,3% au promovat examenul, iar acesta este cel mai mic procent înregistrat în ultimele două decenii.

Procentele de promovare pe ani:

  • BAC 2022: 73,3% (cea mai mare de acest fel din ultimii 12 ani)
  • BAC 2021: 69,8%
  • BAC 2020: 62,9%
  • BAC 2019: 67,2%
  • BAC 2018: 67,7%
  • BAC 2017: 72,9%
  • BAC 2016: 68,1%
  • BAC 2015: 66,41%
  • BAC 2014: 60,65%
  • BAC 2013: 56,4%
  • BAC 2012: 44,3%
  • BAC 2011: 45,72% * Acesta este anul în care au fost introduse camere video în sălile de examen
  • BAC 2010: 69,30%
  • BAC 2009: 81,47%
  • BAC 2008: 78,26%
  • BAC 2007: 82,08%
  • BAC 2006: 80,48%
  • BAC 2005: 84,66%
  • BAC 2004: 84,61%

Care a fost cel mai greu subiect?

În anul 2012, când s-a susținut „cel mai greu examen de BAC”, proba scrisă la Limba și Literatura Română a constat în trei subiecte mari, fiecare notat cu 30 de puncte. La primul subiect, absolvenților de liceu li s-a cerut să răspundă unor cerințe pornind de la un fragment din "Craii de Curtea-Veche", de Mateiu I. Caragiale. Al doilea subiect le cere elevilor să scrie un text argumentativ, pornind de la o afirmație a lui Lucian Blaga.

Al treilea subiect a fost și mai complicat pentru elevi: „Redactează un eseu de două-trei pagini (600 - 900 de cuvinte) în care să prezinți tema și viziunea despre lume într-un text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu". Iată-le:

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

Mergand intr-o zi acolo cu Pantazi, catre amiazi, dadeam de o tanara, noua necunoscuta [...]. La intrarea noastra, ridicand capul, rosi pana in albul ochilor. Vazui atunci pe Pantazi, palid ca un mort, ducandu-si mana la inima: "Doamne, il auzii soptindm, cum ii seamana!"

Faceam astfel cunostinta "duduii" Ilinca Arnoteanu. Stiam ca mai era o fata, cea mai mica, pe care o luase din leagan sa o creasca o sora a maioresei, de la Piatra-Neamt, vaduva cu dare de mana si fara copii. Cei saisprezece ani ai Ilincai se depanasera alinati in pacea acelui romantic tinut cu zari tainice... Blajinul soare moldovenesc ii crutase poleiala stinsa a cositelor si albeata sidefie a pielei, aproape nefiresti amandoua [...]. Parintii erau cum nu se poate mai mandri de dansa [...]; Ilinca fusese intotdeauna premianta intaia si se pregatea sa treaca doua clase intr-un an [...].

Primisem s-o ajut sa-si revada cateva "materii" la cari se credea mai slaba. Intre timp, mai vorbind si de una-alta, m-a uimit cat de cuminte cap avea, ce sanatos judeca si limpede. Spunandu-i odata ce rar e sa gasesti pe cineva care sa invete ca dansa numai de placere, imi observa ca ea invata cu placere, dar de nevoie, ca sa aiba o meserie. Cum, dar nu avea sa fie bogata? se stia doar ca era singura mostenitoare a matusii sale [...]. Chiar asa, dar averea, pe langa ca se poate pierde, nu e o piedica la o meserie; dimpotriva. - Cu numele ei? - De ce nu? a lucra nu e o rusine; munca innobileaza. Tocmai, cu numele ei [...] avea sa fie mai pretuita si mai respectata; respectata: lucrul la care tinea mai mult ca la orice. Numele ei, stia bine ce i se datora si ce-i datora: prestigiul lui, viu inca, i se revelase inainte de a-l cunoaste. [...] Da, marele nume de dregatori, de carturari si de ctitori, ea avea sa-l poarte cu demnitate; destul se intrecusera sa-l pateze surorile ei.

(Mateiu I. Caragiale, Craii de Curtea-Veche)

Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

  1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: paceasi a uimit. 2 puncte
  2. Explica rolul cratimei in secventa: s-o ajut. 2 puncte
  3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul inima. 2 puncte
  4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul citat. 4 puncte
  5. Transcrie doua cuvinte din text care apartin campului semantic al familiei. 4 puncte
  6. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat. 4 puncte
  7. Prezinta valoarea expresiva a verbelor la timpul imperfect din text. 4 puncte
  8. Ilustreaza, cu doua exemple din text, doua trasaturi ale genului epic. 4 puncte
  9. Comenteaza, in sase-zece randuri (60-100 de cuvinte), urmatoarea secventa din textul dat:

Faceam astfel cunostinta "duduii" Ilinca Arnoteanu. Stiam ca mai era o fata, cea mai mica, pe care o luase din leagan sa o creasca o sora a maioresei, de la Piatra-Neamt, vaduva cu dare de mana si fara copii. Cei saisprezece ani ai Ilincai se depanasera alinati in pacea acelui romantic tinut cu zari tainice... Blajinul soare moldovenesc ii crutase poleiala stinsa a cositelor si albeata sidefie a pielei, aproape nefiresti amandoua [...]. Parintii erau cum nu se poate mai mandri de dansa [...]; Ilinca fusese intotdeauna premianta intaia si se pregatea sa treaca doua clase intr-un an [...]. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri (150 - 300 de cuvinte) despre calitatile umane, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Lucian Blaga:

Nu e de ajuns sa ai mari calitati; trebuie sa stii cum sa le folosesti cu rost.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

- sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate. 6 puncte

NOTA! Formularile de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmatia:... / Autorul are dreptate cand afirma ca... / Afirmatia autorului este corecta... , neinsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600 - 900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarel repere:

- Evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-un curent cultural/literar, intr-o perioada sau intr-o orientare tematica;

- Prezentarea a doua imagini/idei poetice, relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul studiat;

- Ilustrarea a patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema si viziunea despre lume (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie, etc.);

- Sustinerea unei opinii despre modul in care tema si viziunea despre lume se reflecta in textul poetic studiat;

La matematică, elevii au dat de greu!

În 2012, la proba de Matematică, susținătorii examenului s-au chinuit să rezolve exercițiile complexe. Nicio variantă nu a fost mai ușoară ca alta, iar asta s-a reflectat în procentul de promovare.

Iată o variantă dintre subiectele de la Matematică, BAC 2012: