Evenimentul Zilei > Actualitate > Un fake news de proporții: 95,58% dintre cazurile de omicron din Germania sunt la persoane vaccinate!
Un fake news de proporții: 95,58% dintre cazurile de omicron din Germania sunt la persoane vaccinate!

Un fake news de proporții: 95,58% dintre cazurile de omicron din Germania sunt la persoane vaccinate!

Institutul Robert Koch confirmă pentru „CheckNews” că una dintre cifrele din raportul său, care este folosită ca bază pentru calcularea acestei cifre raportate pe scară largă pe internet, este falsă. Cotidianul francez Liberation demontează această interpretare voit eronată a datelor științifice.

În acest 31 decembrie, CheckNews a revenit cu explicații la o cifră larg împărtășită pe rețelele de socializare. Unii susțineau că Institutul Robert Koch ar afirma, în ultimul său raport, că 95,58% din cazurile de omicron din Germania se referă la persoane vaccinate, deși acestea reprezintă mai puțin de 75% din populație.

După cum am au dezvăluit jurnaliștii francezi într-un prim articol, această afirmație a fost abuzivă, având în vedere natura parțială a datelor. Pe parcursul a mai multe zile aceștia au cerut explicații virusologilor germani și au obținut corectarea raportului.

Raportul va fi corectat

Documentul spunea că din „10.443 de cazuri de omicron” raportate la 28 decembrie, se cunoștea stadiul de vaccinare al unora dintre ei: „186 de pacienți nu au fost vaccinați, iar 4.020 au fost vaccinați integral”, se putea citi. Deși se poate spune că 95,58% dintre cazurile pentru care se cunoștea statutul de vaccinare au vizat persoane vaccinate. Numai că acest era imposibil de generalizat, întrucât aproape 60% din stările de vaccinare pentru restul persoanelor infectate erau încă necunoscute.

Dar principala problemă este că Institutul Robert Koch a făcut o greșeală în raportul său. După cum a subliniat un cititor după publicarea primului articol, între rapoartele săptămânale din 23 decembrie și 30 decembrie există diferențe majore.  În timp ce numărul vaccinaților afectați de omicron a crescut brusc, cel al celor nevaccinați a rămas același (186 de pacienți).

Contactat de CheckNews, Institutul Robert Koch a recunoscut, de fapt, o eroare la actualizarea documentului. „Cifra din raportul din 30 decembrie este greșită. Valoarea adevărată este 1.097 de cazuri, nu 186. Ne pare foarte rău pentru asta, iar raportul va fi corectat rapid.”

Datele trebuie citite cu prudență

De exemplu, din 10.443 de cazuri de omicroni, statutul de vaccinare a fost de fapt disponibil pentru 5.117 persoane (nu 4.206). Informația care se poate deduce acum din aceste cifre este că 78,56% dintre cazurile de infecție cu omicron pentru care se cunoștea statutul de vaccinare au fost la cei vaccinați și puțin sub 22% dintre cei nevaccinati.

Date care trebuie citite întotdeauna cu prudență, deoarece 51% din stările vaccinale sunt încă indisponibile.

„Nu este legitim să extrapolăm [o astfel de] valoare pentru populația generală”, a declarat Institutul Robert Koch pentru CheckNews. Cazurile Omicron […] nu sunt distribuite uniform în Germania. Distribuția lor este, până acum, mai puternică în și în jurul zonelor urbane. În plus, distribuția omicronului diferă mult între statele federale, cu 65% în Bremen și 1% în Saxonia. Există o serie de motive pentru această variabilitate, cum ar fi un număr scăzut de cazuri de omicron, un număr diferit de teste efectuate și transmiterea mai lentă a rezultatelor testelor din cauza vacanțelor.”

Aceeași sursă mai notează că rata de vaccinare nu este uniformă pe întreg teritoriul.