O nouă regulă obligatorie în școli și grădinițe. Măsura intră în vigoare din toamnă
- Emanuel Nițulescu
- 3 august 2024, 07:55
România. Începând din această toamnă, grădinițele și școlile din România vor introduce o nouă obligație pentru toți preșcolarii și elevii: portofoliul educațional personal. Acesta va fi un dosar comprehensiv care va aduna toate rezultatele școlare, diplomele, certificatele și recomandările primite de copii de-a lungul parcursului lor educațional. Implementarea acestei măsuri vine la 13 ani după ce a fost prevăzută în Legea Învățământului, dar niciodată pusă în aplicare până acum.
Ce va conține portofoliul educațional
Portofoliul educațional va include o gamă variată de documente care reflectă performanțele și abilitățile fiecărui elev. Printre acestea se numără:
- Fişa matricolă și notele obținute la examenele naționale și olimpiade.
- Diplomele și certificatele obținute în diverse activități extrașcolare.
- Documente ce evidențiază aptitudinile deosebite ale elevului.
- Recomandări și rapoarte care detaliază nevoile de sprijin sau intervenție, precum și eventualele necesități de remediere educațională.
Potrivit Iulianei Constantinescu, reprezentant al Asociației Părinților, portofoliul va include și informații despre necesitățile educaționale speciale ale copiilor, pentru a putea oferi sprijinul adecvat fiecărui elev.
Beneficiile portofoliului educațional
Portofoliul educațional are scopul de a fi un instrument util pentru elevi, părinți și cadre didactice. La finalul studiilor, elevii vor putea să își aleagă mai ușor facultatea și cariera potrivită, bazându-se pe o evaluare completă a abilităților și performanțelor lor.
Daniela Voinea, directorul Școlii Sfinții Voievozi, subliniază importanța acestui dosar în orientarea profesională a copiilor: „Să folosim acest portofoliu la sfârșitul ciclului, astfel încât să vedem ce poate și ce vrea copilul, nu doar ce vor părinții.”
Formatul portofoliului: fizic sau electronic?
Există dezbateri privind formatul ideal al portofoliului educațional. Mulți părinți și profesori consideră că varianta electronică ar fi mai eficientă și mai ușor de gestionat.
Daniela Voinea menționează provocările asociate cu păstrarea unui dosar fizic voluminos: „Școala nu are spațiu și capacitatea de a stoca toate aceste documente.”
Pe de altă parte, Iuliana Constantinescu, citată de Antena 3 CNN, subliniază necesitatea unui cadru clar pentru implementarea portofoliului: „Pentru a putea fi implementat, trebuie să avem și ordinul de ministru care reglementează modelul și conținutul acestui portofoliu educațional.”
În multe state europene, portofoliile educaționale personale sunt folosite de zeci de ani și sunt luate în considerare la admiterea în universitățile de prestigiu. Aceste dosare permit o evaluare mai completă a elevilor, contribuind la o selecție mai justă și adecvată a candidaților.
Introducerea portofoliului educațional personal în grădinițele și școlile din România reprezintă un pas important spre o educație mai personalizată și orientată spre nevoile și abilitățile fiecărui elev. Implementarea cu succes a acestei măsuri va depinde de claritatea reglementărilor și de adaptabilitatea școlilor în gestionarea și utilizarea acestor dosare.