Tot mai multe apeluri înșelătoare. Operatorii de telefonie au o mare obligație

Tot mai multe apeluri înșelătoare. Operatorii de telefonie au o mare obligațieTelefon mobil. Sursa foto: Pixabay

Toți operatorii de telefonie vor introduce o schimbare majoră începând cu 7 iulie. După ce milioane de utilizatori au fost ținta apelurilor frauduloase cu numere false, aceștia din domeniu vor fi obligați să își protejeze clienții.

Noi obligații pentru companiile de telefonie. Milioane de apeluri false, înregistrate în ultimele luni

Orange, Digi, Vodafone și Telekom vor implementa soluții tehnologice menite să blocheze apelurile false. Acest tip de fraudă, cunoscută sub denumirea de CLI spoofing, constă în falsificarea identității apelantului pentru a da impresia că apelul a fost inițiat pe plan local.

De fapt, apelurile provin din străinătate și ascund o tentativă de fraudă. Deși operatorii de telefonie au avut de mult tehnologia necesară pentru a preveni astfel de apeluri false, până acum nu au fost adoptate măsuri concrete.

Schimbări majore

Potrivit Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, apelurilor internaționale vor trece printr-un filtru special, mai ales atunci când acestea nu respectă formatul oficial al Planului Național de Numerotație.

Printre acestea se numără apelurile care folosesc prefixul +40, dar au un format incorect, precum și cele care aparent provin de la numere din categorii nealocate telefoniei mobile, cum ar fi cele care încep cu 06 sau 07.

Hackeri

Hackeri Sursa foto: EVZ

Mai puține apeluri înșelătoare

Vor fi exceptate de la blocare apelurile pentru care operatorii pot garanta că utilizarea unui număr național este justificată, chiar dacă acestea sunt inițiate din afara României. Această măsură reprezintă un pas semnificativ în combaterea apelurilor telefonice frauduloase, însă ANCOM atrage atenția că nu oferă o protecție completă împotriva tuturor formelor de înșelătorie.

În acest context, utilizatorii sunt sfătuiți să rămână precauți, să nu răspundă apelurilor suspecte și să nu divulge informații personale prin telefon.

„Prin aplicarea acestei soluții tehnice se urmărește o reducere semnificativă a incidenței CLI Spoofing, în cazul fraudelor prin care un utilizator este apelat în numele unei entități oficiale, inclusiv în situațiile în care datele de contact ale utilizatorilor au fost obținute în urma unor interacțiuni cu materiale de tip deepfake generate cu inteligența artificială (inclusiv IA generativă)”, arată ANCOM.

În acest sens, ANCOM a emis decizii oficiale către furnizorii de servicii de comunicații electronice care facilitează interconectarea cu rețelele internaționale.