Dosarul „CFR Marfă”, prima mare operaţiune a DIICOT care vizează un tehnocrat
- Roland Căt ălin Pena
- 4 mai 2017, 00:00
Procurorii au destructurat un grup infracţional organizat, condus de fostul şef al CFR Marfă, Mihuţ Crăciun, care ar fi vândut 2.450 de vagoane casate la preţ subevaluat, producând o gaură de peste şase milioane de euro
Procurorii DIICOT au efectuat ieri 63 de percheziţii în Bucureşti, Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman şi Dâmboviţa. Fostul director al CFR Marfă, Mihuţ Constantin Crăciun, este vizat în dosarul în care sunt cercetate 40 de persoane, pentru infracţiunile de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals. Gruparea infracţională ar fi cauzat societăţii de stat un prejudiciu de peste şase milioane de euro.
Anchetatorii au reţinut faptul că, în cursul anului 2016, la nivelul CFR Marfă, s-ar fi constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzarecumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.
Mecanismul hoţiei
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri, în august 2016, în baza unei proceduri de licitaţie deschisă, a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria „deşeu fier vechi greu” şi „deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară. Preţul de achiziţie a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru ‘’deşeu fier vechi greu’’ era de 175,88 euro per tonă, iar pentru „deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro per tonă. Cele 2.450 de vagoane însumau cantităţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi. Prejudiciul rezultat este de fix 6.313.748 de euro.
Ce ştiau angajaţii
Unul dintre bărbaţii duşi, ieri, la audieri a declarat presei, că angajaţii ştiau că vânzarea vagoanelor la fier vechi se face în baza unui contract cu o firmă din Călăraşi: „Am înţeles că era un contract de vânzare a vagoanelor cu firma de la Călăraşi. Erau casate. De la sucursală ne-au înştiinţat că au băgat în cont cinci miliarde şi urmează să taie 200 de vagoane de pe Regionala CFR Timişoara. Noi ne-am dus, am verificat osiile, noi atâta am făcut, reviziile, am luat seriile şi am verificat ca fiecare vagon să fie tăiat în parte. Osiile erau din oţel special şi vagoanele erau ruginite, putregai”.
Mihuț Crăciun, din consilier al lui Cioloş, şef la CFR Marfă
Mihuţ Crăciun a fost numit director general al CFR Marfă în aprilie 2016 din poziţia de consilier la Cancelaria Primului Ministru pe probleme de economie si transport, pe care o ocupa din decembrie 2015. El a fost revocat din funcţie în decembrie 2016 printr-o decizie a Consiului de Administraţie. Conducerea provizorie a companiei i-a fost încredinţată lui Pavel Bărculeţ. Ieri, prima măsură luată de CA al CFR Marfă a fost demiterea lui Bărculeţ, anunţată printr-un comunicat în care se mai preciza că vagoanele vândute îndeplineau condiţiile de casare şi nu mai erau utile. La rândul ei, Bursa Română de Mărfuri a comunicat că nu răspunde cu privire la cantităţile livrate sau calitatea vagoanelor CFR Marfă, licitaţia respectând reglementările în vigoare
Firma care a cumpărat vagoanele a mai fost vizată de anchetatori
SC Remat SA Călăraşi este deţinută de Tawil Group, un grup condus de familia libaneză Tawil din anul 1964. Tawil a devenit acţionar majoritar la Remat Călăraşi în 1998, când societatea a fost privatizată. Obiectul principal de activitate este colectarea si valorificarea deseurilor feroase şi neferoase. Pe 23 iunie 2015, o acţiune a poliţiştilor a vizat grupul de firme al familiei Tawil. Peste 600 de poliţişti au descins în Bucureşti, Ilfov, Călăraşi, Giurgiu, Vâlcea, Teleorman, Argeş şi Dâmboviţa, fiind suspiciuni de evaziune fiscală şi spălare de bani, după ce au fost înregistrate achiziţii fictive de fier vechi la 47 de firme-fantomă, prejudiciul produs fiind estimat la 10 milioane de euro. Oamenii legii au escortat la audieri, la sediul Poliției Capitalei, nu mai puțin de 116 persoane, inclusiv pe Tawil Abass, administratorul grupului, dar nu s-a emis ordonanţă de reţinere pe numele său. În cele din urmă anchetatorii au stabilit că între societatea controlată de acesta şi firmele fantomă folosite pentru fraudarea statului au existat mai mulţi intermediari, răspunderea penală căzând asupra lor.
Trei paliere infracţionale
„Manopera frauduloasă ar fi fost premeditată de factorii de decizie din cadrul CFR Marfă SA în conivenţă cu reprezentanţii SC Remat SA Călăraşi. S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de CFR Marfă pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare- cumpărare încheiat cu ofertantul SC Remat SA Călăraşi a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2.450 de vagoane”, a precizat DIICOT.
„Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societăţii CFR Marfă, compusă din Directorul general Mihuţ Constantin Crăciun, Directorul Operaţiuni Dezvoltare MR - Daniel Ciobanu, Directorul Departament Vânzări - Trafic Eugen Tudor, Directorul Economic - Financiar Pavel Bărculeţ, Managerul Juridic - Silviu Valeriu Costea, Directorul Trafic - Constantin Alupoaie, Directorul vagoane - Florin Enache, Şeful Biroul Urmărire Contracte - Mariana Căpăţână, şeful Serviciului Exploatare Vagoane - George Niculescu.
Al doilea palier al grupului infracţional organizat ar fi fost reprezentat de către funcţionarii din cadrul sucursalelor Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa, iar al treilea palier ar fi fost constituit din reprezentanţii SC Remat SA Călăraşi, beneficiara contractului”, se mai arată în comunicatul DIICOT.