Virgil Popescu a răspuns acuzațiilor PSD și ale USR privind „Taxa pe soare”: Posibilitatea introducerii unei taxe este îndepărtată. Ordonanţa poate fi modificată în Parlament

Virgil Popescu a răspuns acuzațiilor PSD și ale USR privind „Taxa pe soare”: Posibilitatea introducerii unei taxe este îndepărtată. Ordonanţa poate fi modificată în ParlamentSursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Ministerul Energiei, Virgil Popescu, a răspuns criticilor Opoziţiei şi ale PSD, privind taxarea prosumatorilor, în ultima ordonanţă adoptată de Executiv înainte de minivacanţa de 1 Decembrie. Ministrul Energiei a motivat că, prin „Taxa pe soare”, a încercat să respecte directivele Uniunii Europene.

Ministrul Energiei a venit cu explicații după ce partenerii de guvernare l-au acuzat că vrea să oprească sistemul energetic regenerabil. În acest context, ministrul Energiei a fost nevoit să explice că „Taxa pe soare”, precum a fost numită de PSD, este o transpunere a directivei primite din partea Parlamentului și Consilului European. Este vorba de directiva UE care se referă la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.

Popescu susține că această măsură trebuia pusă în practică pentru că în caz contrat România riscă să intre în  procedură de infringement.

De asemenea, liberalul a mai adăugat că directiva UE impune un obiectiv obligatoriu la nivelul statelor membre care să urmărească o pondere de cel puțin 32 % a energiei din surse regenerabile în consumul final brut. Acest obiectiv poate fi bifat doar prin încurajarea dezvoltării de tehnologii de producere a energiei din surse regenerabile. În plus, liberalii au mai precizat că este nevoie să fie oferită stabilitate și predictibilitate investitorilor din domeniu.

PNL susține că încurajează producția de energie regenerabilă

În același comunicat s-a mai precizat că Ministerul Energiei încurajează producerea de energie regenerabilă, dar și creșterea numărului de producători. În plus, liberalii au mai spus că acest lucru s-a făcut chiar prin finanțări de bugetul național, din Programul Național de Redresare și Reziliență sau chiar din Fondul pentru Modernizare. A mai fost subliniat faptul că prin adoptarea OUG 143 din decembrie 2021, a fost introdusă posibilitatea compensării cantitative a energiei produse. Virgil Popescu a punctat că de la începutul anului 2022 s-a observat o creștere în rândul celor care produc energie regerabilă.

Partidul aflat în coaliția de guvernare susține că OUG vine cu o serie de lămuriri care au drept scop încurajarea de investiții în domeniul energiei regenerabile. În ceea ce privește noua taxa, ministrul a explicat că „Regula generală: prosumatorii nu plătesc nici o taxă, însă Directiva 2018/2001 vorbește de introducerea unei taxe în anumite condiții pentru prosumatori în anumite condiții, acestea regăsindu-se la art 21 din Ordonanță”. Mai mult decât atât, liberalii au afirmat că sunt departe de gândul de a implementa o nouă taxă: „Posibilitatea introducerii unei taxe este îndepartată, în orizontul de timp al finalului anului 2026 și ea presupune îndeplinirea mai multor condiții”.

Cum vor fi aplicate taxele pentru energie regenerabilă

Autoritățile administrației publice centrale și ANRE aplică taxe și tarife nediscriminatorii și proporționale prosumatorilor de energie din surse regenerabile, în legătură cu energia electrică din surse regenerabile autoprodusă de aceștia care rămâne în spațiile lor într-unul sau mai multe din următoarele cazuri:

  • dacă energia electrică din surse regenerabile autoprodusă este sprijinită efectiv prin intermediul unor scheme de sprijin, numai în măsura în care nu sunt subminate viabilitatea economică a proiectului și efectul de stimulare a unui astfel de sprijin,
  • de la data de 1 decembrie 2026, dacă puterea instalată în centralele electrice ale prosumatorilor depășește 8% din puterea totală instalată în capacitățile de producție de energie electrică la nivel national și dacă se demonstrează, prin intermediul unei analize cost-beneficiu, efectuată de ANRE printr-un proces deschis, transparent și participativ, că dispoziția prevăzută la alin. (3) lit. (b) fie a avut drept rezultat o sarcină disproporționată semnificativă pentru sustenabilitatea financiară pe termen lung a sistemului electric, fie creează un stimulent care depășește ceea ce este necesar în mod obiectiv pentru a obține o utilizare rentabilă a energiei din surse regenerabile, precum și că o astfel de sarcină sau un astfel de stimulent nu ar putea fi minimizat prin întreprinderea altor acțiuni rezonabile,
  • dacă energia electrică din surse regenerabilă autoprodusă este produsă în instalații cu o putere totală instalată de energie electrică de peste 30 kW;