Ultimele detalii despre buletinul digital. Zi istorică pentru români. Aici ai toate informațiile

Ultimele detalii despre buletinul digital. Zi istorică pentru români. Aici ai toate informațiile Prima buletin electronic se va putea obține gratuit. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Noi informații despre cartea de identitate electronică. Cartea de identitate electronică poate fi solicitată de orice cetățean român, înainte ca buletinul pe care îl deține să expire, însă nu oricând.

Din data de 2 august, buletinul clasic al românilor va face trecerea către cel digital. Potrivit bilanțurilor autorităților, media solicitărilor cărților de identitate electronice este de aproximativ 10.000 pe zi. Prin intermediul documentului electronic, românii vor avea acces la toate platformele digitale ale instituțiilor statului.

Potrivit directorului Direcției pentru Evidența persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, Cătălin Giulescu, România deține, la momentul actual, în contextul solicitărilor înaintate pentru trecerea la cartea de identitate electronică, capacitatea de producție a buletinelor digitale.

Când pot solicita românii buletinul digital

Cartea de identitate electronică poate fi solicitată de orice cetățean român, înainte ca buletinul pe care îl deține să expire. Demersul trebuie înaintat la Direcția de evidența populației de care aparține, însă după aproximativ doi ani de zile, cât durează testarea sistemului (patru, cinci luni) și implementarea acestuia (un an și șase luni), potrivit alephnews.

Ne puteți urmări și pe Google News

În cazul în care secția la care un cetățean este arondat nu are parte de infrastructura solicitată în contextul noii cărți de identitate electronică, acesta va intra în posesia unui buletin clasic.

Cartea de identitate electronică va putea fi emisă persoanelor cu vârsta minimă de 12 ani. Opţional, numai la solicitarea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, se va putea elibera un astfel de document, indiferent de vârsta copilului.

Cum vor călători românii

Deși noul document nu încalcă drepturile cetățenilor, românii care nu vor avea o carte de identitate electronică vor putea călători în afara României doar dacă vor prezenta și pașaportul.

„Ea nu va fi obligatorie, pentru că există, din păcate, şi cetăţeni care pun la îndoială modul în care datele sunt stocate, faptul că această carte de identitate electronică le va încălca anumite drepturi, ceea ce nu e adevărat. Lor le vom putea oferi posibilitatea de a fi beneficiarii în continuare a unei simple bucăţi de plastic cu care se vor putea identifica în faţa instituţiilor publice din România, dar nu vor mai putea călători în afara graniţelor ţării”, a explicat Octavian Oprea, reprezentantul Autorității pentru Digitalizarea României (ADR).

Dacă la Direcția de evidența populației nu se emit cărți de identitate electronice, românii au la dispoziție timp până pe 1 august 2031 să treacă pe buletinul digital. Dacă până la termenul amintit nu are loc schimbarea cărții de identitate, românii vor putea călători cu pașaportul, potrivit sursei citate.

Cum va arăta buletinul digital

Cartea de identitate electronică va fi de dimensiunea unui card bancar sau a unui permis de conducere. Documentul trebuie să prezinte și un cip de identificare, motiv pentru care s-ar putea să fie ușor mai gros decât un card bancar simplu.

Placheta cărții electronice de identitate va fi realizată la Imprimeria Statului, în timp ce personalizarea acestuia la avea loc la Serviciul Național de Pașapoarte. Actualizarea datelor de pe buletin se va realiza la Direcția de evidența persoanelor.

Ce date vor fi stocate pe documentul digital

Cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă. Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele:

a) datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului;

b) prenumele părinţilor titularului;

c) un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu;

d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă.