Infrastructura mai proastă decât a vecinilor din vest ne-a costat pierderea unei investiţii de aproape un miliard de euro.
Grupul german Daimler a ales oraşul Kecskemét din centrul Ungariei pentru noua fabrică Mercedez-Benz, în defavoarea Timişoarei şi a oraşului polonez Wroclaw, a anunţat ieri compania. Decizia ar fi legată printre altele şi de infrastructura mai bună a ungurilor, potrivit presei germane.
O oră de muncă în România îi costa pe angajatori, în medie, 2,68 euro, în timp ce în Ungaria nivelul este de 6,34 euro. Timp de patru luni, singurele amplasamente pentru fabrica din estul Europei asupra căror s-a speculat erau România şi Polonia.
Unele publicaţii au dat ca posibilă chiar şi o investiţie în Serbia, însă această variantă era cel mai puţin probabilă. La începutul acestei săptămâni, două reviste auto germane au scris despre intrarea Ungariei pe lista scurtă a nemţilor şi i-au creditat pe vecinii noştri de la vest cu cele mai mari şanse. În oraşul coniacului de caise Noua uzină presupune o investiţie de 800 de milioane de euro, iar aici se va susţine extinderea gamei de automobile compacte de la două la patru modele, noua generaţie urmând să fie lansată pe piaţă în cursul anului viitor. Fabrica Daimler va genera circa 2.500 de locuri de muncă. Oraşul Kecskemét este situat la circa 80 de kilometri sud-est de Budapesta şi cam la aceeaşi distanţă faţă de graniţa cu România, nu are mai mult de 100.000 de locuitori şi este celebru în Ungaria pentru coniacul de caise. Tăriceanu: nu-i putem avea pe toţi Convins până de curând că industria românească trebuie să se bazeze pe sectorul auto şi poate atrage la fel de mulţi investitori precum cehii sau slovacii, premierul Călin Popescu- Tăriceanu a spus ieri că „nu puteam atrage toţi constructorii auto din lume“.
Decizia grupului german Daimler de a nu alege România pentru construcţia fabricii ţine de organizarea unei investiţii în cazul căreia guvernul nu poate interveni, a mai arătat premierul. „Sigur că pe mine m-a bucurat când Renault şi Ford au luat decizia unei investiţii în România. Dacă însă credeţi că toată industria automobilistică mondială o să investească în România, vă spun clar că vă înşelaţi“, a spus Tăriceanu presei, la finalul şedinţei de ieri a guvernului.
Presa a scris despre interesul grupurilor auto Mitsubishi şi PSA (Peugeot şi Citroën) de a investi în România, însă niciunul dintre aceste planuri nu a fost până acum confirmat. Ford a cumpărat, în toamnă, fabrica Daewoo de la Craiova, iar Renault a intrat în România în 1999 prin achiziţia Dacia.