Dosarul din instanță al CNSAS: Ce informații ar fi dat Traian Băsescu la Securitate și din ce fel de probe rezultă acest lucru

Dosarul din instanță al CNSAS: Ce informații ar fi dat Traian Băsescu la Securitate și din ce fel de probe rezultă acest lucru

Fostul președinte Traian Băsescu este acuzat de Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) că în 1975 ar fi dat note scrise la Securitate în care ar fi denunțat persoane care aveau „intenția de a pleca în străinătate și relații cu cetățeni străini”. Informația se regăsește în cererea CNSAS depusă la Curtea de Apel București prin care Consiliul solicit judecătorilor să constate calitatea de collaborator al Securității a fostului președinte Traian Băsescu.

EVZ a studiat cererea depusă de CNSAS, în care se arată și documentele (sau probele) din care rezultă că Traian Băsescu a colaborat cu Securitatea.

Trebuie menționat că documentele puse la dispoziția EVZ sunt anonimizate, fapt redat în continuare prin (…).

Chiar și cenzurate, din acte rezultă că Traian Băsescu avea un ofițer de legătură, cu gradul de locotenent colonel, precum și un nume conspirativ.

Ne puteți urmări și pe Google News

Notele informative date de Traian Băsescu erau olografe și au fost identificate în două dosare ale căror numele sunt partial cenzurate, despre care știm că se termină cu „10” și „40”.

„Subliniem că identitatea dintre sursa  (…) și dl (…) rezultă din fapttul că numărul dosarului personal – (…) din perioada colaborării cu organele de comntrainformații militare, consemnat în registrele sus-menționate în dreptul dlui (…) se regăsește și pe notele informative olografe ale sursei, (…) din (…) identificate în dosarele nr. (…) 10 și nr. (…) 40, documente pe care le considerăm relevante în stabilirea calității de collaborator a acestuia.

Mai mult, numele ofițerului de legătură din perioada colaborării cu organele de contraoinformații militare – lt.col. (…) este condemnat atât în Registrul jurnal pentru rețeaua informative al (…) Mangalia, în dreptul dlui (…) cât și pe notele informative ale sursei (…) din (…) identificate în dosarele nr. (…) 10 și nr. (…) 40.

Pe parcursul colaborării cu Securitatea, dl (…) a furnizat informații prin care se denunțau activități potrivnice regimului totalitar comunist, precum intenția de a pleca în străinătate și relații cu cetățeni străini, existente în  notele informative date în 05.05.1975 identificate în dosarele (…)

Analizând informațiile furnizate de pârât apreciem că acestea vizează îngrădirea dreptului la viață private (art. 17 din Pactul Internațional privind Drepturile Civile și Politice) și dreptul la liberă circulație (art. 12 din Pactul Internațional privind Drepturile Civile și Politice.

În concluzie, vă rugăm să constatați calitatea de collaborator al Securității în cee ace îl privește pe domnul (…)”.

După valul de discuții generat în presă de decizia CNSAS vizavi de activitatea de dinainte de Revoluție a fostului președinte Traian Băsescu, acesta a reacționat cu o postare pe contul său de socializare:

„Constat că din dosarul întocmit de CNSAS şi înaintat CAB în vederea stabilirii calităţii de colaborator al Securităţii ca poliţie politică, au fost distribuite documente către presă.

Parte din presă, în spiritul tradiţiei deja consecrate, încearcă să stabilească vinovăţia mea înainte ca instanţa de judecată să se pronunţe şi în speranţa că va reuşi să influenţeze verdictul instanţei prin crearea unei presiuni publice asupra judecătorilor .

Mai mult, aşa-zise victime, neafectate în drepturile lor, sunt chemate să se manifeste pentru a veridiciza o campanie de denigrare greu de justificat.

Este adevărat că momentul campaniei de presă a fost bine ales de Antena 3 având în vedere că atacurile au fost declanşate în campania electorală şi continuate acum, în plin procesul de negociere pentru configurarea structurii politice a Parlamentului European.

Cu speranţa că procesul aflat pe rolul CAB – Secţia de contencios administrativ şi fiscal se va desfăşura atât de repede cât legal este posibil şi având în vedere realitatea faptelor şi a legilor, îmi exprim convingerea că mă voi bucura de un verdict favorabil în ciuda aprecierilor CNSAS pe care le consider forţate şi afectate de interese politice.

Consider că în actuala structură, CNSAS a devenit o instituţie politizată dispusă, pentru prima data de la înfiinţare, să se angreneze în jocuri politice.”