Editura Evenimentul si Capital

SPECIAL. Singurul controlor de trafic aerian condamnat în România. „Voi îl vedeți pe 3107, că habar nu am unde e?”

14-07/24-accident2-lib-465x390
Autor: | | 13 Comentarii | 5160 Vizualizari

Magistrații Curții de Apel București au dat, la începutul acestui an, o sentință fără precedent în jurisprudența din România. Didina Grama, controlor de trafic aerian, angajată la Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA RA, a fost condamnată definitiv la un an de închisoare cu suspendare pentru neglijență în serviciu.

Totul începe pe 30 decembrie 2007, atunci când Didina Grama (58 de ani) a aprobat decolarea  unei aeronave Boeing 737, care avea ca destinaţie Sharm el Sheik (Egipt), fără să se asigure că pista aeroportului "Henri Coandă" e liberă. A fost doar un pas de producerea unei catastrofe. În încercarea de a decola, avionul a tamponat o maşină de întreţinere, iar cei 117 de pasageri de la bord avionului au văzut moartea cu ochii, ei fiind evacuaţi pe uşile de urgenţă. O singură persoană, Daniela Niță, a suferit vătămări personale, 5-7 zile de îngrjiri medicale. Oamenii au fost nevoiţi să stea mai multe ore în aeroport, până când au fost preluaţi de o altă aeronavă pentru a fi transportaţi spre destinaţie. Unii dintre pasageri au refuzat sa mai plece.  Aeronava Boeing 737 avariată era asigurată pentru suma de zece milioane de dolari, sumă achitată de asigurator societății Tarom. Mașina de întreținere lovită era achiziționată în leasing, și era asigurată pentru  48.416 de lei, bani plătiți de asigurator asocierii UTI- Gemmo. O parte dintre pasagerii din acea cursă, 60 de persoane, au dat în judecată compania Tarom, cerând despăgubiri de câte 520.000 de euro. Tribunalul Bucureşti a respins toate aceste cereri, inclusiv pe cea a Danielei Niţă. În acest moment, la Judecătoria Buftea se judecă un proces privind latura civilă a accidentului, în care asiguratorul cere plata daunelor materiale, iar 88 de persoane s-au constituit părți civile.

Clipele de groază

“Evenimentul zilei” a refăcut minutele de groază de pe pista aeroportului "Henri Coandă" din ziua 30 decembrie 2007. Cu o zi înainte, pe 29 decembrie 2007, Dispeceratul tehnic al administratorului aeroportuli a făcut o notă în care cerea ca în pauzele de trafic să fie curățate lămpile de semnalizare, care aveau o luminozitate scăzută, pe pista “08 R”. Echipa de întreținere a balizajului era formată din două echipe de doi lucrători. Unul dintre lucrători spăla lmpile cu o soluție specială, iar celălalt, care era și șoferul auto, le ștergea. Fiecare echipă era dotată cu o stație de radiocomunicație.

La ora 10.49, echipa de întreţinere a sistemului de iluminare a contactat Turnul de Control pentru a obţine aprobarea de lucru, la ora 10.59. Unul dintre operatorii aerieni și-a data acordul și a detaliat: timpul estimat, între 1 și 3 ore, activitatea, curățirea lmpilor axiale murdare, și timpul de eliberare a pistei estimat, 30 de secunde. Atunci când operatorul Alexandru Grama-cel care se ocupa de echipele de întreținere, a schimbat serviciul cu colegul său, Costin Mocanu, la ora 11.08, îi transmite: “Balizajul tot intră să curețe pe acolo...așa...intră să curețe pe pistă; ți-am făcut bandă aicea, e și la turn o bandă acolo și acum pistele sunt ambele libere”.

La ora 11.08, echipa de balizaj cere acordul de a intra, iar operatorii au mai multe discuții în turnul de control. (Balizaj: Taxi, Balizajul sunt la așteptare “Golf” dacă putem intra la lucru/Costin Mocanu: Balizajul intră din nou, Nina?/ Alexandru Grama: Vezi că îți pornește ăsta și...ei au nevoie de 3 ore. Pentru 3 ore o să fie întruna, deci... așa printre picături/ Costin Mocanu: Liber la lucru Balizajule).

Operator: Acuma l-au băgat

Este momentul în care Didina Grama este informată că pe pistă au intrat două echipe de întreținere pe pista „08 R”. La 11.09, operatorii discutau în turn despre echipele de balizaj. (Costin Mocanu: Uite, l-au pus aicea, e pe pistă, da?/ Didina Grama: Ce-i pe pistă?/ Costin Mocanu: Balizajul!/ Didina Grama: A intrat?/ Costin Mocanu: Acuma l-au băgat). La ora 11.23, cursa ROT 3107 a solicitat aprobarea de rulare iar Costin Mocanu a aprobat rulajul aeronavei cu însoțire de către mașina Follow- Me, până la poziția de așteptare „08 R”. Cân aeronava a ajuns în apropierea poziției de așteptare, aeronava a fost transferat către operatorul Didina Grama. La 11.25, aeronava a anunțat că a ajuns în poziția de așteptare a pistei “08 R”. Grama Didina aprobă alinierea aeronavei la pistă și solicită s fie anunțată când este gata de decolare. În acet moment, femeia își întreab colegii dacă vede cineva aeronava ROT 3107: “Voi îl vedeți pe 3107, că habar nu am unde e?”. Răspunsul colegului său a fost: “Păi trebuie să știi că e Alpha că așa mi-a zis el”.  

Autorizarea balizajului

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Justiţie

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro
Loading...

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate