Un grup de 48 de procurori generali și guvernul SUA au depus miercuri o plângere anti-trust împotriva companiei Facebook Inc., acuzând-o că a comis fapte ilegale, anticompetitive, care îi consolidează statutul monopolist.
Acțiunea, condusă de Procurorul General al statului New York, Letitia James, are ca obiect achiziționarea de către Facebook a 1,97% dintre acțiunile platformei foto Instagram și a mesageriei WhatsApp și rolul acestor acțiuni în creșterea exponențială a gradului de dominare a pieței.
Acțiunea ar putea obliga Facebook să renunțe la o parte dintre activitățile sale și să informeze Procurorii Generali ai statelor despre orice acțiune de fuziune sau achiziții care depășește 10 milioane de dolari.
„Timp de aproape un deceniu, Facebook și-a folosit dominația și puterea de monopol pentru a-și zdrobi rivalii mici și a-și sufoca concurența, totul în detrimentul utilizatorilor zilnici”, a declarat James cu ocazia unei conferințe de presă, miercuri, în care a prezentat acuzațiile care i se aduc platformei.
Procurorii Generali din 46 de state, împreună cu cei din districtul Columbia și din Guam, s-au alăturat acțiunii
Singurii procurori generali care nu s-au alăturat acțiunii în justiție sunt cei din statele Alabama, Georgia, Carolina de Sud și Dakota de Sud.
Statele își coordonează acțiunea cu Comisia Federală pentru Comerț, care a depus o plângere separată, tot miercuri, în care a acuzat Facebook de „monopolizare ilegală” și a cerut în mod specific „anularea” achizițiilor acțiunilor Instagram și WhatsApp.
Comisia pentru Comerț a luat Facebook în colimator după ce a încheiat o anchetă privind colaborarea cu Cambridge Analytica, o societate de consultanță politică în urma căreia platforma a fost obligată să plătească o amendă de 5 miliarde de dolari.
„Rețelele sociale personale sunt în centrul vieții a milioane de americani”, a arătat Ian Banner, director al Oficiului Concurenței al Comisiei Federale de Comerț, într-un comunicat citat de Market Watch.
„Acțiunile Facebook de a-și consolida și menține monopolul îi privează pe consumatori de avantajele concurenței. Obiectivul nostru este de a combate comportamentul anticoncurențial al Facebook și de a restaura concurența astfel încât inovația și libera concurență să poată prospera.”