Oficialii chinezi nu refuză genţile şi ceasurile de firmă
- Adam Popescu
- 16 martie 2009, 00:00
Primele două săptămâni ale lunii martie sunt în China, aproape tradiţional, dedicate cumpărăturilor de lux, făcute într-un singur scop - să fie date drept mită, scrie cotidianul american „The New Nork Times”.
Deloc întâmplător, începutul lunii martie este, în fiecare an, o perioadă foarte activă politic: peste 5.000 de delegaţi ai Partidului Comunist Chinez din provincii vin în capitală pentru două întâlniri anuale: Congresul Naţional al Poporului şi Conferinţa Politică Consultativă a Poporului Chinez.
Delegaţii încearcă să intre în graţiile superiorilor lor, adesea copleşindu-i cu cadouri scumpe: genţi Gucci, stilouri Montblanc sau ceasuri elveţiene încrustate cu diamante, de 30.000 de dolari bucata. Comercianţii de produse de lux spun că, deşi în martie înregistrează un vârf al vânzărilor, practica „atenţiilor pentru lideri” continuă şi în restul anului, reflectând tradiţia bazării afacerilor pe relaţiile personale.
Oficialii guvernamentali chinezi preferă, spun aceiaşi comercianţi, costume de haine Ermenegildo Zegna şi pantofi Sal vatore Ferragamo. Lor le displac obiectele cu embleme de firmă mari, bătătoare la ochi. Şi majoritatea îşi doresc ceasuri scumpe, care sunt mult mai uşor de ascuns, sau, uneori, de vândut.