Viața la bloc. Factura la întreținere. Lucruri pe care nu le știu proprietarii

Viața la bloc. Factura la întreținere. Lucruri pe care nu le știu proprietariiSursa: Arhiva EVZ

Viața la bloc, în anul 2024, este reglementată atât prin lege, cât și prin regulamentul intern al fiecărei asociații de proprietari. Conform reglementărilor în vigoare, fiecare proprietar de apartament trebuie să-și plătească cotele de cheltuieli cu întreținerea ce-i revin.

Proprietarii de apartamente au dreptul și pot solicita, reprezentanților asociației, facturile de cheltuieli pentru întreținere. De regulă, sumele de plată se afișează într-un loc special, iar facturile se emit online. Aceasta pentru a evita cheltuieli suplimentare cu tipărirea lor pe hârtie.

Viața la bloc și costurile de întreținere

Legea stabilește că fiecare proprietar de apartament trebuie să-și achite cotele ce-i revin din cheltuielile cu întreținerea blocului. Este vorba despre utilități, curățenie, reparații mentenanță etc. Pentru acestea, proprietarul poate solicita o factură fiscală, mai ales dacă apartamentul este deținut de o persoană juridică.

Asociațiile de proprietari nu sunt obligate să emită facturi din proprie inițiativă. Acest lucru este confirmat chiar de ANAF, într-o notă de clarificări. Chiar și așa, fără să existe o obligație, multe asociații pun la dispoziția proprietarilor aceste documente de care ar putea avea nevoie. De regulă o fac pe e-mail, online, pentru a evita costurile cu tipărirea.

Întreținere

Sursa foto: Arhiva EVZ

Facturile nu se emit către chiriași

Aici trebuie spus, însă, că aceste facturi fiscale nu se emit decât pentru proprietarii de apartamente. Chiar dacă cei ce plătesc costurile de întreținere sunt chiriașii, ei nu primesc facturi și nici note de plată. Astea sunt regulile pentru viața la bloc. Motivul este foarte simplu. Între cele două părți, asociația de proprietari și chiriaș nu există o relație contractuală.

Doar în astfel de situații s-ar justifica emiterea unei facturi pe numele chiriașului. De regulă, factura se transmite proprietarului care, la rândul său, o dă spre plată chiriașului. Este și normal având în vedere că un contract de închiriere se semnează cu proprietarul, iar nu cu asociația.

e-Factura, plaforma

e-Factura. Sursa foto: Arhiva EVZ

Viața la bloc complicată de sistemul e-Factura

De menționat că, din anul 2024, asociațiile de proprietari care eliberează facturi pentru întreținere sunt obligate să folosească sistemul e-Factura. Viața la bloc devine ceva mai complicată, astfel. Reprezentanții asociațiilor trebuie să acceseze platforma online și să obțină o semnătură electronică în spațiul privat virtual. Iar din 1 aprilie, asociațiile de proprietari care nu se conformează pot fi sancționate cu amenzi.

De asemenea, asociațiile care primesc facturi de la furnizorii de utilități publice sunt obligate să se înscrie în sistemul e-Factura. Termenul de înscriere este 1 iulie 2024.

Sistemul e-Factura  este o platformă electronică destinată emiterii și gestiunii facturilor în format digital. Acesta a fost implementat pentru a simplifica procesul de facturare și pentru a reduce birocrația. Furnizorii emit facturi în format electronic către clienți, iar acestea sunt înregistrate și stocate într-o bază de date centralizată. Astfel, toate părțile implicate, inclusiv ANAF, au acces la documente.