Sprijinul pentru energia verde se modifică iar. VEZI cum

Sprijinul pentru energia verde se modifică iar. VEZI cum

Legea care prevede stimularea investiţiilor în producţia de energie din surse regenerabile va fi iar modificată, în urma consultărilor cu Comisia Europeană, al cărei aviz este obligatoriu pentru aplicarea formelor de sprijin.

Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă postat vineri pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), această schemă de sprijin ne va costa, în următorii zece ani, 41,5 miliarde lei (circa 10 miliarde euro), bani care vor fi plătiţi de consumatorii români de electricitate.

Totodată, numărul estimat de beneficiari ai schemei de sprijin se situează între 100 şi 500.

Iată principalele modificări la Legea 200/2008:

- numărul de certificate verzi (CV) pentru energia electrică produsă din biomasă în cazul unor tehnologii va fi redus, întrucât în cazul acestora datele de proiect existente la ANRE au arătat că numărul de CV precizat în lege conduce la supracompensare; - astfel, se vor acorda 2 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat de producătorii de energie electrică din surse geotermale, biomasă, biolichide şi biogaz, în loc de 3, ca în forma anterioară; - pentru energia pe bază de gaz rezultat din procesarea deşeurilor sau din fermentarea nămolurilor din instalaţiile de tratare a apelor uzate se va acorda un certificat verde, în loc de 3; - pentru energia electrică produsă în centrale electrice care utilizează biomasa care provine din culturi energetice, se vor acorda în continuare 3 CV pentru fiecare MWh produs şi livrat; - se introduce obligaţia pentru certificarea biomasei pe baza unor unor criterii de durabilitate. În acest fel se reduce riscul apariţiei fraudelor, în sensul arderii altor tipuri de combusibili şi declarării acestora ca fiind biomasă, ceea ce ar conduce în final la obţinerea de certificate verzi necuvenite.

Potrivit Ministerului Economiei, această diferenţiere a sprijinului are în vedere diversitatea tehnologiilor şi a materiei prime, care conduc la costuri diferite de producere a energiei electrice.

- de asemenea, este definită centrala electrică multicombustibil, pentru a se preciza acordarea de CV doar în cazul în care centrala electrică produce energie electrică folosind surse regenerabile şi convenţionale de energie, iar conţinutul energetic al combustibilului convenţional utilizat nu depaşeşte10% din conţinutul energetic total (faţă de 25%, ca până acum); - definirea în lege a mecanismului de supracompensare – situaţia în care, luând în considerare indicatorii tehnico-economici specifici medii realizaţi anual pentru fiecare tehnologie, din analiza cost-beneficiu efectuată pentru ansamblul capacităţilor de producere utilizând aceeaşi tehnologie, rezultă o rată internă de rentabilitate mai mare cu 10% faţă de valoarea considerată pentru tehnologia respectivă la autorizarea sistemului de promovare şi care se va publica pe site-ul ANRE;

Sancţiuni şi control al CE pentru investiţiile mari

Noua formă a legii mai prevede includerea unor sancţiuni în cazul încălcării de către operatorii economici a obligaţiilor legale.

Alte modificări: - dacă pentru investiţia realizată companiile au primit şi alte tipuri de ajutoare (ex: fonduri europene), valoarea sprijinului prin certificate verzi se reduce, pentru a nu se depăşi rata de rentabilitate agreată cu Comisia Europeană (CE); - investitorii în centrale electrice de producere a energiei din surse regenerabile cu o putere mai mare de 125 MW sunt obligaţi să notifice individual CE, care va evalua detaliat schema de sprijin. Pentru aceştia, ANRE poate reduce numărul de CV, în conformitate cu prevederile deciziei de autorizare a CE.

"Prin prezentul proiect de act normativ, se urmăreşte reducerea impactului asupra preţului energiei electrice la consumatorii finali, ca urmare a instituirii măsurilor de evitare a supracompensării. Aşadar, proiectul de act normativ urmăreşte şi protecţia consumatorilor casnici de energie electrică împotriva creşterilor semnificative ale preţului energiei electrice", se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă de urgenţă.

Un sprijin aşteptat din 2008

Legislaţia privind sprijinirea investiţiilor în energie din surse regenerabile a fost aprobată de Parlament de două ori (prin Legea 220/2008, modificată prin Legea 139/2010), de fiecare dată fără notificarea în prealabil către Comisia Europeană a schemei-suport.

Astfel, nici la această dată prevederile ei nu se aplică, întrucât Comisia Europeană nu şi-a dat încă acordul asupra formelor de sprijin, suspectând că autorităţile acordă o supracompensare investiţiilor în domeniu, adică asigură profituri prea mari companiilor.

"În prezent, etapa de prenotificare s-a încheiat, iar Comisia Europeană analizează ultimele documente transmise de autorităţile române referitoare la dimensiunea şi intensitatea sistemului de sprijin (numărul de certificate verzi şi durata pentru care acestea sunt acordate), precum şi mecanismul de monitorizare a cumulului de ajutoare", se mai arată în nota de fundamentare.

Valoarea unui certificat verde este stabilită prin lege la minimum 27 euro şi cel mult 55 euro. Producătorii de energie verde încasează contravaloarea acestor certificate suplimentar faţă de preţul obţinut din vânzarea energiei pe piaţă.

Ne puteți urmări și pe Google News