Europa cumpără cantități uriașe de motorină. Din 5 februarie, petrolul rusesc e interzis în UE

Europa cumpără cantități uriașe de motorină. Din 5 februarie, petrolul rusesc e interzis în UEPrețul carburanților. Sursa foto: Dreamstime.com

În puțin peste trei săptămâni, livrările de motorină de la cel mai mare furnizor extern al Uniunii Europene vor fi interzise. Cu toate că petrolul rusesc este vital pentru economia UE, din 5 februarie, aproape toate aceste importuri vor fi interzise.

UE a importat anul trecut aproximativ 220 de milioane de barili de produse de tip diesel din Rusia, conform datelor Vortexa Ltd. analizate de Bloomberg. Combustibilul este vital pentru economia blocului comunitar: mașini, camioane, nave, echipamente de construcție, producție și multe altele.

Înainte de războiul din Ucraina, Rusia furniza peste jumătate din importurile UE şi aproximativ 10% din cererea totală de motorină a blocului, un carburant vital pentru maşini, trenuri şi transport maritim, cât şi pentru utilaje industriale şi agricole.

Importurile de pro­duse petroliere ruseşti, incluzând motorina, vor fi interzise de UE începând cu 5 februarie, una dintre cele mai dure sancţiuni de până acum împotriva Moscovei, menită să pună presiune pe veniturile din combus­tibili fosili pe care Vladimir Putin le foloseşte pentru a-şi finanţa războiul împotriva Ucrainei.

Ne putem aștepta la o viitoare posibilă penurie de mo­torină în UE?

„Livrările care se pierd din Rusia vor fi înlocuite”, a spus Eugene Lindell, șeful de la Facts Global Energy. Dar este departe de a fi garantat acest lucru.

Europa poate obține mai multă motorină din Orientul Mijlociu. India și SUA, ambele furnizori pe termen lung ai UE, și-au intensificat livrările în ultimele săptămâni. Se estimează că rafinăriile americane vor produce un volum record de distilate în acest an, o categorie de combustibil care include motorina folosită în camioane și automobile.

Şi totuşi, interdicția a iscat temeri privitoa­re la o viitoare posibilă penurie de mo­torină în UE chiar în mijlocul iernii, într-o perioadă în care con­su­matorii suferă deja de pe urma inflaţi­ei şi industriile resimt acut povara pre­ţurilor extrem de ridicate la energie.

„În viitorul apropiat nu va fi o criză,“ afirmă Raj Rajendran, analist la Refinitiv. „Europa a cumpărat volume uriaşe de motorină. Iar vreme caldă ajută de asemenea prin reducerea cererii“.

Impor­tu­rile de motorină în UE au urcat la un volum record de 8,2 mili­oane de tone în decembrie

Dar cel mai important furnizor potențial, deși indirect, se poate dovedi a fi China. „Politica Chinei schimbă jocul”, a spus Mark Williams, director de cercetare la Wood Mackenzie Ltd. Țara „deține cheia întregii capacități de rafinare excedentare la nivel global”.

Prima cotă de export de combustibil a Chinei pentru 2023 a crescut cu aproape 50% față de aceeași perioadă a anului precedent, ceea ce face puțin probabil ca transporturile de motorină să scadă înapoi la nivelurile scăzute observate la începutul anului 2022.

Mai mult, UE a importat aproximativ 220 milioane de barili de motorină din Rusia anul trecut, iar înlocuirea unui volum atât de mare reprezintă o provocare majoră.

Ce se va întâmpla însă pe termen mai lung?

În pofida acestor alternative de aprovizionare, există de asemenea o temere potenţial mai mare: ar putea sancţiunile UE determina dispariţia barililor ruseşti de pe piaţa mondială? Dacă nu-şi va găsi suficienţi de cumpărători noi non-UE, Rusia şi-ar putea reduce producţia rafinăriilor.

În acelaşi timp, rolul potenţialelor ţări intermediare nu ar trebui subestimat în atenuarea impactului deciziei UE. Turcia, de exemplu, ar putea importa volume mari de motorină rusească, iar motorina non-rusească pe care ar produce-o în propriile rafinării ar putea fi vândută UE. Alt factor determinant cu privire la o posibilă penurie de carburanţi va fi cererea, aceasta urmând să depindă de vreme şi de situaţia economică, relatează time.com.