Vânzările de superiaht-uri sunt în scădere din cauza corelației cu oligarhii ruși

Vânzările de superiaht-uri sunt în scădere din cauza corelației cu oligarhii ruși sursa: arhivă EVZ

Sancțiunile împotriva oligarhilor ruși și confiscarea valorilor active ale acestora diminuează vânzările de superiahturi. În ultima lună, țările europene au confiscat zeci de superiaht-uri legate de unii dintre cei mai apropiați aliați ai președintelui rus, Vladimir Putin, ca răspuns la invazia Rusiei în Ucraina.

Potrivit experților, presa negativă din jurul superiaht-urilor a început să-i facă pe potențialii cumpărători să fie supărați. „Aceste megaiaht-uri de lux au devenit foarte repede punctul central atunci când au început sancțiunile”, a declarat pentru Insider Denis Suka, un broker privat de iahturi care conduce popularul cont de Instagram, @theyachtmogul.

Vânzările au crescut, dar acum scad. Dintr-o dată, am avut oameni care admiraseră aceste iahturi rusești care le atacau pe rețelele de socializare". Înainte de atacul Rusiei asupra Ucrainei, pandemia a contribuit la creșterea vânzărilor de iahturi în rândul celor ultra bogați, deoarece aceștia căutau mai multă intimitate și izolare. Anul trecut, numărul de iahturi vândute a atins un record internațional, potrivit datelor de la VesselsValue.

Piața iahturilor din Europa se pregătește pentru o contracție

Mai recent, însă, au existat rapoarte că producția a numeroase superiaht-uri a fost întreruptă pe fondul sancțiunilor G7 și ale UE care interzic exportul de bunuri de lux în Rusia. Un producător de iahturi de lux din Germania a început chiar să trimită chestionare clienților pentru a verifica dreptul de proprietate asupra navelor, în efortul de a se conforma autorităților locale.

Ne puteți urmări și pe Google News

Hayley Cuccinello a raportat anterior că piața europeană a iahturilor se pregătește pentru o strângere, pe măsură ce rușii se mută pentru a-și duce afacerea în Dubai. Raphael Sauleau, CEO al Fraser Yachts, a declarat pentru CNN că majoritatea cumpărătorilor europeni și-au exprimat ezitarea de când Rusia a invadat Ucraina.

Marcela de Kern Royer, consultant în iahturi și reprezentant al constructorului de superiaht ICON Yachts, a declarat că sancțiunile au avut un impact direct asupra vânzărilor de superiahturi, dar nu din lipsa cumpărătorilor ruși. Ea a menționat că proprietarii ruși reprezintă aproximativ 10% din piața existentă de iahturi și 18% din vânzările pentru noile construcții.

O imagine negativă construită de presă

Ea a spus că impactul real a fost în jurul presei negative asociate cu superiaht-urile. „Mulți oameni ar putea să nu vrea să cumpere un iaht în acest moment, deoarece imaginea este negativă”, a spus ea pentru Insider. „Mulți americani anulează charterele în Europa pentru sezonul de vârf. Întreaga industrie încearcă să-și dea seama cum să curețe imaginea construită, această corelație negativă dintre oligarhi și iahturi”. Suka a declarat pentru Insider că incertitudinea economică globală care a fost alimentată de atacul Rusiei asupra Ucrainei i-a făcut pe cumpărători să ezite să plătească bani pentru achiziția unui iaht - o cheltuială de la 1 milion până la 500 de milioane de dolari.

În plus, Suka a spus că prețurile iahturilor sunt în creștere din cauza creșterii costurilor cu combustibilul, precum și a prețurilor în creștere la mărfurile necesare pentru construirea unui iaht. În martie, prețurile aluminiului au atins un maxim istoric, în creștere cu peste 50% față de anul precedent. Între timp, prețurile fibrei de sticlă au crescut și ele.

„Pentru unele construcții de iahturi, am putea să ne uităm la o creștere a prețului de peste 100.000 de dolari și, dacă acest război continuă, prețul va fi și mai mare”, a spus Suka. În cele din urmă, Kern Royer a spus că sancțiunile ar putea avea un impact în întreaga industrie a iahturilor.

„Ceea ce mulți oameni nu înțeleg este că aceste superiaht-uri nu sunt doar o jucărie pentru cei bogați”, a spus ea. „Un întreg ecosistem depinde de aceste iahturi. Ele sunt responsabile pentru angajarea a mii de oameni, de la designeri la arhitecți navali, constructori de nave, la căpitani, echipaj și personalul de marina”, potrivit Business Insider.