Acești elevi sunt prima generație cărora li s-a aplicat Legea educației și care ar trebui ca atunci când termină școala să aibă competențe care să fie legate de practică.

Planurile cadru au fost puse în dezbatere publică pe 5 ianuarie 2021 pe site-ul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație după ce grupul de lucru al experților a terminat elaborarea lor, dar la o lună de zile acestea au fost suspendate de ministrul Educației.

„Sunt în curs de constituire grupurile de lucru pentru compatibilizarea programei de clasa a IX-a cu cea pe care au parcurs-o elevii. Se vor face modificări astfel încât să nu fie necesară schimbarea manualelor (diferențe mai mici de 25%). În același timp, începem deja demersurile pentru a realiza planuri cadru și programe școlare pentru 2022, cu consultarea specialiștilor”, spune Sorin Cîmpeanu.

„Noțiunile de gramatică le-am luat de la clasele a VII-a și a VIII-a și le-am mutat la liceu”
Fostul ministru al Educației, Monica Anisie, susține că planurile cadru și programele școlare puteau fi modificate în timp util dacă se dorea acest lucru.

„Acum ideea este să ajustăm programele de liceu în raport cu programele de gimnaziu. Dar cum să ajustezi o programă în raport cu programa de gimnaziu?”, spune Monica Anisie.

Adio gramatică

Fostul ministru mai arată că ajustarea materiei nu e posibilă peste tot, mai ales la limba română, unde elevii ar trebui să învețe gramatică la liceu.

„A mai fost o încercare de schimbare pentru liceu în 2012-2013 și au apucat să schimbe numai la clasa a noua. La clasa a IX-a se studiază după tematică, nu după cronologie sau după gen, specie. La limba română s-ar mai potrivi, pentru că și la gimnaziu s-a studiat pe teme. Dar ce facem cu gramatica? Pentru că noi atunci când am gândit planurile cadru de la gimnaziu am gândit să ducem gramatica la liceu. Noțiunile de gramatică le-am luat de la clasele a VII-a și a VIII-a și le-am mutat la liceu. La ajustare nu ai cum să introduci ceva nou”, a declarat Monica Anisie.

Fostul ministru, profesoară de limba română la Colegiul Național „Tudor Vianu” din Capitală, spune că faptul că nu se schimbă programa pentru elevii cărora li s-au format competențe legate de practică și care au fost testați după model PISA înseamnă, de fapt, o întoarcere în trecut.

„Nu înțeleg de ce s-a luat decizia de a amâna. Ministerul Educației susține că nu se pot face manuale până în toamnă, dar ideea nu e să facem manuale, nici anul trecut nu au avut toate manualele fizic în septembrie, dar le-am pus online. Trebuie să schimbăm programele. Nu vrei să schimbi planurile cadru, foarte bine, că nu vrei să nu superi sindicatele, dar măcar programele să le schimbăm”, mai arată Monica Anisie.