Preţul unui litru de benzină e diferit în cadrul aceleiaşi reţele de benzinării.
Deşi faceţi plinul de la o anumită companie pentru că vă convin tarifele practicate, puteţi cumpăra carburanţi mai scumpi dacă alegeţi o benzinărie din aceeaşi reţea, dar aflată într-o loc „nepotrivit“. Deruta şoferilor Şase companii petroliere care deţin împreună aproape 1.300 de benzinării, la care se adaugă cele peste 400 de benzinării particulare şi zecile de tipuri de carburanţi ale căror preţuri se schimbă săptămânal îi fac pe şoferi să nu sesizeze diferenţele de preţuri din cadrul aceleiaşi reţele.
Reprezentanţii Rompetrol ne-au spus că „nivelul preţurilor este influenţat de condiţiile locale de piaţă, de concurenţă şi de costurile logistice. Astfel, o companie nu poate avea aceleaşi preţuri în staţiile pe care le operează“.
Ei au adăugat că, cu cât benzinăriile sunt mai departe de depozitele de carburanţi ale Rompetrol, costurile cu transportul sunt mai mari, iar preţul la pompă creşte. Depozitele Rompetrol sunt în: Craiova, Arad, Vatra Dornei (Suceava), Mogoşoaia (Ilfov), Năvodari (Constanţa), Şimleul Silvaniei (Sălaj).
Surse din piaţă ne-au spus că la Rompetrol diferenţele de preţ între Bucureşti şi restul ţării sunt până la 0,5% dintr-un litru de benzină standard de 3,57 lei/litru. După poziţie Petrom ne-a transmis că există diferenţe de preţuri între Petrom şi PetromV, cel din urmă fiind un brand premium, iar în cazul staţiilor PetromV există diferenţe de preţuri între staţii, în funcţie de loc, mărimea staţiei şi serviciile adiţionale oferite.
„De exemplu, pe DN 1, unde e trafic intens şi trec maşini în drum spre munte, poţi să mai ridici cu câţiva bani preţul faţă de o staţie care este între blocuri“, ne-au spus reprezentanţii Petrom. Preţurile din benzinăriile Lukoil sunt cu 3 bani mai mici în 62 de staţii faţă de restul de 226. MOL nu a furnizat date despre diferenţele de preţuri şi nicio companie nu a dorit să nominalizeze benzinăriile în care se vinde carburant mai ieftin. Preţuri schimbătoare Emanuel Sanda, manager pe România al companiei de cercetare Nielsen, ne-a spus că această strategie este întâlnită pe piaţa reţelelor de supermarketuri, care practică preţuri diferite în funcţie de oraşe şi zone de comercializare sau când promoţiile impun un preţ mai mic. „Mă gândesc care sunt motivele pentru care ei (benzinarii - n.r.) nu aplică o politică unitară de preţuri, deoarece atunci când produci schimbări la acest aspect, clienţii pot avea surprize neplăcute“, spune Sanda. El crede că benzinarii mizează pe faptul că „în cazul majorităţii produselor, cumpărătorii nu cunosc preţurile, potrivit studiilor noastre“.
Petrom a anunţat ieri majorarea preţului benzinei cu 4 bani şi al motorinei cu 8 bani, iar Rompetrol are până pe 16 decembrie carburanţi mai ieftini cu doi bani pe litru.