Black friday 2021. Povestea întunecată din spatele numelui începe în anul 1869

Black friday 2021. Povestea întunecată din spatele numelui începe în anul 1869

Formula black friday 2021 va deveni curând și mai căutată pe Google. Mai ales în România, țară în care marile reduceri au fost programate în acest an la 12 noiembrie. Totuși, Black Friday nu reprezintă doar ofertele de nerefuzat pe care marile magazine le au o dată pe an, ci înseamnă mai mult decât atât. Mai departe vom afla toată istoria din jurul zilei așteptată cu mult interes în toată lumea.

Jurnaliștii americani de la huffpost.com au notat că black friday 2021 nu reprezintă doar începutul neoficial al sezonului de cumpărături înainte de Sărbători. Vinerea Neagră nu este doar o zi în care cumpărătorii fericiți se înghesuie în magazinele și centrele comerciale sau caută ofertele pe Internet.

Înainte ca industria de vânzare cu amănuntul să dea un sens pentru Black Friday, această formulă avea un înțeles sinistru. Urmează o istorie interesantă inclusiv pentru cei care se pregătesc pentru black friday în România.

Pentru început, trebuie spus că o zi este precedată de „negru″ este un indiciu care arată că a fost o zi destul de proastă. Așadar, Vinerea Neagră avea o conotație similară. Cea mai veche utilizare a expresiei Black Friday datează din 1869 și nu avea nicio legătură cu reducerile dinaintea Sărbătorilor.

A fost ziua în care prăbușirea prețului aurului a provocat o prăbușire a pieței în SUA. Efectele au fost resimțite de economia americană mai mulți ani. De la acea zi până la black friday 2021 au trecut 152 de ani. Totuși, se spune că primele mențiuni despre Black Friday, așa cum o cunoaștem, au apărut în jurul anilor 1950 sau 1960, în Philadelphia.

De la polițiști a apărut black friday

A fost invenția polițiștilor rutieri, care pur și simplu se temeau de această zi. „Departamentul de poliție din Philadelphia a folosit termenul pentru a descrie ambuteiajele și aglomerația intensă din magazinele de retail situate în centrul orașului″, a declarat David Zyla, designer laureat al premiului Emmy și autor al cărții "How to Win at Shopping".

foto: pixabay.com

El a precizat că una dintre primele utilizări ale termenului în presa scrisă a apărut în 1966, într-un anunț din revista The American Philatelist. Vorbim despre o publicație dedicată colecționarilor de timbre.

Un extras arhivat al acestui anunț apare pe The Linguist List, un forum online administrat de Departamentul de Lingvistică al Universității Indiana. „Black Friday este numele pe care Departamentul de Poliție din Philadelphia l-a dat vinerii care urmează după Ziua Recunoștinței. Nu este un termen de alint pentru ei.

Vinerea neagră deschide oficial sezonul cumpărăturilor de Crăciun în centrul orașului și aduce, de obicei, ambuteiaje masive și trotuare supraaglomerate, deoarece magazinele din centru sunt asaltate de la deschidere până la închidere″, arată sursa citată.

Apare legătura cu traficul rutier

Există dovezi suplimentare care sugerează că acest termen deloc măgulitor își are originea în rândul poliției din Philadelphia. Răposatul Joseph P. Barrett, jurnalist care a lucrat pentru Philadelphia Bulletin, și-a amintit despre rolul său în utilizarea termenului Black Friday. Dezvăluirile sale au fost incluse într-un articol publicat de Philadelphia Inquirer în 1994: „Această vineri a fost neagră cu trafic.″

„În 1959, vechiul Evening Bulletin m-a repartizat la administrația poliției. Nathan Kleger era reporterul care acoperea centrul orașului pentru Bulletin.

La începutul anilor 1960, Kleger și cu mine am alcătuit un articol de primă pagină pentru Ziua Recunoștinței și ne-am însușit termenul polițienesc vinerea neagră pentru a descrie condițiile teribile de trafic″, declara fostul jurnalist.

Cu toate acestea, poliția locală nu era singura care detesta această zi. „Raportul dintre personalul de vânzări și clienți se adăuga la pandemoniu (n.r. - adunare de oameni sau loc în care domnește discordia, dezordinea, corupția), deoarece obiceiul frecvent la acea vreme era ca angajații din vânzări să se dea bolnavi în această zi pentru a-și prelungi weekendul de vacanță de Ziua Recunoștinței″, a dezvăluit Zyla.

Cine lucra în comerț fugea de Black Friday

foto: pixabay.com

Într-adevăr, într-un alt clip arhivat dintr-un articol intitulat "Tips to Good Human Relations for Factory Executives" (Sfaturi pentru bune relații umane pentru directorii de fabrică), publicat într-un număr din 1951 al revistei Factory Management and Maintenance, autorul descrie absenteismul galopant în vinerea de după Ziua Recunoștinței:

„Friday-after-Thanksgiving-itis″ este ca o a doua boală după ciuma bubonică în ceea ce privește efectele sale. Cel puțin acesta este sentimentul celor care trebuie să facă lucrurile mai complicate când apare Vinerea neagră.

Poate că magazinul este pe jumătate gol, dar fiecare absent a fost bolnav și poate dovedi acest lucru.″ Nu este clar dacă "Black Friday" era o expresie comună încă din 1951 sau dacă autorul articolului a fost pur și simplu intelligent. Totuși, este clar că nu multă lume era adepta acestei zile.

Deloc surprinzător, comercianților cu amănuntul nu le-a plăcut utilizarea termenului sumbru Black Friday pentru a descrie una dintre cele mai importante zile pentru veniturile lor. Așa că i-au dat o latură pozitivă.

Au trecut de la Black Friday la Big Friday

„Black Friday se alătură unei liste lungi de zile care au căpătat un nou înțeles de-a lungul timpului″, a declarat Zyla. Încă din 1961, profesioniștii în relații publice au încercat să schimbe percepția publicului cu privire la Black Friday.

Într-un număr din Public Relations News, autorul descria eforturile unui cunoscut director de relații publice de a schimba ziua din "Black" în "Big" pentru a consolida reputația acesteia ca zi de distracție în familie și de cumpărături.

foto: pixabay.com

Black Friday nu a rămas, dar eforturile continue de a da un sens pozitiv acestei zile au dat roade. „Comercianții cu amănuntul nu prea se preocupă astăzi de originea numelui, dar au profitat din plin de recunoașterea sa globală ca zi (împreună cu Cyber Monday) pentru a realiza o parte semnificativă din vânzările lor anuale cu promoții de o zi și promoții de tip doorbuster″, a mai spus Zyla.

Spre exemplu, în 2019, numai vânzările online de Black Friday au fost încasată o sumă-record de 7,2 miliarde de dolari. Atenție, a fost o creștere de 14% față de 2018.

Este o zi minunată pentru comercianți, cu toate că black friday a reprezentat întotdeauna și partea întunecată a comerțului american. În SUA, de-a lungul anilor, mulțimile care se înghesuiau pentru mărfuri la preț redus au generat violențe, răniri și decese, conform huffpost.com.:

O concluzie de final: pierderile economice suferite în pandemie, dar și alte probleme ar putea influența vânzările obișnuite pentru black friday 2021.

Ne puteți urmări și pe Google News