Ia viteză infrastructura României? Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, anunță primele semne

Ia viteză infrastructura României? Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, anunță primele semne

Lipsa infrastructurii este una din problemele cornice ale României. Deși s-au făcut constant investiții și de la Uniunea Europeană se alocă sume mari în vederea îmbunătățirii infrastructurii, rezultatele sunt lente. Comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, este optimistă și susține că încep să se vadă progrese. Este însă nevoie şi de voinţă politică din partea României.

Lipsa infrastructurii este o realitate tristă în România, desi se fac investiţii şi vin mulți bani de la Uniunea Europeană. Războiul din Ucraina a readus în actualitate importanţa coridoarelor de transport care trec prin România. Portul Constanţa şi Dunărea sunt puncte esenţiale în contextul războiului, iar statele membre G7 vor să investească în dezvoltarea lor. Este însă nevoie şi de voinţă politică din partea României.

Lucrurile se mișcă pe segmente

Comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, a explicat la Digi24 cauzele complexe ale acestei crize și mai ales cele mai rapide soluții în viziunea sa.

„Durează infrastructura și noi pornim de la un nivel foarte jos. Peste tot în Europa sunt lucrările de infrastructură. Durează enorm ca timp, sunt costisitoare și lungi. Mai avem și o rețea foarte mare și foarte învechită.

S-au făcut însă multe segmente, trebuie să se și conecteze, pentru că, vedeți, noi nu simțim, pentru că nu e fluid, pentru că dacă s-au dezvoltat pe segmente și nu avem continuitate în coridoare, nici nu simțim bine că lucrurile se mișcă. Eu sper, sper că dacă România va continua așa cum a mers în ultimii ani, dacă va profita de toți acești bani, de fapt, să nu mai vorbesc vag cu România, că aici este vorba de oamenii care sunt, care lucrează în transporturi, care decid soarta acestor proiecte și dacă vor continua să lucreze cum lucrează acum, cum au lucrat în anii din urmă, în care eu am putut vedea la prima mână, putem cu toții să sperăm că lucrurile vor avea o finalitate", a declarat comisarul european.

Sursa foto: arhiva EVZ

În aceeași intervenție, aceasta a menționat câteva dintre proiectele care vor ajuta extinderea infrastructurii. Unul dintre acestea vizează infrastructura feroviară, proiectul Dunării navigabile tot anul, dar și posibila implicare a României în așa-numitul Coridor Mijlociu din Asia Centrală către Europa prin Marea Caspică.

„Programul de finanțare Connecting Europe Facility sau mecanismul de interconectare finanțează cu precădere proiectele de investiții în infrastructura feroviară. Noi avem 70% aproape din banii pe care îi acordăm sunt pentru proiecte feroviare. România este prinsă și ea în acest program. A candidat cu proiecte, a luat finanțare, aș putea spune că va mai lua, trebuie să aibă proiecte bune.

România câștigă tot mai multe granturi pentru transport

Avem hărțile, deci prioritățile stabilite. Avem PNRR, alte investiții în infrastructură, avem fondurile de coeziune, fondurile regionale, deci nenumărate instrumente prin care, numai cele europene vorbesc, lăsând la o parte bugetul național, care sunt cu destinație pentru infrastructura de transport, nu rămâne decât să accelerăm, să ne ținem de proiectele pe care le-am agreat și desigur că la un moment dat și calitatea infrastructurii noastre va fi foarte bună. Guvernul a făcut niște eforturi pentru a recondiționa, ce-i drept, prin dirijarea unor bani din Fondul de coeziune neutilizați, infrastructura de cale ferată care accesează Portul Constanța. Dar nu e numai asta.

Mai e foarte, extrem de important este proiectul Dunării navigabile tot anul, pentru că asta reprezintă un culoar de transport pentru mărfurile noastre, foarte convenabil, ca să nu zic că în plus mai e și sustenabil, deci poate fi sprijinit financiar destul de bine. Aici îmi propun să insist în continuare pentru a facilita dialogul între România și Bulgaria", a explicat Adina Vălean.