Un român din SUA a inventat scaune confortabile pentru avioane
- Adam Popescu
- 15 iunie 2009, 11:27
Inspiraţia lui Emil Jacob, de 41 de ani, a venit în momentul unui zbor Bucureşti-Paris, în timp ce stătea pe podeaua avionului.
În urmă cu trei ani, în timpul unei curse, românul, stabilit pe Coasta de Est a Statelor Unite, a avut norocul să fie aşezat pe un rând liber, astfel că a avut la dispoziţie trei scaune pe care să se întindă. Cu toate acestea, spaţiul strâmt nu i-a permis o poziţie confortabilă şi pentru braţe.
Astfel că, obişnuit cu zborurile lungi, Jacob şi-a întins puloverul pe jos, pentru câteva ore de somn, un obicei pe care l-a deprins în timpul numeroaselor curse pe distanţe lungi pe care le-a efectuat. Atunci când s-a trezit, privind spre tavan, s-a gândit că tot acel spaţiu liber, de sus, ar putea fi folosit pentru a spori gradul de confort şi la clasa economic, nu doar la business.
Locuri pe verticală
"Am privit în sus şi văzând spaţiul liber m-am gândit că este absurd ca toţi aceşti călători să sufere la nivelul podelei. La numai câţiva paşi deasupra este mult spaţiu şi confort", a precizat Jacob, în ediţia de astăzi a publicaţiei electronice Boston.com.
Astfel, românul, un analist de date, rămas şomer în luna martie, a pus bazele propriei sale companii, Jacob-Innovations LLC, în cadrul căreia a continuat să caute cele mai bune soluţii pentru a folosi spaţiul pe verticală din interiorul avioanelor.
În cele din urmă a dezvoltat concepul de scaun în trepte. El îşi propune să ridice mai multe rânduri de locuri de la una la cinci trepte deasupra podelei. Scopul său este de a oferi posibilitatea călătorilor de la clasa economic să se întindă mai mult pe spate, iar celor de la clasa business să obţină un scaun în care să poată dormi.
Un model de scaune care oferă un astfel de confort există deja la unele curse transatlantice, în special la categoria business, unde în costul mai mare al biletului intră servicii suplimentare care asigură confortul maxim călătorilor în timpul zborului.
Idee viabilă, deficienţe în siguranţă
Versiunea cea mai simplă a românului, realizată în apartamentul românului din Cambridge, în apropiere de Boston, unde locuieşte cu soţia şi fiica în vârstă de opt luni, ridică fiecare rând a scaunelor de la clasa economic cu aproape 18 centimetri, modificare ce permite pasagerilor să încline scaunul cu până la 45 de grade, aproape dublu faţă de situaţia actuală. Picioarele se pot ridica pe o platformă care se află sub scaunul din faţă, astfel că poziţia este mai confortabilă pentru a putea dormi în timpul călătoriei.
Alte scaune, aflate pe o treaptă mai înaltă, se pot întinde şi mai mult, iar spaţiul de sub ele poate fi folosit pentru depozitarea bagajelor, consideră românul. "Fiecare scaun ar putea fi încorporat în interiorul unor panouri, care să acorde o intimitate şi mai mare. Ideea este să se folosească spaţiul verical".
Rick Roseman, preşedintele unei companii aeriene private din Texas, care a văzut planurile realizate de român a precizat că ideea acestuia s-ar putea pune în aplicare.
Cu toate acestea, există şi puncte negative ale conceptului, respectiv vizibilitatea redusă a pasagerilor şi timpul mai mare de evacuare în caz de urgenţă. Chiar şi aşa Jacob a precizat că unele companii sunt intersate de idee şi că discută deja cu unele dintre ele, fără a preciza însă numele acestora.
El estimează că din momentul în care proiectul va fi cumpărat, vor fi necesari aproximativ trei ani până la implementare. În ceea ce priveşte costul biletelor, cu cât locurile sunt poziţionate mai sus, cu atât preţul va fi mai mare.