În timp ce călătorii se calcă în picioare vara sau de Sărbători, investiţiile sunt programate pentru 2010.
Numărul de pasageri care au plecat sau au aterizat pe aeroporturile din Bucureşti a ajuns anul acesta la peste 5,5 milioane de pasageri, foarte aproape de capacitatea maximă a acestora. Potrivit oficialilor celor două aeroporturi, în acest moment numărul maxim de pasageri care pot folosi într-un an Aeroportul „Henri Coandă“ (Otopeni) şi Aeroportul „Aurel Vlaicu“ (Băneasa), este de 6 milioane, cifră ce va fi lejer depăşită în 2008.
Autorităţile şi-au programat ceva investiţii de modernizare sau extindere pentru anii următori, însă abia din 2010 acestea s-ar putea concentra pe lărgirea capacităţii celor două aeroporturi.
„Principalele lucrări derulate până în prezent pe Aeroportul Otopeni, în valoare de aproximativ 100 de milioane de euro, constau în: amenajarea Terminalului Sosiri Internaţionale şi Terminalului Plecări-Sosiri Interne, Centrul logistic, extinderea zonei de control bagaje, extinderea suprafeţelor de mişcare, parcare supraetajată, drumuri interioare şi altele“, susţin oficialii aeroportului. Aceştia au precizat că, „din punct de vedere al asigurării capacităţii, lucrările sunt finalizate“. Planuri nesigure
Lucrările de pe Aeroportul Băneasa, terminate în cea mai mare parte anul trecut, aproape că au dublat cu 50% capacitatea acestuia, însă problema rămâne la Otopeni.
„După anul 2010, în funcţie de evoluţia traficului, urmează să fie lansat Programul Strategic de Dezvoltare a Aeroportul Internaţional «Henri Coandă» - Bucureşti, un proiect în valoare de 500.000.000 de euro şi care include un nou terminal, platformă multimodală, parc industrial“, susţin directorii de dezvoltare ai aeroportului.
În prezent, pe Otopeni zboară peste 20 de companii mari clasice şi un operator low cost. Oficialii Ministerului Transporturilor au recunoscut că incidentele din preajma Sărbătorilor de Iarnă, când pasagerii s-au călcat în picioare la controlul bagajelor, iar unele curse au avut întârzieri de zeci de ore, s-au produs şi din cauza capacităţii „la fix“ a celor două aeroporturi. LE AVEAM PE TOATE! Business Center, obiectiv pentru 2008 75 de milioane de euro ar trebui să fie folosiţi în acest an de reprezentanţii Aeroportului Otopeni pentru separarea fluxurilor de călători, condiţie obligatorie pentru aderarea României la spaţiul Schengen. Odată cu realizarea acestui obiectiv, planurile conducerii sunt extinderea Aerogării de Plecări şi Sosiri Internaţionale şi crearea unui Business Center.
Aceste investiţii nu vor atrage însă şi creşterea semnificativă a capacităţii aeroportului, ci doar o mai bună operativitate. Separarea fluxurilor în funcţie de destinaţie - Schengen, non-Schengen -, va aduce o mai bună înregistrare a pasagerilor şi a bagajelor, susţin reprezentanţii Aeroportului Otopeni. O altă problemă ce ar putea fi rezolvată este achiziţionarea unor burdufuri de îmbarcaredebarcare.
Acestea ar putea uşura accesul pasagerilor în avioane şi încărcarea bagajelor, deci ar putea duce la un interval mai mic de procesare. Acelaşi lucru s-ar putea întâmpla şi pe Băneasa, însă conducerea aeroportului nu are încă trasate direcţii clare privind achiziţiile din următorii ani. OPŢIUNE
Taxele de aeroport cântăresc greu Banii folosiţi pentru modernizarea celor două aeroporturi vin, în principal, de la bugetul de stat şi din credite externe. O bună parte din sumă poate fi însă acoperită din taxele mari de aeroport plătite de companiile aeriene şi, implicit, de pasageri. Taxele pe Otopeni pot ajunge la 100 de euro pentru fiecare călător, în timp ce pe Băneasa acestea sunt aproape la jumătate.
Companiile aeriene vor fi obligate din acest an să afişeze preţurile biletelor incluzând taxele de aeroport. Din aceste motive, companiile low cost care oferă bilete la preţuri de 20-30 de euro fără taxe, aleg să zboare pe Băneasa, unde taxele sunt la jumătate.