CALIN HERA: Adio, Bulgaria!

CALIN HERA: Adio, Bulgaria!

Miracolul turistic bulgaresc incepe sa fasaie. Lucrul cel mai suparator este nesiguranta.

Miracolul bulgaresc incepe sa fasaie. Risca sa se transforme intr-un exemplu clasic de afacere tip tun.

Inceput prin anul 2000, cand cateva sute de mii de turisti germani veneau in statiuni gen Sunny Beach sau Nisipurile de Aur, boomul turistic a trecut prin stadiile de fenomen interesant, mina de aur si masina de facut bani. Incepe sa devina dezamagire.

De la cateva sute de mii de turisti germani in anul 2000, s-a ajuns la peste cinci milioane de turisti straini in 2006, care au adus peste doua miliarde de euro. Care au fost secretele cresterii? Trei mari si late: frumusetea si lungimea litoralului, faptul ca au lasat lanturi turistice importante sa intre pe piata si sistemul all inclusive.

Ne puteți urmări și pe Google News

Restul a fost dezvoltare fireasca. Care sunt cauzele care pot duce la cadere? Pacatele turismului bulgaresc vin din metehnele balcanice si din particularitatile locale. Pe de-o parte, impresionati ei insisi de fenomen, bulgarii au inceput sa construiasca in draci ca sa mareasca baza de profit.

De la an la an au aparut zeci de hoteluri. Daca baza materiala a crescut, cea umana n-a tinut pasul. Nu au suficienti oameni care sa asigure servicii de calitate in toate amplasamentele, pentru asa multi turisti cu pretentii tot mai mari. In plus, au marit, incet dar sigur, tarifele.

Dar lucrul cel mai suparator este nesiguranta. Autoritatile bulgare au incercat, atat cat au putut, sa schimbe imaginea de tara nesigura pentru straini. Personal, am strabatut Bulgaria in urma cu doi ani, noaptea, fara sa am probleme. Anul trecut, m-am ales cu un capac de la roata furat intr-o parcare din Varna, iar anul acesta m-am intors cu masina intacta.

Un amic insa a telefonat ca isi prelungeste weekendul bulgaresc pentru ca i-a disparut VW-ul din parcarea hotelului... Vestea m-a socat. Crezusem, naiv, ca povestile de acest gen sunt legende. Iata ca nu-s.

Mi-am amintit stirile cu falsii politisti care jefuiesc masinile oprite. Mi-am amintit despre eliminarea, la inceputul sezonului, a unui politician din Nessebar, detinator de hoteluri, suspectat de legaturi cu un traficant de droguri implicat si el in turism. Si mi-am amintit cuvantul de ordine al unui important agent de turism: „Tineti turistii in interiorul statiunilor, altfel vor fi dezamagiti!”.

Pentru ca perla bulgareasca, Nisipurile de Aur, inseamna o insula. Hotelurile sunt noi, ofera conditii excelente. E drept, preturile au crescut simtitor, dar inca exista mitul litoralului bulgaresc ieftin. In principiu, iti cheltuiesti banii onest aici.

Altfel, hoteluri clasate cinci stele in statiuni precum Constantin si Elena, de exemplu, respira a vechi, cu tot ceea ce inseamna asta rau in turism. Daca bate vantul mai tare, scartaie tocurile de lemn ale ferestrelor. In camere persista un miros greu, de mobila greoaie, imbracata in catifea. Prea putini oameni cu care ai de-a face cunosc o limba straina. Ai mereu impresia ca ti se face o favoare cand ceri ceva, desi ai platit all inclusive.

In aceste conditii, eu cred ca Romania va lua, treptat, fata Bulgariei si la turism. Fara ca romanii sa fie mai destepti, sa faca mare lucru. Vrand-nevrand, vor lasa marile firme europene din turism, TUI, Nekermann, ITS s.a.m.d. sa intre pe piata, sa faca legea si sa-si impuna standardele. Asa cum Bulgaria a fost in acesti ani paradisul europenilor cu venituri modeste, inclusiv al romanilor „de mijloc”, asa va deveni in curand Romania. Important e sa retinem lectia bulgara. In rest, e loc pentru toata lumea.